♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Jeg mener - går det an å gjøre noen grep for å bedre sjansene for at det skal gå bra i svangerskapet. Før man blir gravid? En ting vet jeg: det er gunstig å ta folsyre. (og det gjør jeg) Vet dere om mere? Hvordan er det med upasteuriserte melkeprodukter, alkohol, kaffe etc...Hva er dine tips? Hilsen ei som er helt grønn på dette her.
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 hei. Er ganske grønn selv, men vet litt som jeg har blitt fortalt. Folsyre og tran bør man ta. Slimfortynnende hostesaft kan vistnok hjelpe svømmerne før EL. Trene regelmessig, og særlig mage og ryggmusklatur, skal hjelpe i graviditeten og ved forløsningen. Man skal vaske grønnsaker og frukt godt for å unngå en spes bakterie som er skadelig(som jeg ikke husker hva heter). Rå mat bør unngås om man ikke vet at den har vært fryst ned, suchi kan spises om du har fryst ned fisken og så tiner den igjen.(Men dette er når du er gravid!) Ellers tror jeg man skal forsøke å høre så lite som mulig på alle kjerringråd folk kaster etter deg og bare stresse ned og ta vare på seg selv! Ville tatt det litt rolig med alkoholen. Jeg tar noen glass men det blir ikke fylla. Det er så usikker forskning på hvor tidlig fosteret tar skade og jeg vil ikke risikere noenting ved å drikke når jeg ikke vet om jeg er gravid. Lyke til!
Måånestråle Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Jeg tror at å være så sunn som mulig er det beste man kan gjøre for å forberede en god graviditet. Å være i god form, sunn og frisk, skal være det beste utgansgspunktet. Men man bør også huske å nyte livet litt, så lenge man gjør "alt med måte", litt kaffe, litt alkohol, litt sjokolade osv. osv. All fisk som brukes i sushi i Norge skal ha vært frossen, så sushi i Norge skal ikke være farlig å spise for gravide. Men unngå tunfisk, både i sushi og ellers pga tungmetaller. Jeg elsker sushi, så dette har jeg forsket litt på!
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2007 Takk fos svarene! Jeg tar som sagt folsyre, prøver å trene av og til (kremt-det bli ikke så mye av det, da), og spiser sunn mat, kombinert med solide doser iskrem om dagen. (nå sier forskningen at det er bra med fete melkeprodukter, da....så jeg benytter det som unnskyldning til å fråtse!). Det verste er kaffen, da. Kan fint drikke en liter om dagen. Her må jeg skjerpe meg litt. Men som dere sier. Jeg kan ikke slutte å leve vanlig før jeg virkelig MÅ ta hensyn til en liten baby. Det kan jo ta laaaang tid før vi klarer å så et blaabaerfrø...
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 kan bare si utifra det jeg selv gjør. fra el til ikm holder jeg meg til maks 1 kopp kaffe/ te om dagen (er den dosen som er anbefalt når man er gravid) koffein øker jo kjangsen for en sa. ellers kan jeg kanskje kose meg med litt alkohol, men etter det siste jeghar hørt og lest om alkohol og svangerskap er jeg tørrlagt fra el til ikm. forskere har nemlig kommer frem til at allerede fra el kan et foster ta skade av selv små mengder alkohol. utover dette prøver jeg å få i meg 7 om dagen, som er det absolutt ultimate i henhold til graviditet (syv frukter el grønnskaker) loader opp brødskivene med salat, tomat, agurk og paprika, kommer langt da neste trinn er å drikke h-melk, for dette skal forbedre eggkvaliteten (fra 1.dag mens til ikm) ellers tar jeg som vanlig mine to tabletter med gravid kosttilskudd, i tilfelle jeg ikke får i meg nok ellers i kosten. puuh, blei en lang liste dette, men er så innarbeidet nå at jeg ikke tenker over det. he he
mor.monsen Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 gravid kosttilskudd......er det slik at de inneholder folsyre? jeg tar bare folsyre nå? men kanskje like greit å spise disse kosttilskuddtablettene... vet du om de inneholder jod? jeg har nemlig jod mangel å skal egentlig gå på en pillekur. men har ikke turt å begynne før når jeg vet sikkert om jeg er gravid eller ikke.
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 de inneholder den mengden med folsyre some r anbefalt. ved siden av dette har du: vitamin a,d,e, b1, b2, b6, b12 biotin niacin pantotensyre vitamin c kalsium sink kobber mangan krom selen jern magnesium. er en kjempeflott pakke husk å ta 2 tabletter hver morgen da
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 du skal ikke ta folsyre ved siden av dette, for det kan føre til b12 mangel. men utover dette fungerer det helt fint med jod tilskudd synes det er deilig å ha alt man trenger i to små tabletter jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå