Sunniva- og Majamamma Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Har kjøpt et gammelt hus, og skal nå plante noen busker i et gammelt, uttørka bed ved inngangsdøra. Lurer på 1) Hva gjør jeg FØR jeg planter, for å unngå så mye ugress. Er det nok å vende jorda for å tørke røtter, eller bør jeg sprøyte også? Skal ha fiberduk og bark, antar jeg... 2) Hvilke busker er dekorative og grønne hele vår-, sommer- høstsesongen og lettstelte samtidig? Står delvis under tak, og har morra- og tidlig formiddagssol. Huset mitt er hvitt, så de fleste farger på blomster går - men er ikke superbegeistra for gult og rosa.... PS, vil ikke ha Spirea eller syrin, de kryr det av ellers i hagen.... :-)
Gjest irismor Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 1) Har du mulighet så fjern den gamle jorden, legg fiberduk og så ny jord. 2) Thuja - grønn hele året. Men skal du ha med blomster på så har jeg ingen aning.
mortiltreskjønnegutter Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Jeg anser meg ikke som noen ekspert, men har ett gammelt hus med overgrodd hage som vi prøver å oppgradere. Det jeg har gjort med bedene våre er at jeg har spadd opp de opp og tatt bort det jeg har klart av røtter også har jeg prøvd å hakke sundt det som ikke har klart å rive opp. Også har jeg kjøpt nye plante jord som jeg har blandet inn i den gammle. Tips til busk kan være gyvel, den finnes i gult, hvitt rosa og rødt. Men den er giftig...eller lavendel... lukter nydelig. Også barlind er fin, den er helt grønn med myke barnåler, tror den og er giftig. Håper det hjalp deg litt. Men spør og mas litt hos ett plantesalg.
Sunniva- og Majamamma Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2007 Takk for svar, damer, skal gå inn på den bobrønt-sida. Glemte å si innledningsvis at jeg helst ikke vil ha vintergrønne planter, såbarlind er uaktuelt. Gyvel var smart, den liker jeg....
somm@r Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Om det er bed der fra før med lite ugress, ville jeg bare lagt duk og bark oppå. Trenger ikke mer forbehandlong enn det, da det ikke vokser noe under dette. Men jeg vill gravd store huller til buskene slik at de kunne vokse i purøs jord. Jeg er veldig begeistret for klokkebusker. De finnes i hvit, rød og rosa og blomstrer hele sommeren. De er veldig flotte. Gyvel er også fin, men blomstrer veldig tidlig og kort synes jeg. Jeg har også andre fine hvite busker, men husker ikke navnene. Vi fikk mange tips på hagesenteret, spør dem om råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå