Gå til innhold

Sikring av poden i varebil....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben har kjøpt seg ny bil, en varebil av type Transporter. Selv om poden sitter på pute, så får han sikkerhetsbeltet liggende over halsen fordi beltefestet er i taket(!!!) på bilen (Har egentlig litt samme problemet selv, og jeg er normalt lang). Hva gjør vi? Det er ikke plass til noe barnesete hvor sikkerhetsbeltet kunne blitt "styrt" lengere ned via barnesetet (3-seters bil = trangt). Finnes det noen andre løsninger av godkjent type for å styre sikkerhetsbeltet lengre ned. (Nå vil han jo gjerne ta beltet under armen, pga ubehag når det ligger mot halsen, men det er jo IKKE bra!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta beltet under armen er LIVSFARLIG. Men å ha det over halsen er ikke farlig... Ingen har blitt drept pga akkurat det, bare sånn at du vet det. Hørte det av en sånn trygg trafikk fyr på radio:)

Skrevet

Det skal finnes en dings som du kan bruke for å styre sela lenger ned, selv om barnet sitter på pute... Tror du må ta deg en tur på en barenutstyrs-butikk. Skal søke litt og se om jeg finner en link:)

Skrevet

Vet det finnes en myk "plastikskinne" til å feste i selen oppe og nede. Den heter safe "ettellerannet". Brukte den til de to eldste mine når dem satt på pute. Hør i utstyrsbutikk. Den festes i selen nede og i ønsket høyde på skulderbeltet.

Skrevet

Det finnes også noe polstring til å ta på selen så den ikke gnager så mye. Aner ikke hvor, men vet det finnes. Fantes også i lekebutikker da jeg var liten.

Og for å si det slik, ikke bare du som sliter.Vi har minibuss, og der er det ikke så mye lover og regler. Hvertfall enda mindre som vet om det. Vegvesnet, trygg trafikk henviser oss til butikker som selger barneseter, og de henviser oss tilbake. De som lager seter sier det nesten ikke finnes regler, og det er ingen seter (jo ett, som er for lite for ungene) som er godkjent for sele som kun er over magen. Så det er lett å bli klok på om de sitter godkjent eller ei.

Skrevet

Er pute med rygg et alternativ???? For på ryggen på setet (man kan ta vekk ryggen også), er det et hull hvor man trer sæla igjennom.

Skrevet

Nei, desverre er ikke det noe alternativ (Eller jo, det går ann når de bare er 2 i bilen, men det er ikke plass til tredjemann da). Så det er ingen god løsning når vi skal kjøre alle 3!

Takk for alle tips - det blir nok en runde til alle forhandlere av barneseter nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...