Gå til innhold

noen som vet?? ang deling av samværsutgifter!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skl vi komme igang med ordning hvor den ene samværsforeldren skal ta fly et visst antall helger i året (begge bor innen norge) og besøke barnet. Skal hovedomsrogsgiver betale halvparten av flybillettpris - OG HOTELL? eller skal man KUN betale reisutgifter. Det skal kun være dagsamvær - og barnet returneres til sitt hjem på kvelden, mens samværsforeldren bor på hotell.....

hvilke utgifter er vi pliktige til å dele?

takk for info!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostnader til REISE skal deles av foreldrene etter samme brøk som bidraget. Kan aldri tenke meg at du er pliktig til å være med og dekke hotell.

Ta en prat med nav, så får du svar.

Skrevet

hvis man har mulighet til å komme seg hjem samme dag, hadde ikke jeg vært med på å betale hotell nei..

Skrevet

Du er ikke pliktig til å dele noen utgifter. Les spesielt siste setning.

"Bestemmelsen gjelder utgifter til henting og bringing mellom bostedsforelderen og samværsforelderen. Med reisekostnader menes alle kostnadene som knytter seg til selve reisen til barnet, og reisen til en voksen hvis barnet ikke kan reise alene. Kostnader samværsforelderen har til sin egen reise til barnet når det skal hentes, og retur etter at barnet er levert, omfattes ikke. Hvis samværsforelderen skal reise til barnet for å ha samvær der barnet bor, gir ikke loven hjemmel for å pålegge deling av reiseutgiftene."

Dette er hentet fra departementets side http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/andre/Barnebidrag/Reisekostnader-ved-samvar.html?id=414742

Skrevet

HI her:

tusen takk for fine opplysninger!! Noen som vet hvordan deling av utgiftene foregår. Vi er ikke spes på talefot, og det vil måtte være en tredjepart som avgjør og ordner denne biten for oss......er det NAV??

HI

Skrevet

NAV har ingenting med det å gjøre. Dere kan be fylkesmannen avgjøre det for dere :)

Skrevet

Hi her:

Lurer på:

er det deling i forhold til hver av partenes inntekt? som det gjøres når man skal regne ut barnebidrag?? eller skal det deles 50/50??

Jeg har overangsstønd og han tjener 350000 i året.

Skrevet

Slik som barnebidraget regnes ut. Altså i 6-deler. Sammefordelingsbrøk.

Skrevet

Greit - men HVEM holder kontroll med at ting blir fordelt - og hvem "legger ut" - hvordan betaler man hverandre tilbake - altså hvordan fungerer dette??? altså, man regner ut etter samme bidragsbrøk som dere skriver over her , men hvordan fungerer det etter det rent praktisk. La oss si: man skal her betale flytbilletter for gitte saamvær i tiden fremover. Man finner betalingssummen pr billett, som sikkert vasrierer fra gang til gang, alt etter som......

Hvordan går man deretter frem??? ingen som kan fortelle meg litt??

TAKKER!

HI

Skrevet

gir meg ikke jeg i håp om info...

kill me not

HI

Skrevet

Skal ikke drepe deg ;) skjønner jo at du lurer. Faktisk er det lite eller ingen regler på dette området.

Den som kan fastsette hvordan det skal fordeles er fylkesmannen (om begge er enige) eller domstolen.

De fleste betaler hver sine ganger, altså billettene. Men om den ene har lagt ut, og ikke får pengene sine, er det visst et herk å få dem inn. NAV har jo ikke noe med dette å gjøre.

Dere er faktisk nødt til å bli enige selv.

Selv har jeg nå slitt et år for å få faren til barna til å være med på å dele reiseutgifter, uten hell. Derfor har jeg nå sluttet å kjøre. Så får han dekke alt selv.

Skrevet

oki- da vi skal i gang med rettsforbredende møter nå snart er dette en ting som altså må avgjøres der.

takk

Skrevet

Reisekostnadene skal deles forholdsmessig etter inntekt, dersom foreldrene selv ikke kommer frem til en privat løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...