Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Mini er 3 mnd, jeg fullammer, har ikke gitt han annet enn mm siden han ble født. Han er stor, og blir mett av mm. Jeg leser det er mange som skriver at de har gitt mme siden dag 1, siden 6 uker osv. Så jeg lurte bare på hvorfor det er så mange som gir mme?? Er det fordi dere ikke har melk, ikke vil amme, eller at de ikke blir mette?
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Måtte kapitulere og ga mme når knerten var rundt 6-7 uker, hadde for lite. Kombinerte pupp og flaske til han var nesten 1 år.
Djoolia 07+08+12 Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Hadde ikke nok melk og hun ble heller aldri mett. amma til hun var 4 mnd, men begynte å gi mme i tilegg da hun var ca 2 mnd.
Snart mamma til 4 Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Jeg måtte slutte å amme pga for lite melk og brystbetennelse etter første uka. Og d håper jeg ikke skjer neste gang, for d var så koselig å ha den kontakten med barnet
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Gadd ikke mer, så gikk over til mme. Er anonym nå, for her inne får man jo så kjeft hvis man ikke ammer helt til ungen begynner på skolen!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Vesla ville ikke ta puppen dessverre, jeg pumpet og ga mm i 3 mnd men det ble for slitsomt. Hadde gitt min høyre arm for å kunne amme, det har vært mange tårer og mørke tanker pga noe jeg trodde skulle skje naturlig. Men vesla mi er stor og fin, og jeg er en veldig stolt mamma :-)
snartmammapåny Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Gir bare mme siden småen ikke klarte å ta puppen. Bare hylskreik. Fant ut i ettertid at det var pga en skiveutglidning i nakken. Så her har det vært mme siden dag 1. Skulle gjærne ha ammet jeg, men ble nok desverre ikke slik hos oss.
jippii Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 Jeg hadde mer enn nok melk. Så mye at jeg fikk brystbetennelse. Fikk feil pencillin av legen, og fikk tilbake brystbet. 2 dager etter jeg var ferdig med den første pencillinkuren. Ble så innmarri sår, derfor begynnte jeg med brystskkjold. Men jenta hadde sånn innmarri til vakum når hun sugde, så hun sugde brystvorta mi igjennom hullene på skjoldet og jeg fikk tre vannblemmer. Var i kontakt med ammehjelp flere ganger. i tilegg hadde hun kolikk de første 14.dagene, og skrek fra morgen til langt på natt..til slutt turte ikk jeg å spise annet enn kneipbrød med tynnt-tynnt lag med syltetøy på og vann.. dessuten så la hun ikke på seg noe, og ville til slutt ha mat nesten hver time - vi prøvde å gi henne en flaske med mme en kveld. Jenta sov fra 2200 til 0400!!! (da sa pappa'n: -hun skal aldri mere borti puppen din!!!) Fikk ny flaske da og sov til 0800 !!! Og slik fortsatte det..Imellomtiden prøvde jeg å pumpe meg,men fikk desverre ikke taket på pumpinga. Så prøvde vi med pupp igjen, men da ble det bare skriking (hadde fremdeles nok melk og brystbetenelse, gikk på pencillin). Derfor ringte jeg til lege for å få tabletter fo rå kutte ut produksjonen...og vips..vi hadde en fornøyd flaskedatter og en mor med både humør og appetitt tilbake!! Vi har aldri hadt det bedre!!! jeg sier: aldri mere pupp!!!! ALDRI!
jippii Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Min og pappan's konklusjon var at det ikke var nok næring i melka mi.. kansje ikke så rart, når jeg bare spiste tørt kneipbrød og drakk vann...
lenej :o) Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 kasta opp å gråt så mye... amma i nøyaktig 2 dager, å aldri mer.. det fallt meg IKKE naturlig, ble kvalm av tanken, å kastet opp. gråt i smerte, for det gjorde så vondt, mini gulpa jo blod fra de såre brystene mine.. så nei, amming var ikek noe for meg..
Honningmelon Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Jeg ble syk da jenta var 2 mnd, og var syk i en mnd. Dette gikk kraftig ut over melka, og hun fikk ikke nok. Gikk ikke opp i vekt. Jeg prøvde å få opp produksjonen da jeg ble bedre, men klarte det ikke skikkelig, og var rimelig sliten fra før. Derfor begynte jeg å supplere med mme. Delammet i 6 mnd.
Prish Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk sopp på brystvortene. Dem sprakk i ring rundt og blødde når hun skulle suge. Da fikk hun blodsmak i munnen og nektet. Ville absolutt ikke ha noe med puppen å gjøre... Ikke greide jeg å pumpe heller for brystvortene bare srtakk opp igjen. Gjorde satans vondt! Melka ble rosa av blod. Dette resulterte i at jeg ikke fikk ammet eller pumpet på nesten ei uke. Da ble veldig mye av melka borte og jenta mi nektet fortsatt å suge. Kjipt Nå får hun bare mme.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 huff så kjipt å lese om problemene dere har hatt:( det hørest forferdelig ut! nå vet jeg hvor heldig jeg har vert- sist ammet jeg i ca 18mnd, uten problemer med sårhet eller betennelse... håper det går like bra denne gangen også, men forbereder meg på at det ikke er sikkert det går like knirkefritt denne gangen. er jo mange problemer som kan oppstå, og huff, stakkars dere som blør fra puppen, det høres skikkelig brutalt ut! bare så kjipt at det skal vere så "strengt" med det der ammepresset:(
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juni 2007 #14 Skrevet 27. juni 2007 Jeg hadde nok melk i begynnelsen, og snulla la nok på seg, men det forandra seg. Så da amma jeg og ga mme fra hun var 4 uker, men fra hun var 10 uker så var det bare mme. -Jeg fikk ikke nok næring selv, og da sier det seg selv at amming ikke er så gunstig. -Tror ikke melka var så næringsrik siden hun ikke la på seg tilstrekkelig selv etter at hun fikk både mm og mme. Var veldig viktig at hun la på seg nok siden hun har vsd. -Jeg fikk ikke til å bruke pumpe, og fikk ut 70 ml til sammen da jeg håndmelka meg i over en halvtime, så tror ikke jeg hadde så mye melk egentlig. -Og snulla hadde problemer med å suge lenge om gangen...hun kosa seg så mye at hun sovna hele tida, og jeg hadde myke brystvorter som ikke var så lette å få tak i...prøvde ikke brystskjold, men skal prøve dette med spira. -Puppene mine var enorme, og dette gikk veldig utover humøret mitt og faktisk fysisk med tanke på ryggen...følte meg helt jævlig med i eller j-cup som jeg hadde da. Dette gjorde det også vanskelig å amme...fikk kun til å amme liggende, så det hindra meg jo å gå ut i mer enn et par timer. -Dessuten følte jeg meg veldig som en fange av å føle at jeg MÅTTE være hjemme hos snulla hele tida...veldig rart for jeg er jo hjemme hele tida, men dette var en veldig ekkel følelse. -Så blei jeg gravid igjen, og det må kroppen ha reagert på med engang ved unnfangelsen for jeg blei gravid da snulla var 10 uker, og da var det slutt på amminga. Visste jo ikke at jeg var gravid, men hadde veldig lite melk, og jeg gjorde ingenting for å få opp produksjonen for jeg var helt utslitt, og jeg hadde nok ikke særlig masse melk uansett, for fikk ikke brystspreng engang da jeg slutta...håndamma så mye jeg greide en av dagene, og da kom det ut 80 ml, og det var den siste skvetten snulla fikk av mm!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #15 Skrevet 27. juni 2007 Min fikk litt mme fra dag 1 fordi jeg ikke hadde fått melka enda. Etter det fikk han mme innimellom når jeg feks var å trente.
ks23 med William og Lucas Skrevet 27. juni 2007 #16 Skrevet 27. juni 2007 Jeg måtte begynne med det pga lite melk..... Og jeg skal da ha til to også....Vi synes også det var mye lettere da de hele tidne virket misfornøyde og skreik da han ventet på tur!! Men om jeg hadde hatt 1 ville jeg nok ammet for det var jo sånn kos.... Nå er de passert 4mnd og nå får de mme og grøt stor koser seg med det!
suseduse Skrevet 27. juni 2007 #17 Skrevet 27. juni 2007 fordi melkeproduksjon ikke var, og blei aldri, bra.. gikk 17 dager på overtid, og fikk en stor gutt som var veldig tørr og trengte mere mat enn jeg hadde... ble anbefalt fra sykehuset å gi han litt ekstra i begynnelsen.. prøvde en periode uten men da var det mat hver time døgnet rundt... jeg skulle gjerne ha fullamma for pes med flasker og drit syns jeg.. men kan man ikke så kan man ikke!
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 27. juni 2007 #18 Skrevet 27. juni 2007 Har ogaå to jeg skulle ha til og det ble bare mas. Syntes ikke det ble noe kos med det. Pumpa meg litt de første ukene men, så var det slutt på melka.
Koala *g07* Skrevet 1. juli 2007 #19 Skrevet 1. juli 2007 var vel egentlig ikke noe i puppen.. det som kom etter 4 dager uten å prøve var blankt.. ungen min skrek og skrek og skrek, tynn ble han og.. Ikke alle som har mat dessverre, men må nå innrømme at det var nå mye bedre med flaske, vet hvor mye man gir til en hver tid.. Selv vokst opp på mme.. null allergi og andre problemer som kan oppstå..
ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 #20 Skrevet 1. juli 2007 jeg måtte slutte helt da gutten min var 6 uker. han tåler ikke mi melk. så sånn er det!
Synne 18 & Lucas 2 Skrevet 1. juli 2007 #21 Skrevet 1. juli 2007 jeg vurderer å begynne å gi han både mme og mm,.. min er et stooort matvrak så er ikke så gøyt å sitte nesten heledagen i sofaen å amme, å se ut på alt rotet i leiligheten...
Mandragora Skrevet 2. juli 2007 #22 Skrevet 2. juli 2007 Jeg kapitulerte når vesla var 2 mnd, hadde aldri nok melk. Hvert måltid var en kamp fordi det kom for lite melk, og måtte likevel supplere med mme. Til slutt ble hun så vant med flaske at puppen ble uinteressant. Har prøvd akupunktur, nesespray, tabletter og ammete. Har fortsatt litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke pumpa mer, men der gikk grensa over hvor mye energi jeg skulle bruke på amminga, en times pumping flere ganger om dagen i tillegg til amming ble alt for mye! Er kjempelei meg fordi jeg måtte kutte ut, superkos å amme men grenser for hvor mye man skal slite seg ut. Vesla er nå god og mett etter hvert måltid, mye mer fornøyd(4 mnd) og så kan pappa'n også gi Men har heldigvis aldri fått noe pes fra hverken helsestasjon eller lege fordi jeg ikke amma heller, da hadde samvittigheten vært enda mørkere! Dere som ammer er kjempeheldige og nyt det så lenge dere kan!!!!
Murmeline Skrevet 2. juli 2007 #23 Skrevet 2. juli 2007 Det evige dib-spørsmålet.... Mange ulike mennesker, mange ulike årsaker som du ser! For det første: innleggene her er ikke representative for mamma-befolkningen, de som ammer i vei og ikke har noen problemer, skriver få innlegg om dette. Mme/flaske er det imidlertid mange mulig spørsmål om... Men når det er sagt; jeg gav jenta mi flaske første gang da hun var 6 uker, av følgende årsaker: jeg ville at hun skulle kunne ta flaske (har hørt om litt for mange som har babyer som nekter å ta flaske pga manglende flasketrening. Litt upraktisk når man har lyst på en frikveld eller et glass vin). Og jeg hadde veldig lyst på et glass vin da;) Flaske med både mm og mme gikk fint. Vi fortsatte å gi flaske av og til for å opprettholde denne "kunnskapen". Da jenta mi var ca 3 mnd, slet jeg med å øke, jeg ammet og ammet, men klarte ikke å øke nok. (hadde ikke gitt flaske på flere uker da, så det var ikke det det stod på). Begynte da å gi kveldsflaske litt mer regelmessig. Etter hvert som mat ble introdusert mer og mer, kom melken tregere og tregere, og resulterte i delvis puppenekt, så ble "nødt" til å gi litt mer flaske. Sikkert en litt negativ spiral dette.. Men uansett; jeg ammer bittelitt enda, og fortsetter med dette pga antistoffene, men gir også flaske. Kort oppsummert: mme har reddet min mentale helse, ble litt smågal av å amme flere timer i strekk hver kveld;)
Mrs. Bouquet Skrevet 2. juli 2007 #24 Skrevet 2. juli 2007 VI hadde en tøf fødsel og jenta mi var syk og svak. Kunne ikke holde henne den første uken fordi hun var koblet til masse utstyr og hadde navlekateter der hun fikk donomelk. Da jeg skulle begynne å gi henne selv, var hun for svak og for utål,odig til å suge av brystet og jeg ble anbefalt å gi mme fordi hun var mer avhengig av næring enn andre babyer den tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå