Gå til innhold

Flere med stooor baby? Vår gutt ligger 23% over normalen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant de ut på Nasjonalt Senter for Fostermedisin i dag - var på UL og legekontroll. "Oiii, det var en stooor gutt!", sa hun:) Mente han var 2400g allerede, og jeg begynner på uke 32 i morgen:)

Skal ha KS, så jeg bekymrer meg ikke så mye for fødselen da, men bekkenet begynner å få det (utrolig vondt i skambenet og lysken)- må begynne med krykker og fysioterapi...

Klæm:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann.

jeg har også en veeeeldig stor jente, 30%over normalen, og jeg skal føde normalt..(grøss)..men håper det går bra. Kjenner meg godt igjen med smerter, veldig vondt å ligge i sengen etterhvert, men er i uke 36 nå, så jeg får vel bare holde ut:)

Lykke til med den store gutten:)

Skrevet

Ja her også blir det en stor gutt:-) Hvis han kommer til termin da. Har to fra før av som også var ganske store. Eller han siste var ikke så kjempe stor men kom 3 uker før termin da:-)

Skrevet

Eg og var på ul idag(er 33+5 idag) og då sa legen at jenta var 20% over normalen. Men heldigvis skal eg og ta ks. Har samme problem med rygg, bekken som deg. Jaja. Da e godt dei veks og legg på seg:) Får trøsta oss med da:)

Skrevet

Aner ikke sånn i prosent...men da jeg var på ul i uke 28+6 mente jm at hun var 1550g og ville bli rundt 4 kg ved termin....syns det er stort jeg da....Tobias var 3770g og 51 cm da han ble født....men da ble det ks, så jeg er jo forsåvidt førstegangsfødende....og gruer meg nok til fødselen om det ikke skal komme en stoooor baby i tillegg....

Men jeg har et lite "håp"....da jeg var på 3d-ul i uke 29+2 målte legen henne til å være 1405g og mente hun ville bli rundt 3600g ved termin....så vi får se hvem som har rett....håper det er sistnevnte.....

Noen som aner hvor mye prosent over normalen jenta er dersom jm har rett, at hun blir rundt 4000g?

Skrevet

Jeg har diabetes og har derfor fått god oppfølging i forhold til veksten, men på tross av veldig god blodsukkerkontroll vokser disse barna mine for fort på slutten. Legene forstår ikke hvorfor..

Min første var +59% på slutten (fødte i uke 35)

Nå har jeg kommet til uke 35 og denne gutten hadde et vekstavvik på +34% sist uke.

Vet ikke om det blir KS eller vanlig fødsel enda, men regner med at jeg uansett blir satt igang før termin..

Skrevet

Hvordan finner jeg ut % over? Jeg fikk bare beskjed på UL i uke 29 at han var stor og hos legen i dag lå jeg godt over gjennomsnittet på SF målet.

Skrevet

SF målet forteller ikke noe om hvor stor ungen er. Da jeg hadde en gutt på +59% lå jeg nederst på skalaen på det SF skjemaet...

Når de regner vekstavvik tar de mål av lårben, toppen av hode og magen og ser i forhold til en gjennomsnittstabell.

Det er helt umulig å regne nøyaktig str, men dette er sånn ca.

Legen min sier at de har en feilmargin på ca +/- 5%

(siden dette med str er veldig viktig hos diabetikere får vi UL hver 14 dag fra midten av svangerskapet og hver uke på slutten) og da har de masse målinger å se dette med vekstavviket på.

Str på magen er det som er vanskeligst å måle.

Skrevet

Nei jeg vet at SF alene ikke sier noe, men dette er da i tillegg til UL som også sier noe om stort barn. Pluss at jeg har hatt to store fra før. Bare lurte på hvordan man regnet % jeg?

Skrevet

på ul skjemaet står lengde på lårbein og hodeomkrets. På mitt skjema lå det ene 3mm over normalen, og den andre 4mm over normalen. Det ble vekstavvik på 12% sa jordmor, fordi man ganget vekstavviket

på de to. I mitt tilfelle var det 3x4 +, altså +12%

Det jeg fikk beskjed om i dag ihvertfall :) er uke 32+0 og babyen var ca 2100gr.

Skrevet

Har forresten hatt vekstestimering på sykehuset 3 ganger nå, og alle de har samsvart hvert gang mot normalen, men mellom 5-12% +.

Men vi var på 3d ul i uke 28, på privatklinikk, mente han at babyen lå myye over gjennomsnittet, og det stemte ikke overhodet m målingene på sykehuset 5dager før. Dette spurte jeg om på sykehuset idag, og JM og lege der sa at mange fikk feil str fra 3d, men hun visste ikke hvorfor.

Som sagt, det er jo uansett vanskelig å estimere vekt, for de tar jo feil mange ganger selv om det er sykehus også, men jeg har hørt om fler om har fått "feil" på 3d ul. Dessuten mente hun at dersom man skulle ha sjans til å si noe sikkert, må man måle flere ganger igjennom svangerskapet, og hos samme person. :)

Skrevet

min er estimert til å bli minst 4200 gram :S

Skrevet

Skal på ul i uke 36 for å sjekke dette, da forrigeman veide over 5 kilo. Fødselen gikk fint, og jeg tror ikke den var verre enn mange andre fødsler, hvor barnet er mindre. Hører om de med bittesmå nurk som har skikkelig tøffe fødsler.

Lykke til jenter, dette klarer dere :)

Skrevet

på kontrollen på fredag lå babyen 16 % over normalen og jeg var fullgått 34 uker i går

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...