På vei igjen <3 Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Nå tenker jeg på økonomisk.. Gutten vår har gjort noe han ikke skulle, og ødelagt noe til et par tusen kroner... Hva gjør vi med dette?
Hufsla Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 bare dersom dere kunne ha forhindret det. Barn kan ikke sette seg i gjeld. Hva dere skal gjøre er jo en annen sak. Litt kjipt om han har ripa i lakken til naboen, og dere gjerne vil fortsette å ha et godt forhold... Selv om ikke dere etter loven er plikta til å punge ut så gjør mange det likevel.
ketosina Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 jepp, jeg vil tro det. hadde det vært mine foreldre når jeg var 18, hadde de betalt det, men krevd det tilbake fra meg igjen.
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 tror det er dere som holdes økonomisk annsvarlig..
På vei igjen <3 Skrevet 26. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2007 Nei, han har ikke vært borti noen biler. Har har fullstendig ødelagt noe som kostet noen tusen. Vil ikke si hva det er... Var han og en kompis...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Jeg tror dere er økonomisk ansvarlig så sant han er over 7 år (eller er det 5) men jeg er ikke helt sikker. Noe annet er hva dere er moralsk ansvarlig for!
hm hm Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Spørs hvor gammel, den kriminelle lavalder er vel 15? eller er den 16 nå?
På vei igjen <3 Skrevet 26. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. juni 2007 Han er akkurat 7 år. De som eier det skal bestemme hva som skal gjøres her. Gutten min har vært å sagt unnskyld og fortalt hva de har gjort, og fått en skikkelig bøtte med kjeft. Han vil også få en straff fra oss.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Gubben kunne dette på rams før, men glemt litt ut, men han mener at man er ansvarlig for inntil 6000. Noe mer usikker på grad av uaktsomhet og sånn... Tror i alle fall jeg hadde følt ansvar for å erstatte overfor de som eide det som var blitt ødelagt uansett...
Hufsla Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 så lenge dere ikke var der å kunne ha gjort noe til eller fra trenger dere ikke å betale. Hva med å snakke med foreldrene til kompisen å høre hva de mener? Det blir jo i såfall en tusing på hver. Det kan være mye for noen, og en bagatell for andre. Hvor gamle er barna? Er de gamle nok til å "betale" selv? Jobbe for det eller noe? Kanskje dere kan tilby dere å betale endel av det?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Er dette noe de får igjen på forsikringa da?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Man er ansvarlig inntil et viss beløp om ikke jeg husker feil. Men.. Hadde vi vært i den situasjonen vile vi betalt det for så å la gutten "jobbe" for å betale oss tilbake.
*Isabell* Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Sjekk om forsikringen deres dekker det. Har et søskenbarn som knuste ytterdøren til tanten sin og hun hadde en forsikring som dekket dette. de måtte betale egenandelen, men denne måtte søskenbarnet mitt betale selv. Han var da 10 år. Skal sies at det var ikke akkurat noe uhell fra hans side, derfor måtte gutten betale selv, det gikk av sparekontoen hans.
Mom2Two Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Betaler selvsagt!!!!! Er ikke det en selvfølge?!?!?!?!? Hvorfor skal andre lide et økonomisk tap over noe gutten din har ødelagt. Tror uansett man er ansvarlig for opptil 5000 kr uansett grad av skyld. Utover dette beløpet snakker man om skyldkrav. Jeg ville i hvert fall aldri verden unndratt med ansvaret for å betale for noe som en av ungene mine hadde ødelagt. Direkte ufint bare å tenke tanken spør du meg!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juni 2007 #15 Skrevet 26. juni 2007 Ingen har spurt deg, nei...HI spør om foreldre har det økonomiske ansvaret for evt. skader barna deres under 18 år gjør, ikke om hun skal betale eller ikke. Trenger ikke gå ut med 9 oppropstegn og 5 spørsmålstegn pga det!
Mom2Two Skrevet 26. juni 2007 #16 Skrevet 26. juni 2007 Det bestemmer jeg vel selv:-p Trodde bare det var en selvfølge, jeg. Høres jo til og med ut som om det var noe gutten hadde gjort med vilje/absolutt ikke skulle ha gjort. Det var ikke en gang et uhell. Uansett utropstegn eller ikke, så er foreldrene ansvarlig for inntil 5000kr. Så det så!!
___ Skrevet 26. juni 2007 #17 Skrevet 26. juni 2007 Til en viss grad er dere ansvarlige. Uansett om dere kunne forhindret det er dere ansvarlige opp til en viss sum. Hvis dere kunne forhindret det med skikkelig oppdragelse eller om dere var til stede og ikke forsøkte å stoppe det eller noe annet er dere ansvarlige over den summen også. Hvis barnet har egne midler kan de kreves brukt til å dekke en skade. (dåpspenger, arv, fødselsdagspenger osv) Uansett hvordan jussen er synes jeg dere burde betale.
___ Skrevet 26. juni 2007 #18 Skrevet 26. juni 2007 De får i hvertfal ikke noe igjen på forsikkringen uten å gå til politianmeldelse.
Mom2Two Skrevet 26. juni 2007 #19 Skrevet 26. juni 2007 Enig med poamin, uansett jussen i dette så har man da et moralsk ansvar for å betale!!!
Gjest ->>- Skrevet 26. juni 2007 #20 Skrevet 26. juni 2007 Kommer an på alderen til ungen. Barn som anses som modne nok til å vite hva de gjør har man ansvar for, begrenset oppad til 5000 kroner. Det er rettspresedens for at barn under skolealder (da den var 7 år) ikke holdes ansvarlige, altså intet ansvar for økonomiske konsekvenser som følge av yngre barns herjinger. Deretter stiger barnets ansvarsevne gradvis - dere vil langt kjappere måtte betale de fulle 5000 om en syttenåring riper opp en bil enn om en åtteåring gjør det, liksom. Hva dere gjør? Om barnet deres forsettlig har ødelagt andres eiendom foreslår jeg at dere erstatter alt som ikke dekkes av eventuelle forsikringer. Men lovpliktige til det er dere altså neppe, med mindre verdien er under 5000 og ungen eldre enn sju.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå