LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Jeg tenker økonomisk. Har en veninne som akkurat er blitt alene med et barn. Hun går dermed fra å ha ca 40.000 i mnd med samboer, til ca 15000 alene. Når jeg var i hennes situasjon begrenset jeg da mine krav både til bolig og møbler. Men hun har leid en ganske dyr leilighet, med høy standard (fliser på bad, varmekabler, 3 soverom, kabel-tv/bredbånd osv). Samtidig tar hun opp et lån på 80.000 for å handle tv, sofa, utstyr til barnerom (seng med stoler og bord som matcher), hyller, kommoder, spisebord, skap osv. Alt man har i et hus, bortsett fra kjøkkenutstyr og pynt, det har hun masse av. Jeg ville nok begrenset meg, fått litt av venner og kjente, kjøpt brukt og kanskje gått på loppemarked. Greit at man har lyst på nytt, men hva med å ta det litt etter litt? Nå skal det sies at joda, jeg har tatt opp forbrukslån jeg og. Men det var for å få kjørt opp til setvikat, slik at jeg kunne flytte ut av bykjernen og dermed spare husleie, og til vaskemaskin, komfyr og kjøleskap, noe man ikke klarer seg lenge uten. Og etter 5 år, ja så betaler jeg ennå på skiten.
Elipepsi Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Tror jeg klokelig hadde holdt kjeft jeg. Slike ting har man ikke noe med. Det er en annen sak, dersom hun begynner å spørre om å få låne penger av venner og bekjente, men så lenge hun ikke gjør det, og ser ut til å greie seg fint, hvorfor henge seg opp i det?! Støtt henne i stedet du Det heter forresten sertifikat
stinky-monkey Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 De fleste jeg kjenner har tatt opp forbrukslån for å kjøpe seg nye ting. Jeg er egentlig imot å gjøre sånt selv, for jeg syns det er bedre å spare opp til hver ting først, så man slipper å betale renter. Men jeg har innsett at jeg ikke er så veldig god på å spare, og da er det faktisk bedre å ta opp et lite lån og betale ned etterpå. For har man et lån så har man et lån, og må da selvsagt prioritere å betale ned på det. Men å legge vekk penger hver mnd er ikke en enkel sak for alle. Jeg syns at 80 000 kr hørtes mye ut, men det kommer jo helt an på hvor mye hun har ellers i utgifter, og om hun er økonomisk med andre ting som mat og husholdninger osv. Folk må få gjøre som de vil, så lenge hun klarer å fø på seg og sitt barn så skulle det vel ikke ha så mye å si :-)
*Rutletutt* Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Er det vanlig å ta opp forbrukslån altså...? Hadde jeg aldri turd, er jo knalldyre lån....jeg jobber i forliksrådet og det er ikke få slike saker som kommer innom oss, nei... Sparer opp til det vi vil ha før vi kjøper det, vi....
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Måtte du spørre om det dagen etter banken ga oss lån på et par millioner?? Har nok angst fra før av!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2007 Sorry Hufsemor! :-P Har ikke tenkt til å si noe, men spurte forsiktig om hun kanskje ville overta mitt gamle kjøleskap (gammelt og gammelt, tre år og ubrukt). Men nei, hun skulle ha slikt med isbitmaskin. Når jeg skulle etablere meg som alenemor forsøkte jeg etter beste evne å leve enkelt, ikke ta av på shopping, og heller låne eller få hos venner og kjente. Alikevel gikk det ikke lange tida før kontoen var tom en uke før lønn, og bidraget på 900 var det som holdt meg oppe. Jeg hadde vel ikke reagert slik om hun hadde vært alene over tid, og sett at hun faktisk hadde råd. Men nå virker det som om hun regner med å bli milionær i sit nye singel-liv. Og klok av skade vet jeg at å forsvare et forbrukslån som aldri tar slutt på toppen av alle reelle utgifter er hardt nok. På toppen av alt: jeg sitter nå noen år etter med GOD inntekt og mulighet til å kvitte meg med skyld og gjeld. Men hun vil gå rett over på uføretrygd når OS tar slutt. Og der er det så vidt meg bekjent ikke store summer å hente.
Mille** Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Jeg innser mine begrensninger ja, og tar aldri opp forbrukslån. Men har flere venner som pleier å ta forbrukslån, blander meg ikke oppi dems pengeforbruk selv om jeg kan synes det går litt over stokk og stein... ;o)
1881 Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 Man får da kjøpt pent brukte hvitevarer til en grei pris på finn.no eller når det er spesielle kampanjer på Elkjøp, Lefdal osv.. Ikke din sak og legge deg oppi hva hun gjør, kanskje hun angrer når hun ser hva totalprisen blir for alle tingene?
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Vi lever etter evne, ja. Kunne aldri falt meg inn å ta opp forbrukslån! Vi sparer og kjøpe ting vi har lyst på. Håper ikke hun er her inne og leser da, for jeg syns du var litt utleverende på hennes vegne her...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 27. juni 2007 Leser gjennom det jeg, og dere har skrevet. Og engentlig er det vel ikke akkurat pengeforbruket jeg tenker på. Men heller denne manien om at alt skal være så nytt, eksklusivt og dyrt som irriterer meg. Hvor er det blitt av den generasjonen som tok til takke med bruskasser til bokreoler, og hadde en madrass til sofa. Varr iallfall slik jeg startet mitt hybelliv for 100 år siden. I dag sitter jeg med flatskjerm-tv, spisestue til 8 personer, snaisen sofa og en drøm av en seng. Men det hadde jeg ikke den dagen jeg ble alenemor, men den dagen jeg fikk råd, og følte jeg kunne prioritere det. Den gang da, lånte jeg en sofa hos en kompis, kjøpte en bohylle på salg, fikk brukt vippestol og barneseng hos familie, overtok kjøkkenbordet til pappa, henta ektesenga etter besteforeldrene mine og ønsket meg gulvtepper til jul og bursdag. Det var tider det! :-P
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2007 Ingen fare for det nei. :-) Da er det faktisk en mulighet for at jeg ikke hadde skrevet her, eller?
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Ikke godt å vite... Jeg kjenner ikke deg, men det er det gjerne noen andre som gjør.
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Hehe, ja, vi lever etter evne, hvis man ser vekk fra gårsdagen:p Men banken ga oss jo lånet, så da mente de vil at vi skulle klare det. Og det skal vi!!
Learning to fly Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Helt ærlig så vet jeg kun om en eneste person som har like god styring på økonomien som jeg. Jeg vet ned til hvert øre, hva jeg har å rutte med:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå