Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Jeg har et barn på syv og et halvt år fra før, sammen har vi et barn på 15 mnd. Jeg har vært hjemme med minstemann siden han ble født, bortsett fra pappaens fem uker permisjon. Hvis vi går fra hverandre nå, kommer jeg til å flytte til en by ca to timer unna for å ta utdannelse. Det var avtalen at vi skulle flytte dit alle fire, men han trakk seg etter nesten et år med planlegging. Hva skjer egentlig på meklingen? Jeg makter ikke tanken på å miste hovedomsorgen for lillegutt. Tror egentlig ikke pappaen kommer til å kreve det heller, men jeg kjenner at bare tanken gir meg panikk. Hva skjer egentlig på meklingen? Helt konkret? Må man gjøre detaljerte avtaler for samvær? Kommer de til å oppmuntre pappaen til å kreve delt omsorg? De to søsknene er veldig knyttet til hverandre, til tross for den store aldersforskjellen. Det vet pappaen til lillegutt også. Dette blir vel tatt hensyn til i meglingen? Ja, jeg vet at dette blir rotete, men jeg er så redd for hva som kan skje!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 de kommer IKKE til og oppmuntre til 50/50. barnet er for lite og dere kommer til og bo forlangt i fra verandre her er det barneombudet sier: http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=one&id=13733 jeg vet ikke helt om jeg har vært til vanlig mekling men vi er hos familieværnkontret offte for og skrive nye avtaller. første gang var jeg så nervøs at jeg holdt på og dø. men det går bra. og det gjør det for deg også! det er ikke noe og være redd for. har du og pappaen snakket noe om hvor mye samvær han skal ha?
M by M Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Mest sannsynlig skiller de ikke søsken og de ser nok på hvem som i hovedsak har tatt seg av barnet mens dere bodde sammen, pluss at det er ingen rettsal som dømmer 50/50 om det skulle gå så langt. Dette om 50/50 sa min advokat til meg her om dagen. Vær også obs på forskjellen på familierådgivning hvor fagpersonen fungerer som en nøytral tredje person og dette er en "snill" form for samtale om hva som er best for barnet og dere. Mekling etter barneloven er "strengere" og her har man tre timer fordelt på en av gangen til å bli enige. Blir man enige, skrive man samværsavtale og får meklingsattest, gjør man ikke det, får man meklingsattest og saken går inn for rettsligemøter og evt rettsak. Vi er desverre inne i den prosessen med mekling og jeg har fått advokat. Vi krangler noe vanvittig. Det jeg kan råde deg til er å kun si noe om hva du mener er best for barna, ikke undergrav pappaen, ikke ta med barna fordi det kan bli for mye for de, og vis at du er åpen for å høre på hva barnefar har å si også. Og blir dere enige, skriv en skriftlig samværsavtale og tenkt litt over på forhånd hvordan du vil ha det til minste detalj. Lykke til!
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Meklingen er til for at dere skal prøve og komme til en enighet, og det blir satt av 3 meklingstimer til dette. Om dere klarer og bli enige om et samvær for barnet, så slipper dere unna rettsmøter. Det vil mest sannsynlig bli gjennomført av en meklingsadvokat, som prøver og få dere til og se litt annerledes på saken. Du vil ikke miste hovedomsorgen for barnet ditt, med mindre det er tungtveiende ting som ligger til grunn for at du ikke skal klare og følge opp barnet, og gi han det han trenger. Om du feks er narkoman eller alkoholiker, så er vel ikke oddsa på din side, men antar du har ditt på det tørre der. Enig med tigerlily, tenk igjennom alt veldig detaljert, ikke utelat noe du mener er viktig, i en evnt samværsavtale. Nå kommer det jo selvfølgelig ann på hvor godt du og far samarbeider, men det er veldig viktig og ha med småting som feks når og hvor barnet skal leverers, klokkeslett, klær, sånne helt unødvendige ting, som KAN bli et problem, om dere har et dårlig samarbeid (Snakker av erfaring) Om dere ikke blir enige, og far ønsker hovedomsorg, så må dere til rettsmøter, men tror ikke du har så mye og bekymre deg for. Hold deg for god til og rakke ned på far, dersom det er noe du ønsker og sverte han for, det kommer du langt med! Masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå