Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Det fungere jo ikke!!! Det er jeg som kjøper all maten, så da er jo ekstrautgiftene med å ha barna mine. Alle klærne kjøper jeg stort sett også. Nå ha regningen på ferien kommet og han vil at jeg skal betale halvparten. Han får ca 70 000 i feriepenger og jeg får ikke mer enn 7000 fordi jeg har vært i permisjon. Fy f*'n så lei jeg er av dette tullet her!!!!! En ting er i alle fall sikkert, når minsten begynner i barnehage til høsten så skal den regningen stå i hans navn!!!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Hva med å opprette en felleskonto i tillegg til deres private kontoer? Da kan dere sette inn et månedlig beløp der hver måned og så går alt felles derfra. Han bør jo da sette inn litt mer enn deg dersom han tjener mer enn deg synes jeg. Fungerer utmerket her, da har vi til fellesskapet samt egne penger vi kan bruke på dill og dall :-)
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Ah, akkurat min begrunnelse ovenfor vennepar som skal flytte sammen og vil ha separat økonomi. Skjønner virkelig ikke at man orker å ha det sånn jeg. Når jeg traff min mann var har arbeidsledig og klin blakk. Alt han hadde gikk til regninger. (noe jeg faktisk falt litt for etter mange år med en mann som aldri betalte regninger) Jeg spanderte og betalte, vi hadde det knall! Og jeg føler meg virkelig ikke ille til mote nå som jeg har tatt 3 mnd ulønnet permisjon og han står for inntektene. Vi har fra dag en vært enige om at det ikke er "dine og mine" penger, men VÅRE penger:) Anbefales på det sterkeste!
2 gutter og 1 jente Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 akkurat likedan her. her er pengene felles. vi har egne kontoer, men om det er han som betaler buksa mi eller jeg spiller ingen rolle. innimellom brukes hans konto og innimellom min. naa har det vell hovedsaklig vaert min siden det er bare jeg som har fast inntekt, men hvem vet, om et halvt aar er det kanskje motsatt. vi skal jo vaere sammen, saa da er det jo tullete aa ikke ha pengene sammen ogsaa syns jeg. ser for meg at det bare hadde blitt et irritasjonsmoment om vi skulle ha mitt og ditt...
suseduse Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 vi har alltid hatt felles, bare falt seg naturlig fra dag en.. smaboeren min sa det så bra; "jeg vil jo kose meg med deg, så hva skal jeg med ekstra penger du ikke får noe av??" når vi først blei sammen hadde han ikke jobb og ikke mye inntekt, så da spanderte jeg.. nå har han en høyt betalt jobb og tjener dobbelt av meg,så sa at vi kunne dele økonomien hvis han ville, men nei!! ikke på tale.. men hvis dere ikke skal dele, må det bli mest mulig rettferdig, heller komme fram til at dere begge skal sitte igjen med et viss antall prosent hver..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Å føler så med deg sånn er det her og Var en gang en mobilregning (kommer i hans navn) ikke var betalt (til min mann altså) for jeg hadde ikke fått sett den eller fått vite hvor mye den var på, da fikk jeg bare den slengt i tryne...om jeg ikke hadde tenkt å betale den snart??? jeg ble helt sjokket for han "skylte" meg 400 og denne regningen var på 300.... Han er sånn hele tiden, det er hannes, mine og våres (mine) penger liksom....argh. Har prøvd å få han til å opprette en felles konto der vi kan dele på ting men nope ikke aktuelt...og vi er gift...skjønner ikke noe jeg
pinglo Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Sambo sin lønn går til regninger. Min "lønn" går til mat. Også setter vi penger inn på en felles sparekonto. Jeg har fått tilgang til sambo sin konto (eget minibank kort),men bruker det så og si aldri. Det var han selv som ønsket dette,dro meg med i banken etter at vi hadde vært sammen i 1 år. Han har ikke tilgang til min konto. Men her i gården deler vi,ikke noe som heter mine,dine penger her. Det heter våres.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 Anbefaler som flere sier felles konto. Dere regner ut hvor mye dere tjener prosentvis og setter inn penger på felleskontoen ut i fra det. Da brukes den til felles utgifter (mat, strøm, husleie osv) og så har dere hver deres konto hvor dere kan unne dere selv noe.
mamma snart ;o) Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Har du konfrontert sambo med at du dekker mat og barnas utgifter? Hva svarer han til det?????? Her har vi felles matkonto, og felles konto for felles utgifter som internettabonnement, aviser m.v Han fikk restskatt på 13000, jeg fikk igjen 25.000. Han har betalt alle utgifter til vår 2 ukers tur til Frankrike i sommer - dermed sa jeg at da kjøper jeg barnevogn og utstyr til vår førstefødte som kommer snart. Vi deler veldig. Han tjener mest, så han betaler mest av fellesutgiftene, men vi deler sånn prosentvis riktig i forhold til lønn m.v. Herregud så provosert jeg ble av mannen din....du må bare ta dette opp med han. Han må jo være super egoistisk. Sikkert verdens snilleste pappa etc...men han skal også være din verdens beste mann. Prat med han. Si at dere må ha en skikkelig prat - ikke i forbifarten, men sett av en kveld.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Vi har pratet om dette før, og ting er fortsatt som de er. Han er faktisk verdens beste pappa og utrolig omtenksom på alle mulige måter, men når det kommer til dette, så er ting låst. Må legge til at han betaler de fleste regningene her i huset og jeg betaler mat, ting til ungene, telefonregningen og bompengene. Han er ikke helt dust, han tar oss ofte ut på middag, spanderer bydurer osv, så alt i alt, går det igrunn greit. Men det skulle igrunn bare mangel når jeg tjener 320 000 og han 640 000... Det er bare nå det irriterer meg grenseløst når jeg VET han har fått inn så mye penger og jeg er blakk.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Da vi ble sammen tjente jeg mest, men nå er det omvendt. Jeg har alltid sagt at jeg ikke bryr meg hvem som betaler hvilken regning, men så lenge vi er gift skal vi ha felles levestandard.
Fire småtroll Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Mellomtingen mellom felles og seperat fungerer helt perfekt hos oss, det burde det vel gjøre hos dere også.. Vi har hver vår lønnskonto, og en felles "regningskonto". På lønningsdagen trekkes automatisk et fast beløp fra begges lønnskonto som går til regningskontoen. Alt av fellesutgifter går fra den. Så tar vi ut 3000,- hver som vi legger i krukka på kjøkkenet, da har vi 6000,- i mnd til mat. Siden det er jeg som står for handlingen tar jeg bare penger derfra før jeg går på butikken. Tilbake på lønnskontoen står vår "seperate økonomi", av de betaler vi regningen på mobilen vår, bensin til hver vår bil og resten er lommepenger. Om det går til ukeblader, en fest, klær eller sportsutstyr er det ingen som legger seg opp i... Siden jeg handler det meste til ungene går barnetrygden inn på min konto da. Siden han har lenger utdanning og bedre jobb enn meg, betaler han mer til felleskontoen, men han har også mer lommepenger igjen på sin private konto, det synes jeg er rettferdig. Men vi er jo familie da, og passer på hverandre, den som har mest penger spanderer, og hvem som betaler ferien, eller middagen ute spiller ingen rolle, det jevner seg ut, må jo dele på godene :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå