Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tufsa seg til litt her nå!

Har bare vært hos JM en gang i svangerskapet før i dag. Jeg har vært i utlandet en periode, hun har vært sykemeldt og så har jeg måttet avlyse et par ganger fordi det krasjet med jobb/reise.

Saken er at jeg får sinnsykt høyt blodtrykk når jeg kommer inn på sånne kontorer. Begynte etter at jeg var hos legen en gang og var litt stressa i utgangspunktet, og så ble det masse styr med ekstra kontroller og drama. Har fått låne et blodtrykksapparat av faren min, og hjemme har jeg alltid helt fint blodtrykk. Sist gang endte det med at legen min gikk ut og ordnet litt ting og tang mens jeg tok trykket, og da sank det også nedover. Helt superteit, men men. Mitt normale blodtrykk er jo helt fint.

Men så var jeg hos JM i dag da. Som er litt sånn streng og ser meg dypt inn i øynene og spør meg hvordan jeg har det og bruker navnet mitt hele tiden. Føler jeg har hele helsenorges argusøyne på meg! Og selvfølgelig fikk jeg da 140/90. Og resultatet er at jeg nå må pines og plages der TO GANGER I UKA på kontroller. Kjenner blodtrykket freser opp i taket ved tanken på å måtte dra halve byen rundt to ganger i uka for å sitte på pinebenken hos henne. Jeg er en ganske privat person og liker ikke nærgående spørsmål om meg selv pga litt grums i fortiden. mens hun tydeligvis er veldig opptatt av slikt og jeg mistenker at hun vil prøve å sniffe det ut av meg.

Mistenker at hun er litt skeptisk til at jeg har avlyst så mange ganger og reist så mye. Prøvde å forklare henne at jeg var ferdig med reisingen nå, og at det ikke ville bli mindre stressende for meg å sykemelde meg fordi jeg da sitter hjemme og ser at 1 års arbeid går i pølse fordi jeg ikke klarer å fullføre de siste tre ukene på jobb.

Noen som har gode tips til å kurere jordmorfobi og løpsk blodtrykk? Merker at jeg blir stresset ved tanken på å ikke stresse med tanken på å stresse meg opp til neste gang jeg sitter der med det ekle apparatet på armen. Føler meg som en dårlig mor allerede før jeg har født jo!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hvordan det er å ha et blodtrykk påvirket av helsepersonellet..

Jeg endte faktisk opp med å bytte lege, fordi jeg ikke taklet henne, og blodtrykket mitt var superhøyt hver eneste gang hun målte.

Kan godt forstå hva du mener.. Men, er det ikke mulig for legen din å ringe til henne og forklare hvordan du har hatt det med blodtrykk.. H*n har jo fått til å løse "blodtrykksproblemet" ditt en gang.. OG det ER jo ikke uvanlig at folk har høyere blodtrykk når det blir målt, enn hva de har til vanlig.

Svigerfaren min hadde alltid skyhøyt blodtrykk hver gang det ble målt, men så fikk han en sånn måler han skulle ha på arma i 24timer.. Og da viste det seg at blodtrykket hans var helt normalt. Og han er sykepleier selv, så det er ikke fordi at han skulle ha sykehusskrekk eller noe ;)

Synes i hvert fall at du skal ta det opp med en av dem, enten jordmor eller legen.

Ellers, så er det jo bare bra at du blir fulgt opp pga blodtrykket da.. Altså, det kan jo i prinisppet være svangerskapsforgiftning! Så.. Det er jo ikke utelukkende dumt heller.

Men, stikk og snakk! :)

Skrevet

Oi, dette hørtes ikke noe ålreit ut for deg...

Mitt råd til deg er å tenke på at hun, altså JM, er der for deg...og ikke omvendt. Og at du velger selv hva du vil dele med henne av evt. "grums" i fortiden din som du kaller det selv.

En annen ting er rett og slett det faktum at du ikke må gå til henne i det hele tatt hvis du ikke føler at du har et positivt utbytte av det.

Jeg likte ikke min JM, fullstendig mangel på person kjemi der...verken jeg eller sambo likte henne for øvrig, så jeg sluttet å gå dit...i ettertid har jeg fått vite at jeg bare kunne ha byttet JM, men syns det har gått greit uten disse JM besøkene. Har i stedet bare gått til lege og der har jeg fått all info jeg trengte. Det eneste man evt. må være obs på dersom man bare går til lege, er at man må være flink til å selv stille litt spm.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...