2 blå :-) Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Min svoger på 19 og dama hans på 16 har gjordt det store.. Nemlig klart å bli gravide.. Abort er utelukket. Han er lærling og får fast jobb når læretiden er over. Han er ferdig rett etter fødselen. Det jeg reagerer på er at di skal bo hver for seg, (selv om han vil at di skal bo sammen og kan forsørge dem). Men moren hennes sier at di MÅ bo hver for seg for da får hun mer penger og han må betale barnebidrag... For dette har hun greie på, sier hun. Stemmer det for hun er ett ludder me 4 barn med 4 forskjellige menn og der nå sammen me en ny... Klart hun vet dette...Og ja, jeg vet hun er ett ludder.... Jeg vet at jeg ikke har noe med dette, men kjenner at jeg blir forbanna på slikt, jeg vet di elsker hverandre og vil leve sammen som en familie... Går og irriterer meg grønn og måtte bare få det ut... Dette kommer til å ødelegge forholdet deres er jeg sikker på...... Dette hadde aldri falt meg inne å gjøre uansett alder... Men det er kanskje bare meg.....
3 blå Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Enig med deg. Høres merkelig ut at moren hennes, som skal være et forbilde, sier sånne ting. Hun oppfordrer datteren sin til å være alenemor, noe som ikke alltid er like enkelt, tro meg... Stakkar jente og stakkar gutt... For det første skal de bli foreldre i ung alder og for det andre får de ikke bo sammen. Fryktelig! Svogeren din høres iallefall fornuftig ut, det er herlig å høre om de som ikke bare stikker av, men som faktisk vil forsørge familien sin
selfangerkjerringa Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Her er mitt forslag: inviter hjem de to på middag. Svogeren din og kjærsten hans. Lat som du ikke vet (eller bryr deg om) hva mora hennes mener, men snakk rolig og positivt om det som skal skje - barnet og det at de skal bli foreldre. Det er stort å bli foreldre, og de har mye flott i vente framover. Det første smilet, når h*n begynner å krabbe, å bli vekt om morgenen av pludring og et stort glis fra barnesenga... små ting som minner dem på at det faktisk ikke er så dumt for mamma og pappa å bo sammen. Gi i tillegg din støtte ved å si at dere (du og mannen) vil hjelpe dem så godt dere kan - kanskje har dere barneklær de kan arve? Sprinkelseng? Være barnevakter når den tid kommer? Gi dem også ros - når de først har havnet i denne situasjonen så virker det (ut i fra det lille du sier) som de har handlet voksent for alderen.
trøndermamma Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Skjønner deg godt! Har hun ikke hun jenta vilje selv da til å si imot moren? Eller vil hun bo hjemme? Synes synd i svogeren din iallefall, og tror nok at det kanskje vil ødelegge for dem ja! Må være hjemme hos moren hennes når han vil være sammen med dama og ungen sin. Ikke mye sjanse for å være familie da..... Ser ut som pengene er viktigere for moren hennes, enn at de skal få være sammen og bli en familie!
selfangerkjerringa Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Jeg tror det beste er å gi dem trygghet på at de kommer til å klare dette, istedet for å gå direkte ut mot mora hennes. Hvis du bygger opp under deres ønske om å leve sammen som familie, så vet de at de har deg (og forhåpentligvis mannen din) i ryggen hvis mora henne skulle slå seg vrang. Trygghet foran trussel altså
___ Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Hvis jenta er 16 synes jeg nok det høres fornuftig ut ikke å flytte sammen. Jeg tror rett og slett det er veldig få jebter på 16 som kan flytte sammen med en "mann", bli mor, og danne en lykkelig familie. Hun er ikke myndig en gang. Hva som lønner seg økonomisk vil jeg ikke ta stilling til, men jeg tror ikke de vil klare samlivet. La spessielt jenta få 2-4 år til på seg. Hvis de fortsatt ønsker det er det bedre å flytte sammen da.
Solitude Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 Men selvom det er få jenter som kan takle det å flytte sammen med en "mann", bli mor og danne en lykkelig familie. Så finnes de allikavel som ville ha mestret oppgaven Så kommer an på hvor moden jenta er
___ Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Finnes sikkert de som klarer det, men jeg tror ikke det er mange 16 åringer som blir lykkelige selv av å flytte sammen med en mann og etablere seg så tidlig. Hvorfor bør de flytte sammen hvis de ikke hadde gjort det uten barn? Faren kan jo skaffe seg en egen leilighet der de kan treffes og være kjæreseter.
mammmamia ** Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 ...men kan ikke han flytte inn hos henne da? Barnet har godt av å ha både pappa og mamma hos seg... Kanskje de kan flytte sammen i kjelleren til moren eller noe sånn, det må da hvertfall være bedre enn at de bor hver for seg..!
Katja Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Ennå et eksempel på at noen kjenner sine rettigheter og vet å benytte seg av de, ned til hver minste øre. Men å yte noe tilbake til fellesskapet, nope, det kunne ikke falle dem inn.....
ana baroma Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 For det første så synes jeg ordet ludder ikke er et ord å bruke om noen... Det er stygt i mine ører uansett... men det var en digresjon. Det denne jenta og gutten (og mora hennes) burde vite, er at dersom de er kjærester, så får de ikke en krone fra staten, alle stønader faller bort. Dessuten burde de kanskje få rådgiving og hjelp til å fikse dette fra profesjonelle som kan sette ting i perspektiv sammen med dem. Det positive her er at de tar ansvaret for det de har gjort begge to, og det står det stor respekt av! Og jeg kjenner faktisk flere som har vært kjærester fra 14-15årsalderen og fått barn tidig. Det har gått helt fint, selv om det for et par av dem ble brudd etterhvert. Så bry deg om saken videre, og hjelp dem dersom de trenger det videre:))
-Hengebuksvinet- Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Til å begynne med vil dette bli en enorm omveltning, for en 16 åring. På denne måten kan moren i større grad støtte henne, og de får muligheten til å fortsette å være kjærester. Dårlig økonomi, trangt å bo og to umodne ungdommer er ikke akkurat næring for kjærligheten, når to så pass unge mennesker blir uplanlagt gravide. Og vet du egentlig at det er moren som presser gjennom dette? Og at hun presser det gjennom utelukkende pga økonomiske motiver? Håper alt går bedre enn du tror.
mam <3 Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Har også en svoger i samme situasjonen, de er like gamle også. Bortsett fra at denne svogeren ikke har jobb, men derimot i en alder av 19 har han klart å pådra seg gjeld på bortimot 100 000... Men det er en annen historie. Hvis dette er et par som har det fint ilag nå, og svogeren din er en ansvarsfull gut syns jeg de burde flytte ilag fort som fy. Et barn har det best med to foreldre og foreldrene klarer å leve og trives sammen. Derfor burde de flytte sammen allerede nå, slik at de klarer å tilpasse seg hverandre og slikt før den lille kommer. Syns det er merkelig av moren og ikke prøve å oppmuntre dem til dette. Er de gamle nok til å få unger får de jammen flytte sammen også. Hun kan ikke bo hos mora i evig tid heller. Gjør som ka-ping sier, inviter på middag og "pepp" dem til å flytte sammen. Hvis det ikke funker alikevel får de ta konsekvensen senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå