Gå til innhold

hva er det viktigste for dere i valg av navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

inne på navnedebatten kan det virke som om det er kulest og tøffest å velge et navn ingen andre har,eller som få har..kan virke som det er hovedpoenget her..har man da misforstått noe,den stakkars krok som bare velger navn man syns er de peneste,og fjerter litt i om de er populære eller ikke?

kan jo virke her inne som at å gi ungen et populærnavn er det verste en kan gjøre mot den!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det finnes en mellomting da..

Det förste jeg tenkte naar jeg leste spörsmaalet ditt (för jeg leste hele innlegget) var "at det er et navn som ikke alle andre har" men saa det er sagt: jeg gaar innimellom inn paa navnedebatten og ler meg skakk av de navna folk nevner der..!!

Personlig hadde jeg ikke valgt et navn som Emma, Mathea, Leah osv, som det virker som om "alle" jentene heter naa, av den grunn at det kommer til aa vaere saa utrolig mange i samme klasse osv. med samme navnet. Men jeg hadde valgt Emma-Mathea tusen ganger för navn som Teodora Klodrikke.

Det som er viktig for OSS da, er at det er et navn som kan brukes paa norsk, engelsk og spansk, siden barnet blir trespraaklig. Heller mest mot Adriana.

Skrevet

jeg velger navn ut fra hva jeg 'connecter' med når jeg hører det:) Aurora skal den lille heter om vi får jente, men har ikke funnet noe guttenavn jeg har 'connected' med ennå... sambo liker Cay, å det gjør egentlig jeg og:) tenker ikke no spes på om det er vanlige eller uvanlige navn i grunn:)

søstern min tok jentenavnet jeg ville ha siden jeg var lita jente da (vanessa) men er helt greit i grunn, for jeg 'fant' jo Aurora:)

ble mye '''''' her :P

Skrevet

hos oss er det ikke så viktig om navnet er populært eller ikke, men vi kommer ikke til å velge et slikt navn som er svært skjeldent eller norrøne navn..

vi blir å velge et navn som vi selv er fornøyde med og som vi vet ikke vil utsette barnet for "mobbing" senere pga navnet!

kunne aldri ha kalt barnet mitt for f.eks Varg, Ørnulf, Kastanja, cornelia, eller noe slikt..

men for all del, folk som liker navna må gjerne kalle ungene sine det, men personlig ville jeg ikke valgt det..

vi skal være gla at folk ikke har samme "smak" på navn, da hadd alle barna blitt kalt ole, nils og pia=)

Skrevet

Tror jeg holder meg på en mellomting.

Er mange navn vi overser fordi det ligger på toppen i år eller har gjort det de siste årene.....

Vi prøver generelt å unngå navn som har fått en rød strek opp i antall de siste årene.

Likevell er det ikke et must at ingen eller svært få har det navnet.

Kan jo komme negativt ut det også. Vi vet jo ikke hvordan fremtiden utvikler seg når det gjelder navn. Kanskje det av en eller annen grunn skjer noe, eller noe blir pop, som gjør at det er best å ha et navn flere har.

Men jeg har også fått inntrykk av at det også i navn er kult å ha noe som ingen andre har, og at en skal være førstemann ut.

Slik er det jo med så mye i dag. Bilde, sofa, klær, opplevelse og det hele. I dag er det "in" å følge sine egne veier, og imponere andre med å ha noe de ikke har.....

Skrevet

For oss var det et ønske (men ikke absolutt) at en eller annen i familien har hatt navnet før, det skulle være noe vi likte, og det skal kunne gå an å uttale også på engelsk. Så vi ender sannsynligvis med å oppkalle oldemora mi som døde for nesten 70 år siden:) En dame med bein i nesa og maaaaange barn, hehe. Snill og god, og ingen i familien har tenkt å bruke hennes navn før.

Vi kunne ikke valgt et oppstæsja navn siden ingen andrei familien vår har det, og det ville ikke passe inn. I tillegg synes jeg ikke det er så fint, men det er jo smak og behag:)

Skrevet

Det viktigste for oss er at navnet passer til etternavnene barnet får; at det klinger fint, samt at navnet også passer sammen med navnene i resten av familien. Vi kommer begge fra familier med tradisjonelle norske navn og om vi hadde valgt noe sært og fancy noe så hadde det nok blitt litt kræsj i forhold til resten av familien. Vi ønsket helst også at barnet vårt skulle bli oppkalt, evt. at navnet springer ut fra et navn som er tidligere brukt i familien, og har dermed endt på matilde eller mathias - min bestefar het mathias, mamma heter marie og min nylig avdøde tante het marit - så vi synes begge de navnene passer fint.

Skrevet

For oss er det viktig at ikke mange andre heter navnet fordi det er kjedelig å alltid være "Theodor 3" eller "Thea M" i barnehagen.

Samtidig vil vi at navnet skal være et "vanlig" navn. Ikke noe oppkok som ingen har hørt om før. Bare noe som kanskje ikke er så mye i bruk lenger eler som ikke er blitt så vanlig her i Norge.

Så legger vi vekt på at navnet skal være internasjonalt. Skal gå ann å presentere seg på f.eks engelsk/tysk/fransk uten å måtte bokstavere navnet sitt hver gang (som f.eks Bjørn eller Bente)

Sist men ikke minst må vi synes navnet er vakkert og få gode konnotasjoner til det.

Navnet vi har funnet fyller alle disse kriteriene, og vi gleder oss masse til å møte henne:-)

Skrevet

Vi velger navn ut i fra hva vi synes er fint og som passer for oss:) Vi bryr oss ikke om det ligger på populærlisten, eller om det er et annet.

Vi har egentlig kanskje styrt unna de mest uvanlige navnene, da vi synes noen av dem kan bli for spesielle eller uvanlige. Ungen skal jo klare å si navnet sitt, og eventuelt ikke måtte gjenta det 3-4 ganger når h*n presenterer seg etterhvert:)

Faktisk er det noen av de navnene vi har på listen som vi har tenkt på for lenge siden (8-9 år, før vi fikk barn) som har kommet opp på 10 på topp de siste par årene. Vi liker dem nå likevel vi:)

Skrevet

Vi har gitt gutten vårt hva noen vil kalle et typisk "poppis-navn", men det bryr jeg meg ikke om. Kjenner ingen andre som heter det, eller vet om noen som heter det for den saks skyld....vi elsker navnet og det er det aller viktigste. Lillesøster får et litt mer sjeldent navn, men det er helt tilfeldig. Velger de navnene vi liker best, vi - enkelt og greit:o) For min del er det absolutt ikke viktigst å ha et navn som ingen andre har - det kan jo bli FOR spesielt også til tider;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...