Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre dagen min med melk... og her sprenger det snart! Bare drypper å drypper... Hva er det meningen at jeg skal gjøre?

Kjøpe pumpe og pumpe i vei? La de være litt sprengte?

Er det meningen at jeg skal bruke ammeinnlegg i papir + sånne i ull? Kan jo ikke vaske ull innleggene i et kjør... Eller må ammeinnlegg vaskes hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kanskje lette litt på trykket med pumping, men vær i tilfelle forsiktig. Pumping er jo med på å tømme brystene og da øker du etterspørselen noe som gjør at du produserer enda mer..

Så ønsker du ikke det så anbefaler jeg å ikke pumpe eller pumpe veldig lite...

Melkemengden vil fort endre seg etter hvilket behov du har.

Skrevet

Pump i vei! Ikke deilig med spreng, ogå er det bra for produksjonen at de blir tømt :o)

Jeg liker Chicco sine ammeinnlegg best. Har også litt purelan på hver gang jeg bytter innlegg!

Skrevet

Ja, selvfølgelig om du vil ha god produksjon da :o)

Skrevet

Tror kanskje puppene mine hadde falt av uten purelan;)

Men skal jeg bare la det lekke inni ammeinnleggene? Eller bør jeg legge papir inni? Føler det blit fort vått etc. om jeg gjør det... Og hvor ofte skal jeg egentlig skifte ammeinnlegg?

Er helt grønn jeg...

Skrevet

Ja, du må bare la det lekke (men ikke gå med mye melkespreng, pump heller ut litt slik at du ikke får brystbetennelse). Jeg gikk en del dager og var ble ganske så våt hele tiden seddverre. Skift ammeinnlegg hyppig, så fort du føler de blir for våte. Det finnes også oppsamler kopper på eks apoteket du kan bruke, jeg brukte det en god stund. Du kan oppleve å lekke en stund, men det vil gå seg til etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Ikke rør! ;-) Bare tilby en pupp av gangen, ikke amme på begge sider hver gang, så går sprengen over på et par-tre dager. Begynner du å pumpe osv nå så vil det vare lenger og du vil kanskje begynne å overprodusere og få brystbetennelse. Prøv å massere litt også innimellom, spesielt når du ammer dersom du klarer det. Og hold ut, dette går fort over, jeg lover! Er det veldig harde klumper også etter endt amming så håndmelk ut litt mens du masserer, men ikke pumpe deg!

Skrevet

Jeg bruker forresten ammeninnlegg i ull, sånne konvolutt innlegg som jeg har kluter inni fordi jeg lekker endel på det brystet jeg ikke ammer på, og de vasker jeg for hånd en gang for dagen. Holder det :-)

Skrevet

For å forebygge såre brystknopper bør ammeinnl, være tørre. Skift de så ofte du føler det er behov. Lekker det mye så skifter du ofte. Viktig med god håndhygiene da man lettere får infeksjon når man ammer. Mitt råd er å håndmelke for å lette på trykket la babyen styre hvor ofte du ammer. Da vil det justere seg etter behovet. Jeg lakk mye i begynnelsen, gjorde dette og nå kan jeg sove uten innlegg om natta og lekker kun når jeg ammer (på det brystet jeg ikke starter med er vel utdrivningsrefleksen som settes i gang). Hvis du pumper mye vil problemet bare øke.

Men vær obs om du blir veldig øm, rød eller får kuler som ikke forsvinner når du ammer det kan være begynnende brystbetennelse.

Skrevet

Jeg veit AKKURAT hvordan du har det:/

For meg tok det ca 6 uker før det stabiliserte seg, og så sluttet jeg å lekke så mye. Men før det....? UFF uff uff. Når den ene puppen var sprengt og var overfyllt i munnen på mini av melk, så rant det over fra den andre. Innleggene ble klissvåte! Og jeg måtte sitte med klut under puppen som ble spist fra, for når hun tok en rap mellom slaga, ja, så rant det FORTSATT! *gosh*

Som sagt.. Det BLIR bedre;) Puppene mine er ikke lenger like sprengte, men det er NOK av melk i dem for det:)

Men husk å massér puppene hvis du klarer. I dusjen. Det kommer sikkert til å lekke for det, men da får du hvertfall bort evnt kuler som kan føre til brystbetennelse. PUMP i vei. Ingenting i veien for å ha god melkeprodusksjon? KAN IKKE GÅ rundt med melkespreng altså...

Skrevet

Kompliserte saker disse amme greiene...

Puppene mine er konstant steinharde... men får ikke helt til å klemme ut noe med hendene heller...

Skrevet

Det er jo ikke bare melk som gjør puppene dine ømme, sånn at de første dagene du har melk er brystene gjerne vonde samme hva en gjør tror jeg. Men prøv med pumpe hvis du har det, jeg husker jeg syntes det var lettere enn å håndmelke som helt fersk i gamet ;) Hvis ikke er det bare å legge til babyen så ofte du vil. Det er verdens beste pumpe :)

Skrevet

Du må nesten prøve deg fram litt, men min erfaring er også at pumping gjør det værre, da trigger du produksjonen og får enda mere melk..

Sprenger det fælt hjelper det å håndmelke ut bare den værste sprengen, eller ta en varm dusj, da renner det av sprengte pupper bare du bøyer deg etter sjampoen :-)

Trøsten er at det regulerer seg selv etter en liten stund. Men hva du enn gjør kjøp skikkelige ammeinnlegg. Jeg er veldig fornøyd med Avent sine (apotek eller utstyrsbutikk), de er laget som bleiene, væsken trekker inn i kjernen og overflaten kjennes tørr. Våte kalde ammeinnlegg er ikke behagelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...