3lisab3th Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Hei. Dette er kanskje et dumt spørsmål for mange, men dette er første gang og det er så mye nytt... Er 16+2 og har hittil bare vært hos fastlegen, men nå skal jeg bestille time hos jordmor. Hva er det egentlig en jordmor gjør i forhold til en lege? Setetr pris på svar:)
enpå3ogenpå1 Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 har bare vært på et felles jordmormøte jeg, så vet ikke 100 % sikkert. Men de veier deg, måler blodtrykket og sjekker urinprøve. Utover det vet jeg ikke. Min lege har bare spurt meg om formen er fin og ikke lyttet etter hjertelyd eller kjent på magen i det hele tatt (noe jeg egentlig var skuffet over, vil jo gjerne ha mer bekreftelse som førstegangs!). Men jordmoren som jeg skal til i august virker utrolig hyggelig, og de har jo spesialkompetanse på svangerskap. Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette hos jordmor resten av sv.skapet, blir som sagt lei legen som ikke gjør annet enn å stille spørsmål.
Poteto Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 hos jm gjør dei det samme som hos lege.. berre jm tar seg bedre tid og forklarer litt hva som kommer til å skje fremover.. måler deg, hører etter hjertelyden og svarer på spørsmål.. eg fikk og mange brosjyrer og litt bøker...
3lisab3th Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2007 Huff, det hørtes ikke hyggelig ut. Jeg er veldig fornøyd med legen min. Han har klemt og kjent og vi har hørt fosterlyd og tatt alle slags prøver... Så jeg skjønner liksom ikke hva annet en jordmor kan gjøre? Men de har jo, som du sier, spesialkompetanse.... Får vel bare vente og se:) Takk for svar og lykke til videre!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Jeg var bare hos jordmor jeg. Gjør de samme tingene som legen; måler blodtrykk, vekt, SF-mål, sjekker urinen. Men de har mye bedre tid og det er liksom lettere å spørre om ting man lurer på. Dessuten er det litt koseligere for pappan å være med også når man er til jordmor. De tar litt vare på han også!
Poteto Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 ja, ikke minst! pappen liker seg der og. hos legen bare overser dei han.. men hos jm er han like m ye med som meg. (utenom at de ikke måler urinen å sf målet hans. hehe +++)
3lisab3th Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2007 Okey:) Tusen takk for svar! Nå gleder jeg meg til å komme til jordmor! Har fått anbefalt ei som visstnok er veldig søt og hyggelig, så dt blir sikkert en fin opplevelse:)
Poteto Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 ja, eg syns det var kjempe kjekt å gå til jm.. er der en gang i måneden nå.. skal litt oftere nå i slutten.. får så god oppfølging der lykke til, å kos deg videre
enpå3ogenpå1 Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 jeg gleder meg ihvertfall til jordmor timen min! Det er liksom litt stress hos lege, man venter på å komme inn, alltid forsinkelser og det er vel satt av hele 10 minutter! (og jeg tenker selv at jeg hadde blitt dritlei alle de sjuke folka....hihihihihihi) Nei - alle skulle fått jordmor, skulle vært obligatorisk!!!!!
Poteto Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 hehe. ja heilt sant det er befriende å komme til jm.. ikke venteing, ingen syke folk som sitte rå hoster å klager rundt deg mens du venter. å du får ca 30 min til 1 time hos jm
3lisab3th Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2007 dette høres veldig bra ut! Noen av dere som har vært på Marienlyst Helsestasjon i Drammen? Er der jeg har fått anbefalt jordmor:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå