Gå til innhold

røntgen av babyer, er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

minstemann (1,5 år) her må ta røntgen av tennene da han slo seg her en dag, men er det egentlig farlig? Tenker på at de går ut av rommet hver gang de tar bilder og sånn? Hvordan gjør de med småbarn som ikke sitter i ro? Må jeg sitte med han, eller er det en tannlege som gjør det? Er det egentlig nødvendig å ta det, det er jo bare melketennene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stråledosen ved røntgen av tenner tilsvarer vel bare en to - tre flyturer hvis jeg ikke husker feil. Ikke så veldig mye å bekymre seg for. De som jobber med det blir jo utsatt for denne strålingsdosen ørten ganger i løpet av en dag hvis de ikke går ut av rommet. Summert over et helt arbeidsår blir det betydelige mengder stråling, så ut fra føre var prinsippet går man ut av rommet :)

Skrevet

Hvis du er bekymret kan du forresten få info om risikoen bildet innebærer ved å spørre de som jobber med det...i henhold til strålevernets instrukser skal de som jobber med sånt være i stand til å gjøre rede for det :)

Skrevet

Dem setter trulig på deg en røntgen beskyttelse så får du sitte sammen med ham om det trengs. Dem vil vel sjekke at det ikke blitt non skader på tennene som kommer etter.

Skrevet

Når jenta vår var 10mnd gammel så tok hun røntgen, da var både jeg og sambo hos henne, og vi hadde på oss slike røntgen vester.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Tok et par røntgen da snulla var 3 mnd, og da gikk hun ene ut av rommet, mens hun andre blei igjen for å holde i snulla sammen med meg...da hadde vi begge sånne røntgenvester på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...