Kreoline Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 Kjæresten min fortalte meg om en diskusjon han hadde hatt med sin sønn på 8år ang. det å ha med leker som han har fått hos far hjem til mor. Far tar med sønnen av og til på lekebutikken der han får velge seg leker som han ønsker seg, slik at han har noe å gjøre på hos far. Disse lekene har sønnen selvsagt lyst til å ha med til mor slik at han får vist de frem til henne og kompiser han har på hjemstedet. Resultatet er at de lekene aldri kommer tilbake og gutten har bare de gamle kjedelige lekene sine hos far. Problemet her til far er først og fremst at sønnen ikke har noe å leke med når han er hos far i tillegg er ikke far interessert i å handle leker i et sett som havner hos mor. Far og sønn ble enige denne gangen om at sønnen skulle få ta med seg en leke men ikke ekstrautstyret hjem til mor, så får vi se om leken kommer hjem til mor. Jeg ville ha prøvd å løst det slik at barnet måtte ta med seg den ene leken hjem til far for å få med seg en ny leke hjem til mor. Jeg forstår at gutten ønsker å leke med sine nye leker og vise det frem til mor og kompiser og det forstår også far. Hvordan løser andre nyfamilier dette? For jeg regner med at det ikke er et ukjent fenomen.
Prøvekaninen Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Kan en løsning være å lage en lekekasse, og si på en fin måte at "denne leken hører til i lekekassen din"? Slik at man unngår "denne har du hos mamma og denne har du hos oss". Vennene kan jo komme og leke hos dere? Sambos barn bor et godt stykke unna, men får ha med seg venner til oss. Men ikke kjøp flere leker om alt går til mor, da vet barnet at det bare får nytt.
ana baroma Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Det han får her skal være her, men det er faktisk gutten selv som styrer dette her. Det eneste jeg har sendt med han hjem til mor (utenom sykkel og ski) er en leke han fikk på mc donald en gang... Den lagde MYE lyd, og gutten var superhappy fordi han skulle få han den med til mamma... til mors store fortvilelse... Det han får til jul og bursdag + utenom her, det skal være her. Enkelt og greit, og det er det aldri diskusjon om. Dersom noe havner der det ikke skal være, så leverer vi det tilbake. Dersom vi kjøper DVD til bilen, så er dette utstyr som kan lånes hjem til mor dersom de har behov for det:)
liten og lettmett Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Jeg prøvde i utgangspunktet å la ungene ha med seg egne leker når de skulle til far. Men lekene kom aldri tilbake, og ungene hadde da ikke favorittlekene 90 % av tiden sin. Derfor så jeg meg dessverre nødt til å nekte ungene å ta med leker. Far har aldri sendt med barna leker hjem.
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 vi lot ungen ta med leker og klær til mor, men verken leker eller klær kom noen gang tilbake, så det vi kjøper blir her. og det respekterer og forstår han. desv er dette litt kjedelig for han av og til, når det er noe kult han har fått, og ikke kan ta det med til mor, men.. slik er det bare.. når ting ikke kommer tilbake.. er ikke lilliardærer heller da..
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Hva med å skille mellom leker han har fått hos far, og leker som far har kjøpt for at sønnen (og eventuelle andre barn som besøker dere) skal ha noe å leke med? Det han har fått, har han fått. Og det han ikke har fått, kan han leke med men ikke ta med bort fra fars hjem.
happybirthday Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 De leker og klær mm. som sambos særkullsbarn har fått hos oss, har blitt beholdt her, enkelt og greit. Slik har det alltid vært, og det virker som gutten tar dette som en selvfølge. Leker og utstyr i massevis har han jo hjemme fra før hos sin mor, så hvorfor i all verden skulle han ta med seg de han får hos far. Nå har det ikke vært store problemet uansett her, for har jo selv to gutter (en langt eldre og en mye yngre enn sambos sønn) og har tatt vare på en del av de beste lekene fra før av... Men husker vi prøvde noen ganger å sende leker med ham hjem til mor (kunne være tildels fine dyre leker). Men alltid fikk vi høre av barnet i etterkant at det enten hadde blitt ødelagt, mor hadde ikke kjøpt batterier, eller det visste han ikke hvor var blitt av hen osv...Og siden far har hatt mange års samarbeidsproblemer med mor som bevisst har brukt gutten som brekkstang for å sabotere samvær mm., så skjønte vi jo fort hvor landet lå. Så vi sluttet med å sende med han leker og slikt. Bedre at de ble her hvor vi tok vare på dem og han fikk glede av dem, enn at han fikk dem med hjem der mora av en eller annen merkelig grunn bestandig sørget for at de ble borte eller ødelagt eller annet. Problemet har heller vært motsatt: at mora med vilje ikke sender med ham nødvendig utstyr, tross at far har bedt instendig om det på forhånd, slik som ski og skisko m.m. Selv om jeg har gutter fra før, er det begrenset hva jeg har tatt vare på fra eldstemann, og vi har ikke plass til å lagre alt utvokst utstyr (det er såpass stor aldersforskjell på de 3 guttene) i en trang blokkleilighet med begrenset bodplass. Derfor hadde det faktisk vært greit hvis mor hadde vist såpass respekt at hun hadde sendt slike større dyrere utstyr med gutten, siden han tross alt har dette hjemme. Og hvis noen mener at faren kunne ha bidratt med kjøp av ski som skulle blitt sendt frem og tilbake, ja så har vi som tidligere nevnt dårlig erfaring med dette. (siden det som blir sendt hjem til mor, ikke kommer tilbake eller blir ødelagt/borte der)
Travelmor Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 Når barna mine var mindre tok de med litt leker som ble værende hos far. De har sjelden tatt med leker og sportsutstyr. Ski noen få ganger. Sykler er problematisk å frakte frem og tilbake om du ikke har kassabil da. Leker, utstyr og annet de har fått hos far er blitt værende der. Problemet med ting som bare kan være hos mamma eller pappa melder seg særlig når de blir eldre. Da blir det veldig idiotisk å bare kunne bruke den kule merkejeansen annenhver helg, vesker eller smykker. Det strider også mot barnas eiendomsintstinkt. Det er jo ting de har fått, hvorfor skal de ikke få bestemme selv når de vil bruke det? Har lagt merke til at mine barns farsfamilie er begynt å gå over til å gi gavene direkte til barna uavhengig av far. Kanskje familien ønsker at det barna får virkelig skal brukes av barna, og ikke bare noen timer annenhver helg.
Kreoline Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2007 Jeg er enig med far i at han kjøper leker for at barnet skal ha noe å leke med hos far, ikke for at det skal brukes hos mor. Noe annet hadde det vært om gutten hadde tatt med seg de lekene tilbake, da hadde det vært greit. Det blir veldig dyrt dersom gutten får nye leker til stadig fra far fordi gutten tar med seg leker til mor som han kunne ha glede av hos far. Når det kommer til større barn gjør de akkurat hva de vil med klær og ting kjøpt av far, for da ser de mer sammenhengen. Skal ungdommen på fest hos en venninne der far bor husker hun på å få med seg de klærene som hun vil bruke og forstår at pappa ikke kan kjøpe nytt fordi du mangler noe du har glemt. Mindre barn må lære dette, at tar du med alt du får av far hjem til mor har du ingenting å leke med hos far.
M by M Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Hva med å ha en liten lekekasse som mor og far sender med hver gang han skal til mor/far hvor gutten kan legge i leker som han vil ha med seg imellom hjemmene? Det hadde jeg gjort også må de voksne sørge for at den blir med hver gang. Det er jo guttens leker, så på denne måten kan han ha med seg favorittene sine både til mamma og pappa uansett hvem som har betalt leken.
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #11 Skrevet 28. juni 2007 beklager tigerlily.. akkurat det dui skriver er det de fleste ikke klarer. ting blir "borte" sendte med ungen en elektrisk sparkesykkel.. den ble stående ute, vinter sommer regn og sol.. jeg spurte han om den for 1 måndes tid siden, og da sa han at et av hjulene måtte skiftes, og noen skruer.. men, han hadde fått beskjed hos mor, at dette måtte han jobbe og tjene penger for å få ordnet selv... 12 år gml gutt.. men herregud da.. er det mulig.. og i tilegg, har biomor beskylt oss foå ha sabotert sykkeln biomor hadde kjøpt.. en skrue foran på hjulet ble borte.. ja, for vi ønsker jo å skade ungen vår... (idioti kalles det!!) ungen sa selv til sin mor, at den hadde sikkert løsnet, når han dreiv å steilet og slikt.. men det nektet biomor å høre på.. ps: ungen hadde egen sykkel hjemme hos oss... som han likte mye bedre enn den biomor hadde kjøpt.. så hvorfor skulle vi ødelegge sykkeln hannes...?? huff... enkelte er ikke gode i hodet..
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #12 Skrevet 2. juli 2007 Dette er et frustrerende spm, for uansett hva vi føler er det barna som sitter i midten. Her har jeg opplevd alt på beggesider. Min stesønn får sko,klær og andre div ting og aldri har vi nektet han å ta med dette hjem, NETTOPP pga problemstillingen til mine barn og lekene dems. Barna mine her er frustrerete over å få ting hos far men aldri kunne leke med de, barna her er hos far gjennomsnitt kanskje 1 døgn i mnd. Så ved juletider, og bursdager kommer barna hjem og er triste for å ikke kunne få leke med noe de har fått. Jeg forstår det at far betaler, for det gjør vi her også og sender det med stesønn min hjem, om vi noengang ser det igjen...........noenganger eller aldri, MEN vi har latt stesønn min bestemme hva han ønsker siden det er han som får dette. Uansett er det vanskelig men jeg er også heldig siden jeg opplever begge veier og hadde ikke jeg opplevd dette så hadde jeg nok forholdt meg anneledes også. Vi må også huske at hver familie er annerledes, for hadde mine barn vært hos far 2hver helg kunne jeg forstått dette, da hadde de sett lekene ofte.Nå får de leker og ser de ikke igjen på lenge. Jeg syntes det er trist at parter ikke kan sammarbeide ang dette når i hovedsak det går utover barna.
M by M Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Joda, men uansett hva som kommer tilbake hit og dit, syns jeg det er en måte å lære barnet å ta ansvar for sine egne ting på. Og jeg tenkte da på leker som går i en middels lekekasse/eske som man enkelt kan bære ut i bilen og at større ting som sykler, kjelker, ski, bilbane, barbiehus osv osv kan stå hos den av foreldrene som har kjøpt det. Så kan de voksne bare lære barnet at om han/hun vil ha noen spesielle leker med til mamma når barnet er hos pappa, må barnet legge leker selv i kassa og pappa tar ansvar for at kassa kommer med i bilen og omvendt når barnet er hos mor.
-Hengebuksvinet- Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 siden det ikke er noe moro for gutten å ha en stilig bukse liggende i skapet her mens han er hos mor. Mannen min har heldigvis en super eks, og det meste kommer tilbake. Hun har også fått "låne" sykler og ski herfra, og da henter vi dem bare i garasjen hennes om hun ikke er hjemme. Men en ting irriterer meg litt. Det er at mor som selv melder savnet småting som sokkepar, ofte har problemer med å få sendt hit igjen dyre sportsklær. Når vi kjøper inn skibukser, jakker og fleecejakker er det jo nettopp fordi vi ønsker å ha sånne ting tilgjengelig. Selvfølgelig kan han få bruke dem på skoleturer eller spesielle arrangementer, men når han så kommer hit flere ganger uten å ha dem med tilbake, blir jeg litt frustrert. Mannen min betaler jo tross alt et greit bidrag til henne og det er også hun som får barnetrygden. Likevel er det ofte vi som kjøper de dyre tingene, nettopp pga at vi vil at stesønnen skal ha like godt utstyr som de andre. Ikke gamle, arvede vintersko f.eks. Og da er det jo greit å få bruke dem her også. Vi lar i liten grad barna ta med seg leiker mellom hjemmene. De fleste barn har jo fdessuten så mye leker og utstyr nå at det ikke er nødvendig. For at samvær hos far skal være attraktivt, er det jo greit at også han har en del utstyr til barna.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Her er det vi kjøper, hos oss, og det mor kjøper, hos mor. Gutten vil selvsagt ta det med seg, men vi har til nå nektet ved å forklare ham hvorfor osv. Mor gjør det samme.
ostekaka Skrevet 5. juli 2007 #16 Skrevet 5. juli 2007 Her styrer ungene det selv. De er så store nå at de har ikke så mye leker, som elektroniske duppe ditter. Også når de hadde leker, større ting, som dukker og sånt ordnet de med det selv. Ble ting glemt enten her eller der, ble det levert av min mann, eller hentet av min mann, gud forby at hun kunne kjøre en meter. Noe jeg nok irriterer meg litt over, bare fordi det er en prinsipp sak, men ikke så altfor stort problem er det vel :-) Er det sånn at i har reist bort eller noe, og ting har vært glemt her, så får de klare seg uten til neste gang, eller til vi kommer hjem. Om den beste fotballen er her, så har de alltids en liggende der, vi lever i overflod av det meste. Vi henter fra mor fredag, og avleverer til skolen mandag, klær og ting blir som regel lagt i hage, garasje, slik at de slipper å ha det med på skolen. En annen ting med leker, er at vi ofte får med det som er avdanka og som mora vil ha ut, men ungene ikke vil kaste, så vi blir belembret med dukkevogner, dukkemøbler, bamser, bilbaner etc. Er ikke sånn at vi har bedre plass, og ikke blir det lekt med heller, bare som en oppbevaringsplass. Men nå er det nok, med det, det er bare blitt for mye, og en må måke seg frem.
hjelpesmega Skrevet 5. juli 2007 #17 Skrevet 5. juli 2007 Her har de leker hos far som de har fått av far eller fars familie (til f eks jul og bursdag). Er det noe helt spes, så hender det at de tar det med seg. Det pleier ikke å være noe problem. De har nok av leker begge steder Pc, gameboy, spill, filmer o.l. er "felles", som de har med seg hit hver gang de kommer.
freebird Skrevet 7. juli 2007 #18 Skrevet 7. juli 2007 He he, må nikke gjenkjennende til at far må hente OG levere dersom noe er glemt igjen av leker eller klær. Om noe ligger igjen her hos oss så er det vi voksne som har glemt å sende det med barna, men om det er glemt igjen hos mor så skulle barna ha husket på det selv og det er derfor ikke hennes problem å skulle frakte det, barna(les:far) får komme og hente det selv. Det er ikke lang vei i mellom oss, så stort sett går det greit, problemet er bare at barna nå begynner å ta det for gitt at far spretter opp og setter seg i bilen så fort det er noe de "mangler". Vi har derfor måttet sette foten ned noen ganger og forklart for barna at nå er vi opptatt med et eller annet, så får de heller bli sur på moren sin som ikke er opptatt med mann eller andre barn og egentlig har all tid i verden til å frakte ting, noe barna selvfølgelig vet. I prinsippet er jeg imot denne praksisen, mor har flere ganger, når barna ønsker å gjøre noe som hun selv opplever som slitsomt, sagt at barna kan ringe far og spørre om han vil gjøre det. Når han da svarer nei (de er jo hos moren sin!) så er det han som får to sure barn mot seg og blir oppfattet som teit. Grrrr.... Men barna blir bare større og eldstejenta klarer stort sett å få med seg det hun vil ha fram og tilbake. Vi lar jentene ta med seg det de vil til moren sin, for selv om hun er ei dum ku (!) så er hun ikke så teit at hun med vilje holder igjen leker eller klær. Hun er selv manisk opptatt av at ting jentene tar med til oss fra henne blir med tilbake, noe som stresser opp barna når de pakker sekken siste dagen hos oss. Vi gidder ikke å legge det presset på barna, om de glemmer noe fra oss hos moren sin så får de bare leve uten det i en uke ekstra og ta det med neste gang, det er som oftest ikke livsviktig. ;o)
monix1 Skrevet 16. juli 2007 #19 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har sendt med favorittbøker og leker, flunkende nye leker når gutten drar til pappa'en. Ettersom gutten pendler, er 5uker hos meg, 1uke hos pappa'en må det bli slik. Ikke hver gang alle tingene kommer tilbake hit etter samværet, men da kan det taes med neste gang. Til jul handlet pappa'en julegaver her hvor jeg bor, slik at ungen fikk pakke opp og leke med de på julaften og mellomjulen. Har sagt at ungen kan ta med seg det han har lyst til hjem til pappa'en bare det får plass i kofferten(stor trillekoffert). Nesten samme praksis hos pappaen for storesøsteren, men de bor så nære at de har delt julaften og gaveoppakking i to. Men gavene er det jenta selv som velger hvor hun vil ha hen. I tillegg har hun vanlig samvær hos faren. Tror foreldre må finne gode løsninger, og tilpasse seg situasjonen. Skal forresten pakke ned litt "større", nye leker som han ikke leker med så ofte, ta med til pappa'en til uka. Blir nok stas for gutten å ha litt mer nytt der, og bedre plass på barnerommet hjemme hos meg.
Lilleprutt Skrevet 18. juli 2007 #20 Skrevet 18. juli 2007 Alt han får hos oss, blir her. Har egentlig aldri vært noe tema.
stavangermamma3 Skrevet 19. juli 2007 #21 Skrevet 19. juli 2007 Hos oss er ikke lekene noe problem, men klærene. Både min datter og min "stedatter" er veldig opptatt av klær, de vil selv velge hva de skal gå i og hva de vil handle når vi er på shopping. Problemet er at min datter aldri får det med seg hjem igjen fra faren, og det samme skjer med min "stedatter" hos sin mor. Jentene er begge snart 4 år og opptatt av at de vil kle seg likt, den ene blir veldig lei seg når det ikke er mulig når klærene ligger hos den andre forelderen. Vi har tatt det opp med x`ene våre, forklart situasjonen og det hjalp. Om de glemmer å levere det må de selv komme ut til oss med det om det er "krise".
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. juli 2007 #22 Skrevet 19. juli 2007 idielt sett så burde han vel få ha med leker fra mor og far for og få vist til den andre. men om det gang på gang på gang ikke kommer tilbake fra den ene forelderen og dere ikke får det selv om dere spør så hadde jeg også innført at man ikke tar med seg leker frem og tilbake. som dere sier, man er jo ikke millioner heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå