Gå til innhold

Penger på kontoen og overformynderiet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en anonym svarte på dette med penger på konto at barnet hadde 79000 på konto.

Men er det ikke slik at dersom beløpet på konto i barnets navn overstiger 75tusen kommer overformynderiet inn og tar kontroll over pengene?

Det har iallefall jeg hørt.

Derfor lurt å være litt obs.

Ikke det, men vår økonomi er det vel aldrig noen fare for at poden vil få slike summer...........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette visste jeg ikke. Men sjekket det litt på nett og det stemmer faktisk!

Så takk for opplysningen!

Skrevet

Seriøst? Hva skjer da???

Ikke at vi er nærheten av de summene, men vi sparer bl.a i fond i hennes navn + vanlig sparekonto.

Og vil nok komme over det beløpet før hun er 18 for å si det sånn....

Skrevet

Stemmer det. Men du kan event. spare på en konto som står i ditt navn ved siden av, da. Det gjør vi, men vi er laaaaaaangt i fra grensen...hihi-

Skrevet

De tar over ansvaret for pengene og dere har ikke fri tilgang til de og må eventuelt søke om å få bruke av de.

Skrevet

Overformynderiet kommer ikke inn dersom sparepengene kommer fra barnetrygd ol.

Dette fikk jeg til svar i banken da jeg spurte om det.Vi hadde oversteget 75000.-,men har enda ikke hørt noe fra dem.

Skrevet

Det er min datter som har 79000 på kontoen men den står i mitt navn så det er ingen problemer med overformynderiet =0) Skal åpne en konto på jentenes navn også men da med mindre summer slik att det blir lett for de å få lån og stipender.

Skrevet

Det stemmer. Det er for å beskytte barnet mot at foreldrene skal ta pengene. (sett at barnet arvet bestemor, og foreldrene var i knipe)

Uansett så er det vel litt formueskatt å betale.

Skrevet

De gjør vel det kun hvis foreldrene dør eller ikke kan styre det lenger............, eller?????

Skrevet

Ikke alle foreldre som er ærlige, dessverre. Ikke mange som tar barnas penger, men noen ville nok følt seg fristet.

Skrevet

Ulempen med å ha kontoen i foreldres navn er at denne kontoen vil komme med i skilsmisseoppgjøret dersom ekteskapet ryker. Samboere bør sette opp en kontrakt som viser at denne kontoen tilhører barnet.

Dersom kontoen står i barnets navn holdes denne utenfor skilsmisseoppgjør.

Også noe å tenke på når man sparer til barn.

Skrevet

Uff om noen stjeler penger fra sitt eget barn sier jo mye om den personen. Det er jo tragik.

Skrevet

Tragik hi hi tragisk =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...