Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min fyller ti år snart, og vi tenkte å skaffe ham en gsm. (han er den eneste i klassen som ikke har en...)

Lurte på dere med barn og mobil: hvilket abonm har dere? eller kontant kort eller leverandør? Er det noen jeg må passe på når jeg kjøper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine eldste (10 og 12) har kontantkort. Alle vi har netcom, med trådløs familie selvsagt.

Skrevet

ok, må si at jeg og min man har begge abon. gjennom jobbene våres.... så en familieabo er lite interessant for oss.

Skrevet

Mannen har også tlf gjennom jobb så han ringer ikke gratis til oss, men vi til han.

Kontantkort er uansett tryggest, vi har opplevd tyveri, mobil falt i sjøen osv...

Skrevet

Hei mamman til Selma:):):).

Vår 12 åring har Djuice kontroll. Betaler 200 kr mnd. Det er ingen faste avgifter. 200 er det han kan ringe for. Det som blir til overs overføres til neste mnd. Trenger han mer kan han fylle på med ring kontant kort:):)

Skrevet

Har alltid brukt kontantkort til sønnen min. Dette fordi han på den måten opplever selv hva som skjer dersom han bruker telefonen mye. På den måten håpet jeg på å gjøre ham mer bevisst på at det faktisk koster penger å bruke telefonen, fremfor at jeg skulle automatisk ha betalt for ham på et abonnement. Jeg betalte riktignok kontantkortet hans de første årene likevel, men poenget er at han selv opplever at kortet blir tomt. Det opplever man ikke på samme måte når man har et løpende abonnement. Nå har heldigvis aldri min sønn vært storforbruker, og å betale fast kr 200 pr. måned hadde blitt et tapsprosjekt for hans del, siden han ikke bruker så mye. Dvs. kan jo hende han hadde brukt så mye om han hadde hatt et slikt abonnement.

Nå har min sønn betalt kontantkortet sitt selv de siste årene (han er 15 år nå). Denne avtalen kom istand etter en sommer for noen år siden, der plutselig forbruket økte dramatisk i løpet av sommeren. Mens han tidligere kunne bruke et par måneder på 100 - 200 kr på kontantkortet, ble plutselig kr 500 svidd av i løpet av få uker (pga mye nedlasting). Da sa mor stopp og sa at slike regninger ville ikke jeg dekke mer. Og det er utrolig hvor bevisst økonomisk gutten ble etter dette igjen, da han plutselig måtte betale kontantkortet selv. Så det ble slutt på all den unødvendige nedlastingen. Poenget mitt er vel at med kontantkort så "ser" man mer konkret at et telefonforbruk koster penger, fremfor at foreldre betaler på et abonnement (selv om de evt. krever penger tilbakebetalt etterpå). At det koster penger, blir dermed mer usynlig med sistnevnte løsning når gutten slipper å bli konfrontert direkte med et tomt kort, liksom.

Skrevet

Anbefaler å bruke et kontantabb sånn at forbruket holdes på et fornuftig nivå, men bruk for eks onecall eller noextras eller noe lignende, siden telenor o.l. som selger kort i butikkene er vesentlig dyrere. Sjekk priser på telepriser.no

Skrevet

Klart det:):):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...