oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 idag gikk jeg på jobb som vanlig kl 8. gikk en liten time så begynte jeg å bli temmelig svimmel, satte meg ned litt (har hjelpt før) fø jeg begynte å jobbe igjen. da jeg skulle lage mat til en kunde, holdt jeg på å svime av å jeg måtte sette meg ned igjen...fant ut at jeg ikke kunne gå sånn hele dagen, så spurdte om jeg kunne gå hjem. da jeg kom hjem skalv jeg på hender og føtter og var skikkelig svimmel. la meg litt på sofaen, for så å våkne 4!!timer senere. ringte legen å sa hva som hadde skjedd og skal til kontroll imorgen.. temmelig ekkelt.. jeg lurer på om jeg skal be om sykemld. men får så dårlig samvittighet ovebfor sjefen. var gravid da jeg begynte der (uten å vite det), og har ikke jobbet 6 av de siste 10 mnd. lurer litt på hva jeg da får i permisjonspenger (snakka med trygdekontoret for en stund siden, og de sa at det blir gj.snittet) off vanskelig dette her... hadde jo håpa å jobba litt til ihvertfall. skal ha ferie om 2 uker. kjenner det veldig godt i bekkenet og ryggen og, men ikke verre enn at jeg skulle klart en stund til... noen som har råd?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 sykemeld deg dersom du får det, er ikke noe særli å gå å tære på kreftene hele dagen å være dårlig! ta heller vare på helsa og gå sykemeldt og ta ferie etter det og samle krefter! dersom du er sykemeldt blir jo det tatt med i di 6 månedene du må ha jobbet så det ordner seg=) lykke til=)
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 26. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2007 er forresten 24 uker
LynxLynx Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Sykepenger teller med på utregning av foreldrepenger. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Hvis sjefen din klager over ekstra utgifter til vikar kan du opplyse om at når en gravid blir sykemeldt refunderes utgifter til vikar fra dag en, dvs ingen arbeidgiverperiode.
Bdancer Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Du får foreldrepenger selv om du har vært sykemeldt...så lenge du "har rn jobb" og ikke er arbeidsledig. Jeg har også perioder der jeg blir svimmel. Ofte hvis jeg er sulten eller trøtt, har beveget meg mye tidlig på morran eller rett etter jeg har spist, eller hvis jeg er veldig varm. Hjelper som regel å sette seg ned/legge seg ned og drikke kaldt vann. Men hvis du er veldig plaget, kan det hende du har lavt blodtrykk, så sjekk deg hos legen:)
eggedosis Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Hei! Er selv i uke 24 men sitter på legekontor. Jeg har gått hjem veldig tidlig i det siste for jeg blir så uggen. Nå er du i 6. mnd og bør ikke stå hele dagen. Du må ihvertfall ta en pause innmellom slagene der du setter deg ned med bena opp. At du blir svimmel skyldes at du må fordele blodet litt mer. Mye samler seg i bena derfor må du variere mellom å sitte, stå og ligge. Lykke til, ta vare på deg selv. Ingen takker deg hvis du sliter deg ut! Vær snill med deg selv uten å få dårlig samvittighet. Man er ikke syk når man er gravid sies det! Men ingen graviditeter er like.. Så lytt til kroppen din, fra 6 til 9 mnd begynner det faktisk å bli litt belastende å gå gravid. Det er faktisk ikke bare bare! Sånn er det bare, så får de som har født og glemt hvordan de selv hadde det, (de er det mange av) keep their mouth shot! :0) Er selv gravid, og legen min sa til meg i dag - lytt til kroppen og gi blaffen i personer som "presser" deg psykisk mtp det å jobbe og stå på hele tiden.
vero:o) Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 hei sånt har jeg og det avotil svimell å skjelver på hendene... men jeg kunne bli sånt når jeg ikke var gravid og da... men det er litt ekstra ekkelt når du er gravid,redd det skal sje noe.... jeg jobber 50 % nå å det er mere en nok,har problemer med bekken og rygg jeg og.... men tror du må jobbe 6 mnd for å få perm penger,er ikke sikker men tror det...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 Hva med å prøve å jobbe 50%, du merker stor forskjell på å bare jobbe halvparten. Jeg er selv 50% sykmeldt og merket raskt bedring da jeg begynte å jobber annen hver dag, fikk samlet opp litt krefter. Etter ca 2 uker i 50% føler jeg at jeg har begynt å få noe av overskuddet tilbake. Jeg er også "dum" og får lett dårlig samvittighet for arb.giver,men har bestemt meg for å lytte til legens råd!
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2007 tusen takk for råd er i ca 60 prosent jobb, men de dagene jeg har fri er 2 åringen min hjemme fra barnehagen, så får ikke hvilt skikkelig da heller... nå i sommermnd har det vært skikkelig travelt på jobb, så kan faktisk gå hele vakta nesten (8timer) uten å få satt meg ned... skal til legen idag. tror jeg skal be om sykemelding. kjenner jeg er temmelig svimmel idag og. er jo egentlig verre for sjefen om jeg møter på jobb hver dag, men går hjem etter en time...
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Jeg synes du skal be legen søke om svangerskapspenger i stedet for å sykmelde deg. Jordmor kan også "skrive deg inn" i svangerskapspenger. Det er nøyaktig det samme beløpet som sykepenger og fordelen er du ikke "bruker opp" dine sykepengerettigheter hvis sykmelding blir langvarig og du f.eks etter permisjon blir sykmeldt igjen. Uansett så mister du ikke fødselspenger med hverken sykepenger eller svangerskapspenger, du er jo i et arbeidsforhold. Det er det som teller. Jeg synes ikke du burde jobbe mens du har det slik som du har det nå. Husk at du går gravid en veldig kort stund, du skal ta vare på deg og babyen din. Ikke ha dårlig samvittighet!
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2007 var hos jordmor og lege idag. jordmora anbefalte meg å sykemelde meg. men da jeg kom til legen å spurdte om sykemelding fikk jeg bare ut uken... så må inn igjen neste uke. syntes det var så fælt å ringe å gi beskjed til sjefen. ihvertfall når jeg vet med meg selv at jeg kommer til å be om videre sykemelding fra mandag av... men noen som vet hvordan det virker når man er sykemeldt i ferien sin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå