Gå til innhold

Dere som har vært på to-års kontroll...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom det er noe de er "bekymret" for, enten høyde,vekt, språk osv, lar de ungen leke i et annet rom mens foreldre og helsesøster snakker om dette, eller er ungen i samme rom og hører på?

(Jeg tenker litt på små gryter med ører... De forstår jo gjerne hva det blir snakket om, men jeg vet ikke hvor bevisste helsestasjonen er på slike ting, eller "hvor nøye" det er når de er så små...)

Hva foregår på en to-årskontroll? Har fått satsskjemaet, men er det bare språket de "sjekker"? Min snakker svært lite, men vet ikke om de kommer til å bli "bekymret" for det eller ikke, men om de blir det, vil jeg jo helst skåne han litt for det også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lillegutt var på 2 års kontroll så hadde han legesjekk, og så inn til HS etterpå. Nå hadde de ikke noe å utsette på språket hans siden han ligger lengt fremme med det. Men ho sa de var fornøyde om de kunne sette sammen to ord.

Eneste de utsatte på han var at han hang i puppen enda, men det var ikke farlig sånn sett. Men tror ikke de sender ungene ut hvis det er noe de er bekymret over. Ungene er som regel veldig opptatt med lekene der likevel....

Lykke til

Skrevet

Min setter ikke sammen to ord enda... På satsskjemaet kunne jeg krysse av for 15 ord, men da er mange av ordene ganske dårlig på uttale (F.eks ho til hallo, men så lenge det er hallo han mener, kan jeg krysse av for det, selv om han ikke sier "hallo"?). Men han forstår "alt", og er veldig flink til å gjøre seg forstått for det om, men skulle jo ønske han snakket mer...

Skrevet

Det komme rplutselig.

Jenta mi som nå er 3.5 år var veldig dårlig til å snakke. Lillebroren som var to år i mars tok ho faktisk igjen på språket da han nermet seg to. Men plutselig så løsnet det, og nå står ikke munnen stille på noen av dem.....

Trenger ikke være noe galt med barnet ditt, for det kommer...

Prøv å finn en peke bok og stitt å "les" for han, spør spm om hva han ser osv....

Skrevet

Nei, jeg er egentlig ikke bekymret, for han viser så god forståelse for språket selv om han ikke bruker det mye. Men han har ikke ro på seg til å sitte å lese bøker, men vi kan sitte å kikke i bøkene, og da spør jeg han om han kan se bamsen, bilen, vannslangen osv, men jeg får han ikke til å si ordene for det. Men regner jo med det kommer fort når det først kommer, han er litt perfeksjonist, og virker ofte som han ikke vil si ord han ikke selv føler han klarer å si godt nok. (Han kan prøve en gang, men så vil han ikke si det mer.)

Men sånn i forhold til andre hadde det vært greit at han snakket mer, har faktisk opplevd folk som har blitt sure på han fordi han ikke har svart de når de har spurt han om noe! (Selv om han har svart så godt han kunne med de lydene han pleier bruke) Da blir jeg fryktelig sur, men mest lei meg og skuffet over hvor korttenkte enkelte voksne kan være...

Skrevet

Det er ikke noe i veien for at ungen kan leke ett annet sted enn der dere sitter og prater, om det er andre som kan titte etter barnet. Slikt er hvertfall ingen umulighet der jeg hører til. Selv har jeg ikke hatt noe behov for det. Ting jeg har trengt å diskutere, diskuterer jeg mens barnet leker på gulvet. Har klart oss med en stille stemme. Men hadde det vært ting jeg hadde absolutt ikke ville at ungen skulle få hørt litt av, hadde ungen lekt ute på venteværelset sammen med kontordamen. Eller jeg hadde tatt en tlf til helsesøster senere, etter avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...