Gå til innhold

Kan jeg ha brystbetennelse? (samme som amme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ene brystet ble igår veldig ømt, varmt og rødt. Stikker litt i det. Hadde litt spreng på formiddagen. Er litt vondt under amming også. Trudde jeg skulle få influensa, vondt i hele kroppen, og svetta/frøs hele dagen.. Men er litt bedre form idag, men puppen er like vond, er det i såfall på vei til å gå over da? Og hvis ikke, hva må jeg gjøre nå da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som brystbetennelse. Prøv å tømme brystet ved amming og pumping, og hold det tomt hele tiden til betennelsen er over. Ta 2 paracet. Har du vondt i mere enn 48 timer må du ringe lege, dersom du ikke er på bedringens vei. Lykke til!

Skrevet

dusjen er også en fin plass å klemme ut knutene i brystet. Pass på å tømme det hele tiden!!

Masse lykke til!!!

Klem fra

Skrevet

Høres ut som brystbetennelse ja. Hvis du også har feber og ikke er i form bør du kontakte lege og få deg en pencillinkur.

Skrevet

ja, det er nok det...håper det går over av seg selv og at du slipper å gå til lege..kan bare støtte opp om det de andre sier her..inn i dusjen, få tømt deg alt du kan med gjevne mellomrom, sørg for hvile og ro :) Ha gjerne ullammeinnlegg på, viktlig å holde brystet varmt hele tiden, og ikke utsette det for trekk.....god bedring!

Skrevet

Hallo

uff, så kjedelig.

Jeg begynte selv med brystbetennelse på søndagen. Formen var helt jæ...... Hadde 40 i feber og lå rett ut, det verket i hele kroppen og frøs og svettet om hverandre. På kvelden ringte jeg legevakta og de ba meg komme. Fikk antibiotika og i dag er formen mye bedre, feberen er borte men jeg føler meg skjelven..

Jeg har sliti med det ene brystet veldig mye så legen min skrev en henvisning til mammografi for noen uker siden. Hadde ikke mottatt noe time fra dem så i går ringte jeg og forklarte situasjonen. Så i dag fikk jeg komme til de også. De sa at alt så bra ut og at dette kom til å ordne seg av seg selv.

Det er fortsatt ømme kuler men hyppig amming og medisiner gjør det nok bedre.

Kom deg til lege hvis du har vondt.

God bedring og lykke til.

Skrevet

Støtter de andre innleggene, men vil gjerne understreke hvor viktig det er å masere de harde områdene på brystet i dusjen under varmt vann og også mens du ammer for å løsne opp de tette melkegangene. Men veldig viktig å ikke masere hardt, vær veldig forsiktig ellers kan du melkegangene sprekke og det er ikke bra. Bruk litt olje på hendene så går det lettere og kan du få noen andre til å masere for deg mens du ammer er det bra. Veldig slitsomt å gjøre det selv...

Vet hvor jæ..... det er, så håper du blir fort bra igjen.

Skrevet

Hei! Har samme problemet med en pupp i går og i dag. Leste meg opp på håndmelking, og utførte det en var dusj. Det gikk kjempebra. Viktig å legge barnet til puppen ofte, (men ikke glem den andre puppen). Mens jeg sto i dusjen kom det ut masse "frisk" tynn melk, mens plutselig kom det tykk "pussaktig" melk ut av en av melkekanalene. Regner med det var den melka som hadde stått. Uansett, følte meg raskt mye bedre etter at dette var gjort. Har bare hatt en frysetokt i dag.

Pass på at du er varm på hendene og beina, kun rene fingre skal ta på puppen, bruk amme BH istede for spile BH, så slipper du press mot hunden. Dette tror jeg vil hjelpe på forebyggende.

Og god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...