Beth84g Skrevet 26. juni 2007 #1 Skrevet 26. juni 2007 På meg så virker det bare som de som sier de hadde katastrofeks vil påpeke hvor alvorlig det var (ogte iflg dem selv da). Iflg JM så er det enten planlagt eller hastesnitt...og det er ingenting som heter katastrofesnitt. Det er noe som noen har oppfunnet for at det skal virker mer dramatisk. Men det er vel egne regler her inne så jeg får nesten spørre.
Gjest ->>- Skrevet 26. juni 2007 #2 Skrevet 26. juni 2007 Vanligvis graden av hast. Katastrofesnitt innebærer oftest akutt fare for mor og/eller barns liv, mens hastesnitt benyttes om alt som ikke er planlagt - det behøver ikke dermed være noen helt umiddelbar fare involvert.
yasmina Skrevet 26. juni 2007 #3 Skrevet 26. juni 2007 Ja, jeg hadde hastesnitt.... Kom inn kl 0800 om morgene og han ble tatt kl 2230 om kvelden. at gikk stille og rolig for seg selv om jeg var skikkelig syk. Et katastrofesnitt for meg er mer naar en ikke faar nooe tid til aa forberede seg, bare b;lir trillet av gaarde, pappen blir staaende igjen uten aa vite hva som foregaar osv.... Er ganske stor forskjell paa de to opplevelsene, selv om det nok kan vaere like alvorlig slike tilfeller som mitt. Men jeg fikk vaere vaaken,pappaen fikk bli med osv..... Alt var rolig og greit selv om det var alvorlig.
ana baroma Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Har blitt meg fortalt at katastrofe er når de ikke får tid til å vaske magen osv... Når det står om sekunder, liksom... Men aner ikke hva som stemmer.
It's all about me Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Det jeg har hørt er katastrofesnitt er når de ikke har tid til noe som helst, alt gjøres dfer og da. De setter bedøvelsen, men venter ikke på at den skal fungere skikkelig, begynner å skjære umiddelbart så kommer virkningen etterhvert. Har de noen minutter til rådighet og kan vaske og vente på bedøvelsen. er det bare hastesnitt.
Stratos med 3 barn Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Haste og akutt snitt er etter hva jeg vet det samme. Katastrofe snitt er nok med fare for liv, som en over her beskriver, så jeg tror nok ingen lyver på seg det nei.
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 Haste og katastrofesnitt er begge det samme,ingen er planlagt (med operasjonsmelding,pre opr.info,klar kirurg osv...).Men graden av hvor alvorlig det er avgjør jo klart hva som blir gjort og hvordan det gjøres.Men det er det samme.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juni 2007 #8 Skrevet 26. juni 2007 I såfall er det kirurgen som tok ut ungen min som fant det opp iallefall.. for over intercom'en på sykehuset ropte han KATASTROFESNITT så høyt at alle hørte det... Ikke noe jeg har funnet opp iallefall... jordmorstudenten min fortalte meg etterpå at hun var så nervøs at hun nesten begynte å grine. Hun var forøvrig fantastisk. I flg min jordmor så er det noe som heter katastrofesnitt men de snakker ikke så ofte om det som planlagt og hastesnitt. Hun beklaget til alle at vi ikke hadde snakket om det på barselgruppen etter fødselene (til alle i gruppa vår) og lovet å ta det med i de neste gruppene siden det hente at folk opplevde det. Jeg har ikke noe ønske om å være noen dramaqueen og derfor bruke ordet katastrofe iallefall.
Ella i farta Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Henger meg og på her...på et hastesnitt prøver de jo ofte og ta en spinalbedøvelse, mens på et katastrofe snitt er det vel bare narkose og å hive seg over kniven...er jo ikke noe epidural/spinal da. Jeg synes folk forøvrig kan beskrive fødsler som de selv opplevde dem...jeg opplevde jo f.eks fødselen som dramatisk bare fordi det var så innmari vondt og tok så lang tid, mens det var en helt normal fødsel med langsom fremgang..En fødsel er jo det verste noen gjennomgår smertemessig i livet og ganske intenst for de fleste...uansett om det er snitt, fødsel, vakum osv kan man vel bare beskrive det som man vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå