Gjest Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 og vi som nettop har kjøpt oss leilighet da og som skal ut i permisjon snart ...skremmende !
katlinka Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Ai... vi har også nettopp kjøpt... blir det bare rævva det her nå eller? :/
Mamma'n til Kaisa og Simon:) Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 ikke noe koselig med renteøkning nei... heh.. vi fikk nettopp banken vår til å sette ned renten fra å ha lånt nesten 100%-rente til å få den 60% renta... men med denne farten er vi jo nesten tilbake før vi vet ordet av det
Sjefsmegga Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Evig glad vi har kjøpt et litt eldre hus vi skal pusse opp framfor å bygge nytt jeg nå ja... 1 mill var prisdifferansen...og det vil merkes svært godt på økonomien... 1,4mill i lån framfor 2,4....
suseduse Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 men er det virkelig noen "bombe" at renta øker? vi tok opp lån med tanke på at den kan stige KRAFTIG... vi hadde egentlig lyst til å vente på et skikkelig ras, men måtte flytte, så da kjøpte vi like så greit..
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Hørte på P4 i dag at renta vil øke med opp til 7 % opp til 2008 !
Mille** Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Ja det er vel det de har sagt hele tiden, renta skal fortsette å stige. Må ta høyde for sånt når man tar lån. ;o)
1881 Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Da vi kjøpte oss bolig så måtte vi tåle rentehopp opp til 12% og da var renten litt over 8% og vi lever da enda og vi tjener ikke fett heller. Alle klarer det bare at man må redusere shoppinga!!
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 vi har kjøpt oss leilighet som vi skal overta nå den 17 juli, og vi klarer oss bra. Vi tjener godt begge to .... vi har begge en årsinntekt på 300.000 hver så jeg klager ikke...men man kan jo aldri vite !
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 registrerer svar med "gudskjelov at vi ikke tok opp mer" eller "godt vi bare har så og så mye i lån"..... Man får lån basert på betalingsevne og lønnsinntekter. Vi har 3.5 mill i lån, og det syns GODT med de renteøkningene som allerede har vært. Men vi har lån basert på VÅRE inntekter, VÅR betalingsdyktighet og VERDIEN på boligen er selvsagt relevant.. Hadde vi ikke klart å betjene 3.5 med renteøkninger, så hadde vi jo ikke fått lånet heller!! Her vi bor er det dyrt. Tomter, leiligheter, eneboliger og alt har steget med mange tusen kr kvm siste tre årene. For oss som turde å satse, har tomten steget i verdi, huset er nytt og har steget i verdi blant annet! Og egentlig- sett bort fra at en selv må betale med ved renteøkninger, så visste vi vel at dette måtte komme med den kjøpefesten og det arbeidsmarkedet som er og har vært en stund??
*Kleopatra Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Det er nok ikke alle som er så fornufige og tenker så langt, jeg kjenner flere som har lånt litt mer enn de burde og vil få problemer om renta fortsetter å stige en del. Det er nok fristende når renta er lav og man ikke holder hodet kaldt.
wit77 Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Dette er vel egentlig ingen overraskelse.. "alle" vet jo at den skal gå oppover nå. Slik har det jo alltid vært. Den går opp og så går den ned og så går den opp igjen.. "alle" blir jo anbefalt å ta høyde for en rente på 7-8% når de kjøper hus i dag. Selv kjøpte jeg huset da renta var over 8% så jeg er ikke så veldig bekymret.
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Bra poeng BIANCA: ikke sikkert jeg hadde vært like fornuftgig uten min finansielle direktør i huset =
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå