Gå til innhold

Hva synes dere om denne praksisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145322

Jeg synes det er feil å gjøre det på den måten! Tenk på de stakkars elevene som sitter igjen i salen uten å få noe! De har helt sikkert gjort sitt beste de også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en måte så blir det feil i forhold til at han fremhever de beste. Men samtidig så er det også et typisk eksempel på at i Norge så er det ikke lov å vise at man er flink, og det er jo feil det og. Blir litt sånn jantelov opplegg også.

Jeg gikk på privatskole i Sveits hvor vi ved endt studie fikk utlevert gull, sølv eller bronse medaljer ut i fra ditt endelige karaktersnitt etter 3 år. Jeg jobbet med det for øye hele tiden, og for meg ble det en veldig god motivasjonsfaktor.

Skrevet

Unødvendig å gni det inn for dem som ikke har fem i snittkarakter hvor "dårlige" de er.... Kanskje mange av dem som virkelig har jobba og slitt hardt for å få treerne og firerne sine, og så må de få det virkelig gnidd inn av rektor på avslutningen at de ikke er gode nok. En sånn rektor er jeg glad ikke er på "min" skole.

Skrevet

Tja det var jo litt drøyt å si at verden ligger åpen for de med gode karakterer, men jeg synes ikke det gjør noe om de med ett bestemt snitt får ekstra oppmerksomhet (og jeg ville ikke vært blant de). Og mange gjør sitt beste og det bør jo nevnes på lik linje.

Skrevet

Hadde alle fått noe, så hadde det vært greit.. Men her blir tross alt de som ikke har høye nok karakterer utelatt..

Skrevet

Syns faktisk det er helt greit jeg. Nar man er ferdig paa vidergaaende saa maa man taale at andre blir hedret/rost fordi de har oppnaadd gode resultater.

Skjoenner faktisk ikke problemet.......

Syns det er tull at de som oppnaar noe ikke skal kunnes hedres fordi man skal ta hensyns til foelelsene til de som ikke har det.....

Skrevet

Nå står d ikke hvor mange som faktisk satt igjen da...

SDå hvis d satt igjen 4-5stk så sysn jeg d der blir helt feil, men hvis det sitter igjen en 20stk så ser jeg egentlig ikke problmeet.

Erj o bare ne liten ekstra oppmerksomhet til de som faktisk fikk 5 i snitt. Det er jo ganske bra og de har jo sikkert jobbet hardt for det

Skrevet

Men som den ene mora sier, det er sikkert mange som ahr jobbet hardt, men faktisk ikke har klart å få bedre karakter.. Tenk på de om dysleksi (usikker på skrivemåte)...

Skrevet

Det JEG blir forbanna på er at det ikke skal være greit å være flink på skolen! Det er ekstraundervisning i hue og ræva for de som gjør det dårlig, men for de flinke? " Nei, vi har ikke ekstra matteoppgaver. Sett deg og tegn i boka di resten av timen, du." Janteloven lenge leve!

Skrevet

Ja men det er noe man må tåle. Bare fordi noen har vansker med fag betyr det ikke at de som får flotte karakterer ikke skal kunne belønnes for de uavhengig av de som jobber hardt og ikke får det. Da kan man jo ikke belønne noen lenger for noe, for det er alltids en eller annen som føler seg støtt.

Skrevet

Syns det er helt greit jeg...MEN man burde da ha litt ofrskjellige kriterier...hvem har jobbet mest, hvem har jobbet best, og hvem har best karakterer...

Da blir det ikke bare fokus på karakterer...

og kanskje hvem er best likt av medestudenter etc???

bare en tanke

Skrevet

Jo da, sikkert kjedelig for alle dem som ikke fikk, enten de hadde jobbet hardt eller ikke.

Men det kan ikke vaere slik at man ikke skal faa beroemme dem som fikk det til pga dem som ikke fikk det til. Selv om noen har dysleksi saa maa man kunne bereomme de som ikke det til.

Det er ikke rettferdig overfor dem som har har faatt det til at det skal overses fordi at noen andre ikke fikk det til.

Skrevet

Hvis de skal ta best likte elev blir det en popularitetskonkurranse og det synes jeg er verre enn å ta utgangspunkt i karakterer.

Skrevet

Først syntes jeg dette var frytktelig (trodde det var 10. klasse), men når jeg så at det var vg skole, så endret jeg oppfatning. Samfunnet trenger å dyrke fram noen enere i skolen, og alle kan faktisk ikke bli det! Jeg synes ikke det er spesielt sårt at jeg er en "middelhavsfarer", og blir imponert over dem som greier gode karakterer og som vil opp og fram.

Jeg foretrekker at folk blir fremhevet for kunnskaper enn for utseende, men å dyrke helter med store muskler eller pupper er tydeligvis helt greit...

Skrevet

Helt fullstendig enig, Onemorepls!

Skrevet

Hva med at kun den beste eleven fikk en rose? Når man gir til 21 personer blir skillet så mye tydeligere.

Skrevet

Ja, heller det synes jeg da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...