Gå til innhold

noen med litt ovebekymra jormødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til kontoll i dag, og kom inn på diskusjoen om hva som var farlig å spise og hva som ikke var farlig...

det er skummelt å drikke melk som ikke har vært på meieriet og blitt pasteurisert...

- mine foreldre er melkebønder, jeg drakk melk derfra i sist svangerskap og har store planer om å gjøre det i sommer også..

- fakta er jo at de fleste bakteriene som er i melk og kjøtt, oppstår på meieriene/slakteriene, og hadde det vært bakterier i melka de leverer hadde de jo ikke fått levert den... jm forsto liksom ikke min argumentasjon, men sa pent, jaja, det er du som bestemmer

- kom også inn på "faren" med å spise spekemat, også...

greit nok at de skal informere oss, men å skremme, er det vits?

er det forresten vanlig å gå til lege å ta toxoplasmose test etter at en har vært i syden? hunmente også at jeg burde de, og det skal jeg, men er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies vel at man ikke skal spise / drikke upasteuriserte melkeprodukter. Rått kjøtt (derunder spekemat) bør man også være forsiktig med.

Det enkleste er å gå inn på www.matportalen.no og se under

kostholdsråd for gravide.

Enkelt, oversiktlig og offentlig utarbeidede retningslinger (og dermed fritt for synsing!).

Skrevet

Når jeg var gravid og skulle til syden, så spurte jeg legen om det var noen hensyn jeg burde ta osv. Han sa at han godt kunne teste meg for toxoplasmose før og etter sydenturen, hvis jeg ville det, men dersom jeg fikk utslag etter sydenturen, så måtte han bare sette seg ned og ringe rundt i landet, fordi han ikke visste hva som da skulle gjøres. Med andre ord er det så utrolig sjeldent med toxoplasmose at en spesialist allmenlege på godt over 50 år ikke har vært borti det...

Men for all del, det er sikkert lurt å teste, for sikkerhets skyld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...