OhMyGod!!! Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 går de over med en gang ungen er ut? virker litt sånn på noen? venninna mi hadde etterrier nevnte hu..... blir veldig glad for flere svar:)
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Ja selve rie-smertene er over med en gang ungen er ute, men jeg vil ikke påstå alle smerter er over, jeg har i hvertfall godt merket at det har verket og vært ømt der nede etterpå, men det kan ikke sammenlignes så klart, de smertene er bare småplukk og man enser dem knapt fordi man er så opptatt av babyen ;-) Men, jeg har hatt etterier med alle tre, de kom ikke før ut i første dagen, mest andre og i hovedsak når jeg ammet. Gav seg etter noen dager og etteriene har for min del ikke vært i nærhetne av så vonde som fødselsriene, men man kjenner dem jo...
Tiddelidu Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Noen er plaget med etterrier, men det er visst særlig dersom man har født før. Jeg merket at livmora trakk seg sammen, som menssmerter på en måte, og jeg kjente det best når jeg ammet. Det er hormoner som virker på utdriving som også trekker sammen livmoren. Det var ikke direkte vondt, men litt ubehagelig og ømt de første par døgnene. Ellers føler man seg nokså mørbanka nedentil en stund etterpå naturligvis. Noen sier at smertene gikk vekk så snart de fikk ungen på magen. Jeg kjente meg ikke igjen der, men det er jo så.. Masse, masse lykke til!
Kondis som en murstein Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Akkurat fødselssmertene er over når babyen kommer ut ) Kjente litt når jeg ammet i førsten. At livmora trakk seg sammen, som mensensmerter nesten... Ellers er man jo øm og kanskje litt sår. Jeg forstrakk lysken mens jeg lå der og trykte, så det var mindre godt et par uker etterpå, hehe...
Liljefjes Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Da jenta mi kom opp på magen min var alle smerter glemt - borte vekk! Var ikke noe problem å føde morkaka. Men etter en liten stund merket jeg etter-riene. De kom sterkest ved amming. Jeg fikk paracet og voltaren - de virket bra mot etter-riene. En blir som regel ikke plaget så veldig med dette når en er førstegangs. Jeg var så uheldig å brekke halebeinet under fødselen (visste ikke det før etter 3 uker da) og hadde endel smerter pga dette og kraftige hemorider. Jeg følte at jeg ikke hadde fått så mye informasjon om hva en kunne forvente seg den første tiden etter fødsel, og fikk litt sjokk over plagene som nevnt over pluss null søvn og strevet med å få melka i gang (som også gjorde ganske vondt) Men alt dette var glemt så fort mitt lille gull var hos meg. Barnet er verdens beste medisin!
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Smertene var borte som dugg for solen i det den nydelige lille babyen min kom ut Det var helt sant for min del. Men det var litt vondt å få ut morkaka etterpå, og jeg skreik som en stukken gris da de prøvde å lappe meg sammen uten bedøvelse. Fikk nemlig litt sjokk...det stod i brosjyren med info fra sykehuset at man alltid får bedøvelse før de syr Ellers kjente jeg sammentrekninger i livmoren etterpå (kanskje etterrier) men de var mer som mensen og ikke spesielt smertefulle
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Hei.. Jeg hadde veldig vondte etterrier med nr en, skikkelig sterke menssmerter ( hvis det forklarer noe) Det var verst når jeg ammet fordi ammingen frigjorde et hormon som hjelper livmora å trekke seg tilbake. Med nr to hadde jeg ikke etterrier.
OhMyGod!!! Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2007 ok det var kjekt da, er jo veldig individuelt vil jeg tro, å skal sikkert noe til for å komme på det nivået når man presser:) men er jo kjekt å høre om andres opplevelse av det ja:)
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Jeg husker jeg også syntes andre erfaringer var kjekt å høre før jeg fødte knøttet (min første). Det ga meg en trygghet i at jeg visste litt om hva en kunne forvente seg, og trygghet er jo den beste smertelindring som finnes Lykke til da!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Hos meg var smertene over med en gang ungene var ute. Det svei bare litt å bli sydd, men det var alt. Etterrier vet jeg ikke hva er engang, kjente ingen heldigvis Vet det er flere som har måtte stått opp og gått etterriene av seg. Uff, høres slitsomt ut. Når det er sagt, er det lurt å gå så lenge som mulig under fødselen. Jeg gikk helt til pressriene kom, da klarte jeg ikke å røre meg. Fødselen var så enkel den kunne bli, fort og greit. JM sa at det er lettere å føde dersom en har vært oppe lenge. Noe med at alt blir tøyd og mer elastisk. Ungen kommer også fortere, mente de. Ønsker deg lykke til med fødsel og baby. PS!! Det kan gjøre driiiiitvondt å gå på do etter fødsel. Jeg fikk beskjed om å tisse i dusjen på sykehuset, det var lettere. Etter at jeg kom hjem og skulle bæsje (beklager detaljer, men dette er litt viktig), holdt jeg på å svime av. Det var klart verre enn å føde. Kroppen ville ikke trykke og magen var hard uansett hvor mye fiber og vann jeg tylla i meg. Redningen ble microlax og så en kur med Lactulose. Det gjorde susen. Fikk i ettertid vite at det var ganske vanlig å få problemer med nr 2 etter fødselen...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 Det med problemmer med nr to skulle jeg ønske at noen hadde sagt ifra til meg om. Var jo fullstendig blokkert i over en måned etter første fødsel, men hadde ingen problemmer da jeg fødte nr to. En annen ting er at amming faktisk kan gjøre kjempevondt og kan være veldig vanskelig å få til. Var heller ikke forbredt på det da jeg fikk nr en.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Smertene rett etter fødselen gikk raskt over for min del, men dagen etter fikk jeg litt etterrier da jeg ammet. Ikke sånn veldig vondt, men mer som mensen vondt som de andre skriver her. Men etter en uke fikk jeg sinnsyke etterrier. Husker jeg var på vei bort til mamma, jeg gikk, og brukte 45 min på en tur jeg bruker 10 min på til vanlig. Men det er fort glemt gitt...Morkaka var heller ikke sånn veldig behagelig(????) for min del, men det er liksom ikke så farlig når du ser babyen din alikevel. Syingen gikk fint, selvom de brukte en time. Var bare veldig ømt... men som sagt, du glemmer det når du ser det vakreste i verden ;-) Jeg hadde grud meg veldig til å gå sikkelig på do etter fødselen, ikke fristende å presse igjen akkurat da nei. Men kastet innpå med svisker, og det hjalp veldig! Og jeg er vanlivis veeeldig hard i magen også.... Jeg gjør dte gjerne igjen og hadde en tøff fødsel på 26 timer som endte med at hun ble tatt med vakuum til slutt! Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå