liten_passasjer Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Ser at mange vet ca hvor stor babyen deres er. Hvordan får dere vite dette? Må man ta en ny ultralyd, eller vises det av SF mål. Jeg ligger litt over den røde streken, betyr det stor baby?
moly Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Det får man vite ved ul. Symfysemålet har ofte lite å sei i f.h.t. kor stor babyen blir:)
♥Hilde & Emilie♥ Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk vite vekt på babyen da jeg var på ultralyd for noen uker siden,og skal få vite det igjen neste uke da jeg må inn igjen til en siste UL=) De finner det ut ved å måle lårbein og noe til jeg ikke husker.......du må i hvertfall på ultralyd for å finne det ut etter det jeg har skjønt=)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 SF målet forteller bare størrelsen på livmora, men hvis jordmor/lege ser en utvikling som ikke er normal, enten for rask økning eller for liten økning så kan de sende deg til UL for å sjekke om det er pga størrelsen. På UL så måler de lårbenet, magen og toppen av hode og regner seg fram til hvor stor barnet er i forholdt til gjennomsnittet. Alt innenfor 15% +/- er normalt.
Anquor Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 eg har hatt stort SF mål hele svangerskapet (over det grønne skraverte feltet) men når jeg var på UL sist uke (33+1) så blei ho estimert til ca 3500 ved termin, og det er jo akkurat på normalen sånn som eg forsto det.... og ho var -5% på vekst% så trur ikkje SF mål har noko med størrelsen på babyen å gjere
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Har også hatt stort SF mål (over grønt felt) hele tiden og var til ul ved 32+2. Min baby ligger akkurat på snittet (0% avvik), så SF-målet har visst ikke noe å si for babyens størrelse nei
Love my kidz Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Er nok ikke så mange som får vektestimering som det kan se ut til. Så lenge man ikke har et veldig unormalt avvik fra skjemaet så skal det litt til for at de sjekker sånt. Er visst verst hvis man har for liten mage tror jeg. Jeg ligger en del over skjema, og spurte legen min om han tror jeg vil få stor baby. Han svarte at nei det trenger det ikke å bli, det er så mye som kan gjøre sf-målet avvikende. f.eks hvordan babyen ligger, eller om det er mye fostervann, eller rett og slett kroppsbygningen min. Norske helsemyndigheter vurderer forresten å lage nytt standard sf-skjema fordi at den gjennomsnittlige skandinaviske kvinne er større enn dagens standard. Det siste har jeg lest for ikke så lenge siden.
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 symfysemålet mitt ligger perfekt på streken, men har fått estimert at lille blir ca 4200 gram ved fødsel.. de regner det ut ved hjelp av ultralyd:)
mamma og Mille HØYGRAVID Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Men hvorfor får dere alle disse ULene da? Er det fordi det er avvik noe sted?
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 jeg er til sjekk ukentlig på sykehus pga meget ille ødemer, når de da tar ultralyd sjekket de samtidig hvor stor han ca blir ved fødsel:)
mamma og Mille HØYGRAVID Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 ok. Jeg har jo naturligvis ikke lyst til å ha ødemer, men kunne godt tenke meg å se lille My igjen.. :-)
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk ny ul i forrige uke (uke 32) fordi mitt SF-mål har ligget over det grønne området hele tiden + at jeg har svangerskapskløe, noe som iflg hudlegen visstnok hadde en sammenheng. Det var selvfølgelig kos å se hjertet slå igjen, men nå er babyen så stor at man ser ikke hele på en ul likevel, og jordmora konsentrerte seg jo om målingene hun skulle gjøre (mål av hode og mage + lårbein). Så det var ikke det samme som den ordinære ul'en nei Gled deg over at det ikke er så lenge til du får se babyen din ute av magen i levende live
Raych Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Vi fikk vite det da vi var på ekstra UL i uke 32. Skal på ny UL som JM tilbyr alle gravide i uke 36 for å anslå veksten:) (JM her jeg bor ja, vet ikke hvor vanlig det er andre steder).
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #14 Skrevet 28. juni 2007 I uke 36??? Min jm sa i går at den mest nøyaktige vekstestimeringen(hvis det skal gjøres) er i uke 32. Etter det er det større sjanse for at de tar feil. Bebisen min er estimert til 3500gram,for han ligger midt på ul-skalaen(på den midterste streken) Symfyse/fundus målet er ikke så lett å bruke til vekstestimering. Der ligger jeg litt over den røde streken.
varg veum Skrevet 28. juni 2007 #15 Skrevet 28. juni 2007 jeg va inne pga lite liv og da sjekket de også vekst på ul... de siste kontollene jeg har vært på har ikke sf -målet økt i det hele tatt... null niks.... så i morgen ska jeg opp på sykehuset å ta ny ul for å sjekke om hun vokser..
Kosel Skrevet 28. juni 2007 #16 Skrevet 28. juni 2007 jeg har hatt symfyse mål som har ligget godt over det grønne området hele veien. Men -14% på vekstestimering på Ul i uke 36. ( var der pga avtagende akrivitetsnivå i magen ene dagen, og ingen dagen etter og ringte derfor føden, en sparketest og enUl seinere og alt var i skjønneste orden, påsan er bare litt midre enn gjennomsnittet.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå