Gå til innhold

Gravid og student!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

jeg har to år igjen på min utdanning, men vi vil så gjerne ha et lite barn om ikke alt for lenge! (fulltidstudent). Så det jeg lurer på er hvor mye penger vi vil tape på å få et barn under utdanning vs. når vi begger er ute i jobb. Min mann jobber nå fast, og tjener ca 350.000 i året. Jeg jobber ved siden av studiene, og vil tjene maks 117.000 kr. i året. Etter endt utdanning (førskolelærer) vil jeg maks tjene 300.000. Noen som vet dette? (Har vært på Gravid-student siden, men det er så lite liv der) Må være flere som er student og gravid der ute? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du først kikker på regelverket under Navs nettsider på www.nav.no

I tillegg tar du deg en tur på nettsidene til Lånekassa. Da får du svar på det du spør om, og mer til.

Skrevet

Det vil jo avhenge av hvor lang permisjon du tar. Jeg studerer selv, har tre år igjen av utdannelsen, og tenker at deter like greit å sette igang nå:) Skal ta et halvt års permisjon, og så begynner jeg på igjen med se som er et halvt år under meg. Den tiden du er i permisjon gjøres alt lån om til stipend.

I tillegg får man mer stipend etter at man beygnner på igjen med studiene også.

Mannen min er i jobb, og tar de siste mnd av permisjonen når jeg begynner å studere igjen. Det høres veldig greit ut nå, i alle fall!

Skrevet

Hei!

Vet ikke om jeg kan svare deg helt på hvor mye du taper på å bli gravid som student, men jeg kan gi deg mitt eksempel. Jeg ble gravid i 2. klasse på fysioterapistudiet. Fikk 33000 i engangsstønad av trygdekontoret. Fikk også ca 60000 av lånekassen som var fødselsstipend. Jeg hadde lov til å tjene 100000 som student, men orket ikke jobbe så mye ved siden av. Vi klarte oss helt greit og angrer virkelig ikke. I tillegg klaffet det helt supert med skoleåret. Gutten vår ble født 1. september og jeg fikk da gå et helt år hjemme før skolen startet igjen. Det eneste vi syntes var litt synd var at mannen min ikke fikk noe permisjon. Hadde krav på 2 uker uten lønn, så han tok det. Jeg har nå ett år i turnus igjen, og vi prøver å få nr. 2 nå ;-).

Håper du ble litt klokere. Lykke til. Klem

(PS! mannen min tjente omtrent som din mann)

Skrevet

Tusen takk for svarene :)

Har undersøkt litt med nav og lånekassen nå, og jeg tror at vi skal klare oss helt fint økonomisk :) Jeg håper at 2007 blir det store året :o) Dere kommer nok til å se mer til meg her inne på BIM...

Skrevet

Det eneste som er dumt i forhold til dette - og vi syns det er FORFERDELIG dumt, er at far ikke får rett på NOE permisjon, med mindre du studerer 100% en periode... Lett å gjøre det midt i semesteret liksom...

Vi sliter med å finne ut hvordan vi skal gjøre det selv, for vil gjerne at mannen min skal få noe permisjon, særlig siden vi skal ha tvillinger.

Skrevet

jeg skal ta ut full permisjon nå siden det er første babyen vår og at sambo ikke vil være hjemme 100 % i 10 mnd. Sambo tjener nærmere 400.000 så det hadde vært mest økonomisk gunstig om han hadde tatt pappa perm og at jeg hadde fortsatt på studiene. Jeg går desentralisert da, altså samlingsbasert. Men som sagt så besmte vi oss for at jeg tok perm. Tanta mi lot gubben ta perm, mens hun fortsatte på lærerskolen fulltid) og det fungerte utmerket for dem... =)

Som de andre her sier så får du enten es på 33000 ELLER at trygdekontoret gjør en avregning av det du har tjent. Hvis du har tjent over 100.000 vil jo det være mest lønnsomt.:)

Ellers får du jo 80,000 som blir omgjort til stipend:) Jeg får baby i september så det passer utmekerket i forhold til skolen:)

lykke til uansett:)

Skrevet

Heisann!

Jeg er student og gravid med nr 2.Vi har ordnet oss slik at jeg blir hjemme de føste 6 mnd med babyen på heltid og faren får da 29 uker permisjon med full lønn som han kan ta ut fra juletider. Da skal han ta ut først 3 dager uken fram til april og så full tid derfra så vi får en lang sommerferie. På denne måten får jeg tid til å gå på de 2 dagene med obligatorisk undervisning i fagene mine i vårsemesteret + jeg får en studiedag + 2 dager hjemme med snuppa! Blir nok travelt med lekselesing om kveldene, men føler vi får mest ut av permisjonen på denne måten:-) Sambo tjener rundt 450 000 og jeg får vel ca 80 000 + søskentilleg i stipend.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei.. Jeg er student og gravid i 11 uke. Jeg skal begynne på 3 året vernepleier nå til høsten.

Da jeg ble gravid begynte vi å undersøke mulighetene våre for økonomi og permisjon.. Lånekassen har kjempe fine ordninger for oss som får barn under utdanning. Jeg får sånn ca 10500 kr utbetalt av lånekassen i mnd, det er inkl førsørgerstipend. Itilegg så jobber jeg maks av det jeg klarer i tilegg slik at jeg får opparbeidet meg permisjonspenger av staten, så vi regner med at jeg har utbetalt ca 14000-15000 kr i mnd.... Og det er nesten mere enn jeg har i mnd nå. Så for oss er det nesten bedre økonomisk enn noen gang.

For oss så løser vi permisjonen som følgende, jeg har 10 mnd hjemme, så begynner jeg i praksis og far får 2 mnd hjemme i mellomtiden.

Etter vi fikk dette på plass har vi virkelig begynt å glede oss begge to!!! :)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...