Gå til innhold

Hvordan få ho til å ta flaske!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup og da hadde vært kjempe fint om hun tok flaske på kvelden. Har prøvd forskjellige tutter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Vår fikk aldri helt swung på flaska. Men Nuk flasken kunne hun drikke litt av. Nuk smokk var også den eneste smokken hun tok. Har prøvd det meste og har ikke noe bedre råd enn å prøve NUK. Sorry. Lykke til.

Skrevet

Dette er hentet fra flaskeposten.org og der inne står det utrolig mye nyttig.. kanskje du kan få noen tips her :o)

Mor holder seg borte

dersom barnet er vant til å få bryst av deg vil barnet forbinde lukten av deg med pupp og mat. Et tips er derfor å la andre mate barnet med flaske. Barnet må være sulten nok til å ville ha mat, men ikke så sulten at det blir hysterisk.

Ulike flasker og smokker og melketyper

Det finnes mange forskjellige merker og typer flasker og flasketutter på markedet. Flate tutter og runde tutter. Silikontutter og latextutter. Prøv deg frem med ulike varianter og se om barnet ditt foretrekker den ene fremfor den andre. Melka kommer lettere av flaske enn av puppen. Noen føler derfor ubehag med å få for mye melk i munnen. Det er ulike smokker for ulik alder. Har du for stort eller lite hull? Prøv ulike variasjoner.

En annen type MME.

Noen barn foretrekker også en type MME fremfor en annen. Prøv deg frem med forskjellige typer. Noen barn vil kun drikke MME fra flaske og ikke morsmelk. Andre barn vil kun ha morsmelk på flaska og ikke MME.

Skjerming og ro, eller distrahering.

Skjer det mye, kan det distrahere og forstyrre, men også hjelpe til å ta flaska. Noen trenger å gå inn på et rom med lite lys og lyder. Noen tar flaska mens en går rundt omkring og nynner og vugger. Noen tar den på badet, gjerne foran speilet, på stellebordet, i senga. Eller foran TV`en eller mens en ser ut av vinduet, på et lys osv.

Spedbarnskopp.

Den finnes en åpen kopp med en spesiell tut på, som blant annet brukes på nyfødt intensiv og enkelte barne - og barselavdelinger. Enkelte barn syns det er lettere å få melka i en slik enn i flaske. Noen apotek fører koppen, men de må som regel bestilles. De apotekene som er på sykehusene som har feks nyfødt intensiv, pleier å føre dem. Ellers kan man ringe sin lokale nyfødt intensiv- eller barneadveling og spørre hvor man får tak i dem akkurat der du bor. Det finnes mange ulike tutekopper på markedet som også kan prøves. Med eller uten "sølelås". Sølelåsen kan også tas ut slik at barnet ikke må jobbe så hardt for å få melka i seg. Du kan også prøve å mate med skje. Skjeene til barn har veldig ulik utforming. Noen er flate og ikke lett å få melk på. Andre har bedre plass og egner seg godt til væske.

Gjør melka søtere.

Morsmelka er søtere enn MME og dersom barnet er vant til å få morsmelk vil det kanskje ikke synes at MME er søtt nok. Det kan du rette på ved å ha en halv teskje malt i flasken med MME. Husk at malt virker avførende. Dersom du har tilgang på morsmelk kan du også blande morsmelk og MME halvt om halvt og etterhvert øke mengden MME og redusere mengden morsmelk.

Sukkervann:

Bland ut litt sukker i lunkent vann og ha det på flaska. På denne måten gjør du flaska uimotståelig og gjør slik at barnet forbinder den med noe godt. Sukker kan være skadelig i store mengder og denne metoden er kun for kort tids bruk mens du tilvenner barnet til flaska, og bør prøves som siste utvei dersom alle andre råd er prøvd! Slik kan det gjøres: Kok opp sukkervann, 1 ss sukker til 1 dl vann. Avkjøl til ca 37 grader. Ha det over på en flaske. Ha melka på en annen flaske og vær to stykker tilgjengelige. Den ene sitter med barnet i armene og begynner å gå flaska med sukkervann på. Det er så søtt og godt at barnet antakelig glemmer bort at den egentlig ikke vil ha flaska. Når barnet suger bra av sukkervannflaska, står den andre klar med melkeflaska. Den som holder barnet, teller til "en-to-tre" og så bytter dere lynkjapt, så kjapt at barnet knapt merker hva som foregår og det tar melkeflaska greit allikevel

Skrevet

Hei.

Hvor gammel er nurket da?

Skal du gi pumpet mm, eller mme?

Har du eller pappan prøvd å gi henne flaske?

Er det total nekt, eller bare får hun ikke til å suge?

Skrevet

Jenta vår er snart 7 uker. Hun skal bare ha pupp hele tiden på kvelden og jeg gidder ikke henge med puppen ute hele kvelden i bryllupet!! Så jeg tenkte å gi henne flaske. Tenkte å gi mme så kanskje ho sover noen timer i strekk da!! Skal fortsette å puppe etter bryllupet da.

Pappan har prøvd, men ho vil ikke ha.hun vil ikke ha noe mm heller fra flaske.

Men å fikk jeg jo masse tips og skal prøve mer i morgen. Skal i bryllupet 7 juli, så har jo litt tid å venne ho til enda da. :)

Tusen takk for svar. :)

Skrevet

Hei. Jeg ville bare si at vi har akkurat hatt det samme problem.. Vi har prøvd flere ganger med flaske men hun hylgrein.Vi har prøvd forskjellige flasker og pappaen har gitt, men ingenting nytta. Så plutselig forrige kveld lå hun på gulvet å sprella og lekte seg. Jeg laga til ei flaske men har byttet merke på mme. Hadde på ørlite grann malt på tuten. Pappaen skulle prøve å gi henne mens hu lå der i gulvet og sannelig gikk det bra. Hu kosa seg og vi så at hun likte melka. Prøvde det samme i går og da slukte hun 110 ml på ingen tid og sovnet kjempegodt i natt etter det.

Vi brukte NUK flasker (kun disse smokkene hun tar også) og mme merket er HIPP.

Skrevet

Min har ikke vært noe flink med å ta flaske, når vi ga han sukkervann når han var mindre så har han "tyggd" på tuten liksom slik at det har dryppet inn i munnen hans. Men nå har jeg kjøpt mam flaskene (de som du kan skru ut bunnen i) Og den tuten suger han på som en drøm. Men han drikker ikke mme likevel, hehe, kun vann ;);)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...