Gå til innhold

Ville dere ha gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei vennine som har halve lønna i minus på konto, de har mange store utgifter neste måned og har spurt om de kunne få låne penger av meg slik at de kan betale husleie, plus litt å leve for slik at de slipper å betale 450 kr i gebyr hver gang de trekker kortet.

Iallefall, det jeg lurer på er når man vet at man er litt økonomisk ute å kjører ville dere da ha handlet middag på McDonalds? Kjøpt hund, som man må kjøre i to timer for å hente? Tatt med barna på et akvarium senter hvor det koster skjorta å gå inn?

Eller ville dere ha prøvd å kutte ut unødvendig luksus slik at man kommer fortere opp i plus igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de er slik du beskriver dem, hadde jeg aldri lånt de noen store summer hvertfall. Kunne fått en 1000 lapp til mat. Ikke gi mer en du kan miste..

Skrevet

De er gode venner og bare det å be om lån var veldig skamfult og vanskelig, så jeg vet at de kommer til å betale tilbake alt før eller senere.

Siden jeg har lånt dem pengene så er det jo dems så jeg kan jo ikke si noe på hvordan de bruker dem, syntes bare dette var merkelig prioritering. Selv ville jeg ha levd på brød og vann for å ha kommet meg på pluss igjen, samt latt bilen stå så mye som mulig.

Skrevet

Tro meg, låner du penger bort til "etterskuddsfolk" som jeg kaller dem så ser du neppe penga igjen ( er min erfaring). Og hvilken tjeneste gjør man dem egentlig? De får helle snakke med banken sin eller Nav sosial....du er ikke et sosialkontor.

Høres kansje krasst ut..men jeg var bare så jævlig dumsnill og teit for noen år sida at jeg lånte bort masse penger til ei...og har ikke sett ei jævla krone igjen...

Skrevet

Hvis det er snakk om penger du ikke trenger selv, så værsågod.

Siden de aldri er ajour med økonomien, så tar det antageligvis laaaaaang tid før du får dem igjen, så det bør være penger du har råd til å avse for ei god stund......

Selv ville jeg ikke gjort det. Du ser jo selv hvordan de prioriterer, så det sier seg jo selv at det er et dårlig trekk av deg.

Skrevet

Ikke lån, men gi henne penger! Jeg har gitt penger til folk rundt meg som har vært i knipe. Det gir faktisk stor glede å gi. Verden blir bedre med snille mennesker.

Be henne gjerne gå i banken og få noen bedre avtaler. Du kan jo også spørre henne om det med hunden, om hun virkelig har råd.

Skrevet

Kjempegod ide Superkvinnen!

Hvis alle bare hadde vært så blåøyde og naive som deg så hadde jeg levd fett jeg!! Utgir meg stadig for å ha dårlig råd, slik at vennene mine skal spandere. Men nå tror jeg de har gått lei, for jeg må betale aaaaalt selv! Vil DU være vennen min, Superkvinnen? Please......

Skrevet

Jepp...kjekt hvis man er Superkvinne og driter penger. En slik penge-driter venn vil jeg også ha.....blir "lite" utnyttet....Øiiiiiiiiiiiiiiiiii

Skrevet

Sorry...kan ikke gå rundt å gi bort penger i hytt og vær...låner/gir man folk penger sånn uten videre så gjør man det på sikt en bjørnetjeneste mener jeg. Hun jeg lånte bort penger til er akkurat like uansvarlig nå som før...og hun har vel brukt opp det som er av venner også snart.

Hva hun skal gjøre når det er slutt på naive tokshuset som spanderer og låner henne penger aner jeg ikke..og det rare er..de hun låner av har ikke høyere inntekt enn det hun har heller.

Pengene går opp i røyk og klær mest...og resturant besøk..

Skrevet

Vi har en regel.. Vi låner ikke bort penger.. Punktum :)

Livet blir enklere, en å skulle erge seg over det hvis pengene ikke ble betalt tilbake :)

Skrevet

Låner ikke bort penger til andre enn familien. Og da vet jeg at jeg får igjen, som oftest med renter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...