Gjest Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Hvor lang tid tok det for dere før det sluttet å gjøre vondt å amme? Det er riktignok bare 4 dager siden jeg fødte, men det er så utrolig vondt og ømt...JM sa det var helt normalt med alt fra noen dager til noen uker. hvordan gikk det med dere?
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Det har gått over hos meg (12 dagar sidan eg fødte), det var vanvittig vondt på venstre brystknopp i byrjinga (fekk svarte sårskorper på knoppen *auu*). Men heldigvis er det mykje betre no. Ada har litt problem med å få masse brystvorte inni munnen, ho dyttar det berre ut igjen fordi det er enklare for ho å sutte på knoppen. Men det går fint no, ofte verre om natta fordi eg er så trøytt at eg ikkje orkar legge ho til skikkelig eller flytte på ho om ho har fått dårleg tak. Det kan hjelpe å legge ho til det "beste" (altså det minst vonde) brystet til mjølka byrjar renne, og så bytte over til det vonde brystet. Det er jo dei første taka som er dei mest intensive. Også er det berre å smørre med mjølk og la lufttørre. Det går snart over
betty74 Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 En stund siden jeg ammet sist, så helt nøyaktig husker jeg ikke.. Men jeg husker godt at det var på sitt verste da jeg ble sendt hjem fra sykehuset 4 dager tter fødselen. Da slet jeg virkelig med å få i babyen mat. Pupene var så sprengte at det nesten ikke var brystvorte på dem... Etter ca 2 uker gikk det veldig greit.
Stor_smil Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Hei, og gratulerer så mye med baby Hos meg kom melken skikkelig i gang ca 4 dager etter fødsel, og det førte til vanvittig spreng. Jeg hadde en baby med utrolig sugebehov, så han ville såklart henge i puppen bortimot 24 timer i døgnet. Vi prøvde smokk etter ca 5 dager, med hell. Han tok den med en gang, og det lettet for sugebehovet hans til meg. Likevel, brystvortene var utrolig ømme, og så såre at det begynte å blø når jeg skulle teste ut pumpa. Jeg smurte og smurte med en brystvortekrem, lot brystet lufttørke etter hver amming og brukte ikke klær som gnagde (brukte kun ammeinnlegg og stram MYK singlet uttenpå de førtse dagene). Utdrivningsrefleksen var utrolig vond de første ukene også, stakk og gjorde vondt akkura i det melken kom. Men poenget.. det går over, fortere om du er litt bevist på å smøre og å la brystet lufttørke. Se også til at den lille får ordentlig tak.. hele brystvorten med det mørke rundt skal være i munnen, og underleppen skal være ut. (mange barn trekker den inn, og suger da feil!) Lykke til
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Tusen takk for svar!! =) det er virkelig vondt, men synes egentlig det er like vondt på begge :-S men det går nok over Skal være bevisst på å smøre og lufttørke... Litt av hvert vi må igjennom for disse små, men det er ganske herlig å se hvor fornøyd babyen er også da !
Happy H Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 eg va sår i 2 mnd.. men fikk betennesle i brystvorten, derfor tok d litt tid. når vi endelig fikk til riktig ammeteknink ble d mye bedre.
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 huff betennelse hørtes vondt ut :-S håper det går over litt fortere her vi skal inn på en liten kontroll i morgen, så skal spørre om litt hjelp da =)
Happy H Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 det e nok kjempe lurt. kanskje de kan se på når du ammer for å sjekke om d ser greit ut. snuppa mi sugde altfor langt ute, derfor ble eg kjempe sår. trodde eg hadde dyttet puppen langt inn i munnen på ho, men den gang ei..hehe... eller hjalp unguentum(tror eg den het) lufttørking og albueskjell=) + smøre litt melk på brystvorten etter amming
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Ja, vi skal nok gjøre det =) takk for alle tips :-D kan være greit med litt hjelp...
annie-77 Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 Om det er vondest med en gang du legger babyen til fordi brystene er så fulle da, kan det være til hjelp og pumpe ut litt før du legger minsten til (enten håndmelking eller pumpe).
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 da det gjorde sinnsykt vondt brukte jeg brystskjold i noen dager og det ble betrakltelig bedre
Raych Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Det var aldri vondt å amme for meg. Jeg ammet kun i 5 uker, men jeg kjente aldri smerter eller ubehag ved ammingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå