Gå til innhold

harengutt (nicket)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke sykepleier eller læreryrket utfordrende? Hæ? Har du lyst til å være med meg en ukes tid på ungdomsskolen, eller? Dæven for et utsagn!

Lønna til sykepleierne skal jeg være enig i at ikke holder mål, men som lærer (adjunkt med tilleggsutdanning) synes jeg faktisk at jeg nå har en ganske akseptabel lønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg syns ikke det er utfordrende. Ungdomsskolen er utfordrende i den forstand at du skal ta deg av en haug med kvisete pubertetsoffere, men hva lærer du egentlig? For pensum er enkel og repetitivt, så ingen utfordring der.

Professor kan være utfordrende, det krever doktorgrad og forskning på høyt nivå. Man lærer stadig noe nytt og må oppdatere seg hele tiden. Men jeg regner med at du ikke er professor eller har doktorgrad?

Skrevet

harengutt er et kvisete pubertetsoffer

Skrevet

Unnskyld meg! Men hva slags overdommer er det du opphøyer deg til? Håper du er klar over at også våre barn skal gå på skolen, og at deres framtid er svært avhengig av at det er motiverte, oppdaterte og flinke lærere der!

Og siden du avslører at du ikke er lærer selv, er du nå 100 % sikker på at pensum i skolen ikke er i endring?

Sorry - jeg sitter bare her og rister på hodet... For en nedlatende holdning! Håper virkelig jeg slipper å ha dine barn som elever... Eller: Barna dine er helt sikkert helt ok unger, men fyttigrisen å måtte møte deg på foreldre-/utviklingssamtale...

Og hvilket yrke har du, om jeg tør spørre?

Skrevet

lille_lupp OG harengutt er kvisete pubertetsoffer!

Kanskje de går i klassen din Kakao?!

Skrevet

Deg igjen lille_lupp. Du er fæl til å blande deg!

Skrevet

Niks. De går ikke i klassen min! Jeg har bare flotte ungdommer i min klasse! I alle fall i forhold til dette lavmålet som "harengutt" presterer her.

Skrevet

Det er jo noe av problemet, umotiverte, dårlig oppdaterte og lite flinke dinosaurer som i tillegg gjerne mangler både gangsyn og empati.

Skrevet

er det noe skolene virkelig trenger, er det nye lærere!! harengutt burde bytte nick til erengutt..

Skrevet

Du ville nok ikke trodd meg om jeg sa hvilket yrke jeg har, så det er ingen vits å si det.

Jeg ønsker ikke at mine barn skal gå på offentlig skole. Lærerene er en gjeng med sosialister som står der og kjeder vettet av ungene.

Du mener at hvis pensum er i endring så blir det utfordrende? Ungdomsskole pensum BØR ikke oppleves som utfordrende av en voksen person.

Skrevet

Haha, for en diskusjon. Vi har da forskjellige måter å se hva som er utfordrende og interresant. Kommer helt an på personlige kvaliteter. For deg harengutt hadde sikkert lærer vært veldig utfordrende med tanke på din tilsynelatende lave sosiale intelligens. Onkelen min er proffesor innen farmasi, og vil påstå det skorter litt mer på det sosiale når det gjelder han. Tror han føler seg utfordret i helt dagligdagse ting, men når det kommer til faget hans er det en annen sak

Skrevet

forresten, jeg er ikke kvisete, jeg har feilfri hud. harengutt derimot, hehe, tror ikke han ser ut i dagslys.

Skrevet

det er vel ikke akkurat pensum som er utfordringen til læreren...det er vel å lære det bort på en slik måte at dritunger i alle aldre får det med seg

Skrevet

Takk skal du ha, Gutsbeste... osv.!

Harengutt hadde ikke hatt sjanse i skolen! Hadde gjort seg upopulær og hatet i enhver klasse i løpet av ti sekunder... Privat eller offentlig - hadde ikke spilt noen rolle. Men jeg må virkelig si at jeg blir skremt, når noen legger sånne tanker fram i dagen, at de ikke verdsetter to av de aller viktigste yrkene som finnes! Både sykepleiere og lærer utfører svært viktige yrker, det må ingen finne på å tvile på!

Om jeg ville tro harengutt, dersom denne personen skrev hvilket yrke h*n utøver? Tja... Arbeidsledig med halvgått videregående, kanskje....

Skrevet

Kakao, jeg syns at en lærer bør være litt flinkere til å bedømme mennesker enn det du er. Selv om du ikke liker en person så bør du klare å skille mellom evner og egen holdning overfor en person. Tror du virkelig at jeg er arbeidsledig med halvgått vgs? Så langt i fra! Jeg jobber som doktorgradsstipendiat for tiden og vil være ferdig i september.

Dette vitner om dårlig bedømmingsevne. Jeg håper ikke at du automatisk tror at dine elever er dumme bare fordi du ikke liker dem.

Skrevet

harengutt: Her graver du din egen grav... hvem er innehaveren av dårlig bedømmingsevne i denne saken? Hva vet du om utfordring i lærer- eller sykepleieryrket? Kanskje de teoretiske utfordringene ikke er på høyde med en doktorgradsutdanning, men de sosiale evnene, forståelse, toleranse og kommunikasjon er desto viktigere. Der kommer dessverre du til kort da alt tyder på at din sosiale intelligens er meget dårlig utviklet. Det er ikke alle forunt å vite hvordan man er et medmenneske, kanskje din dag kommer en gang i fremtiden?

Inntil da får vi håpe at noen kanskje kan åpne øynene dine og få deg ned fra den høye (doktorgrads)hesten du sitter på... for foreløpig, så måles heldigvis ikke menneskets verdi i studiepoeng.

Skrevet

Og hva vet du om hva jeg vet om utfordringene i lærer- og sykepleieryrkene?

Det er tydelig at du ikke vet så mye om hva det betyr å være doktorgradsstipendiat, for sosiale evner, forståelse, toleranse og ikke minst kommunikasjon er veldig viktig. Vi er flere som driver med forskning på høyt nivå, og vi må kunne samarbeide med hverandre og med alle involvert i forskningsproskjektet.

Menneskets verdi måles ikke i studiepoeng sier du. Tenk deg om nå, er det virkelig sant? Tror du at menneskets verdi ikke måles i hudfarge heller, etter økonomiske resursser, etter status? Hvis svaret ditt er nei, så lurer jeg på hvem du tar utgangspunkt i. Deg selv? Idealister? For jeg vil påstå at i dagens samfunn så blir menneskets verdi målt etter de tingene jeg nevnte. Om ungene til Posh og David blir kidnappet, vil ikke det bli gjort mer for å finne dem enn hvis en negergutt i harlem blir kidnappet? Hvor mange gråt ikke da prinsesse Diana døde, og hvor få er det som gråter når en somaler dør av sult. Tar jeg feil nå?

Skrevet

Men de sosiale evnene du har holder ikke mål her. Her gjelder om å holde seg på matta, ikke hovere og helst mene det majoriteten mener. Mulig du er flink å kommunisere med dine doktorgradssamarbeidspartnere, men her kommer du nok litt kortere. Her gjelder det om å ikke være for langt på viddene i forhold til janteloven.

Forresten jeg gråt ikke da Diana døde, heller ikke for Kong Olav. Kunne likesågodt vært en doktorgradisstpendiat eller en hore som døde for min del. Et menneskeliv er et menneskeliv. De er like mye verdt, det er det hvor godt medmenneske man er som setter veriden på et menneske for min del.

Skrevet

Det er sikkert viktig med sosiale evner ja, men etter dine innlegg å dømme så tror jeg ikke det er din sterkeste side.. beklager. Skulle vel bare mangle at du klarte å samarbeide med andre...

Status betyr tydeligvis mye for deg, får håpe du har mer interessante ting å ta deg til senere i livet enn å hakke på de som ikke deler ditt karrieresug. Og selvfølgelig er jeg klar over de forskjellene som hersker i verden, men heller en idealist enn en egoist!

Skrevet

Til harengutt:

Tror du har havnet på feil nettsted....

Hvorfor finner du deg ikke et forum der du kan utfordre dine talergaver? Debattere over en høy terskel med homo sapiens på ditt eget nivå. I stedet sitter du her og hoverer overfor svake uintelligente rompevaskere med dårlig lønn og limiterte studiepoeng.

Skrevet

Jeg har 7 år lang utdannelse og SKAMMER meg over at folk med utdanning på såpass høyt nivå som Harengutt kan komme med slike uttalelser. Lærere og sykepleiere må utøve medmenneskelighet og omsorg og ta vare på barna våre, alvorlig syke og gamle. Er det ikke utfordrende å prøve og tilpasse undervisningen for barn med lærevansker eller takle erting og mobbing på en god måte, eller være med på å gi barn selvtillit? Er det ikke utfordrende å være sykepleier for et eldre døende menneske, eller ved et operasjonsbord eller på en barneavdeling med alvorlig syke barn? Mulig du er ekstremt god i ditt eget snevre fagfelt Harengutt, men det virker som om det går på bekostning av sosiale egenskaper som omsorg og empati.

Skrevet

Jeg er selv utdannet lærer, og er gjerne med på at fagene på lærerutdanningen ikke krever allverdens av studentene, men læreryrket derimot er svært krevende. Jeg jobber ikke i den offentlige skolen, men i en helt annen etat, og vil bare opplyse at lærernes fag ikke er pensum for barna, men pedagogikk.

Man må selvsagt inneha empati og kommunikasjonsevner, være tålmodig, grensesettende osv, men selve faget går vel mer på andre ting. I det faget jeg jobber innen, er det å endre menneskers holdninger som er i fokus. Det er ikke det vi lærer bort men metodene det blir gjort på som er hva som utvikler meg. Disse metodene er hele tiden under vurdering og evaluering, og vi jobber oss frem til bedre resultater ved å endre på innhold og metode. Dette krever at vi oppdaterer oss hele tiden på hva som er nytt og kombinere det med det vi allerede har innabords. Utfordringen min er å bli en enda bedre formidler, "se" mennesket, komme til kjernen av problemet ved å stille riktige spørsmål, samtidig som alle kurs er ulike for man skal forsøke å treffe sitt publikum for at det skal være en nytteverdi i dette.

Når det er sagt så kan jeg tenke meg at det er mange lærere som ikke tar dette alvorlig nok, slik det er i alle yrker. Jeg vil bare ikke du skal tro at det er pensum for klassene som er lærernes fag. Da har du misforstått.

Skrevet

At jeg kunne tro du var en halvstudert arbeidsledig, er nok ikke så overraskende for en del av de andre leserne på denne tråden. Dine sosiale evner vitner ikke nettopp om noe annet...Jeg tror dessuten ikke at du er den rette til å bedømme min bedømmingsevne. Og jeg tror du bør trekke tilbake dine påstander om at noen er dumme, du er den første som har nevnt det i denne tråden. Jeg tror ikke noen er dumme, jeg, og jeg liker faktisk alle elevene mine, alle har kvaliteter som er særegne og prisverdige, selv om ikke alle har de samme.

Jeg er imponert over at du er doktorgradsstipendiat, det er absolutt en utdannelse det står respekt av, men det betyr ikke at du har rett til å opptre nedlatende overfor andre. Du SKAL respektere andres utdannelse, og den jobben vi andre gjør. Du beviser gang på gang i denne tråden at du ikke har noe til overs for oss som avsluttet studiene før vi kom så langt som til doktorgraden, og/eller som ikke kan alt om et lite, smalt felt, men som kan litt om mange ting.

Tro aldri at jeg misunner deg jobben din, jeg ønsker mye heller å få respekt for den jobben jeg gjør for andres barn, det er tross alt vi som arbeider i skoler og barnehager som ser barna en stor del av dagen og som har et stort ansvar for å utvikle dem til "gagns mennesker" som det het i den gamle læreplanen. Selvfølgelig har vi dette ansvaret sammen med foreldrene, men det er faktisk veldig viktig å huske på at skolen er en veldig viktig og stor del av barns oppvekst.

Å lære barna empati, trene opp de sosiale evnene og ikke minst respekten for andre er også en svært viktig del av vår jobb. Nettopp i denne biten beviser du i innlegg etter innlegg her at du kommer til kort.

Jeg er stolt av å være lærer, jeg er stolt av jobben min, og den jobben jeg gjør! Det har vi all mulig grunn til, både vi som er lærere og alle de som er sykepleiere - vi utfører en jobb som er livsviktig for mange.

Det bør du forsøke å få de små sosiale evnene dine til å fatte omfanget av, før du lukker skylappene dine helt igjen og ikke ser annet enn din egen nesetipp og eget smale fagfelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...