Gå til innhold

Hjelp, nå orker jeg snart ikke mer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får så utrolig vondt med en gang han begynner å suge, (når han suger seg fast) Er det dette som heter utdrivningsrefleksen??

Det gjør så sinnsykt vondt, så jeg går bare å gruer meg til neste amming, noe som sikkert ikke gjør saken bedre.

Forsøkte å pumpe i hele helgen for å se om det ble bedre, (også fordi jeg var kjempesår på begge brystene) men med en gang jeg begynte å amme igjen gjør det like vondt.

Har også prøvd å starte med å pumpe ut litt melk for å så gå over til å amme, men like vondt. Gjør også vondt å starte med å pumpe, men ikke i nærheten av som når jeg ammer.

Gutten min er bare nesten tre uker, så jeg regner med at det vil gå deg til med tiden, men jeg begynner virkelig å miste motivasjonen.

veldig takknemlig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde også slik svie i begynnelsen, var helt forferdelig. Hadde mest lyst til å springe på butikken, kjøpe nan og bli ferdig med det. Men, tro det eller ei, det har gitt seg. Det begynte vel å roe seg rundt 3 ukers alderen.

Men, har gutten din hvitt belegg på tungen? skal svi endel dersom dere har fått trøske/sopp også.

Skrevet

Hmmm... det kan jo være at det er utdrivningsrefleksen, og at det vil bedre seg. Utdrivningsrefleksen kommer jo normalt ikke ett sekund etter at han er koblet til - den må stimuleres først.

Hvordan ser brystvortene ut - noe uvanlig? De er såre, nevner du? Det er helt vanlig den første tida. Noe annet, flassete, rød utover akkurat brystknoppen?

Ikke mist motivasjonen!!! Det skal ikke være lett den første måneden med amming. Det er en del mødre som gir seg rett før det løsner.

Skrevet

har faktisk tenkt på om jeg kan ha trøske, for det svir/brenner i brystet etter amming også. Men etter ca 30 sekunder gjør det ikke vondt å amme i det hele tatt.

Brystvortene mine er som sagt veldig sår, det er store sprekker i dem, de er også veldig tørre og flassete.

takk for svar forresten

Skrevet

Et råd kan være å smøre på litt olivenolje på brystvortene etter amming. Jeg hadde et eggeglass stående med det, og det lindret noe. Jeg hadde også en del "uforklarlige" smerter i brystene, men de vil gradvis gi seg om det er noen trøst. Jeg gruet meg og veldig til hver ammestund i en periode, men ofte løser det seg når man har blitt litt herdet. Hvis ikke, sjekk hos lege om du eller barnet har trøske. Se etter hvitt belegg på leppene eller inne i munnen til barnet ditt. Du kan få et middel som heter Mycostatin som skal ta knekken på soppen.

Håper det går bedre for deg snart!

Skrevet

Smerter under amming som også er dær mellom ammingene kan være et tegn på en soppinfeksjon. Det kan også være utdrivningen som du har misstenkt, men den kommer vanligvis ikke umiddelbart når du legger han til, men først etter noen sekunder. Hvor lenge varer smerten når den kommer mellom ammingene?

Bruker du ammeinnlegg? Lekker det melk når smerten kommer mellom ammingene? Da er det utdrivningen.

Men er det utdrivningen så er det bare en av to ting. Det at du er sår må du få rettet på. Mest sansynlig er det fordi babyen har gal sugeteknikk. Få babyen til å gape høyt før den legges til. Det kan gjøres ved å la brystknoppen berøre babyens

nese/overleppe for å stimulere barnet til å bøye hodet litt bakover og strekke seg litt etter brystet. Det hjelper barnet å gape høyt (som i et gjesp). Legg da barnet til.

Barnet til brystet, ikke brystet til barnet. Har babyen god sugeteknikk så ser du sugebevegelsen helt bak ørene.

Dersom babyen suger inn kinnene og/eller har bare brystknoppen i munnen så er teknikken gal. Barnet skal ha forholdsvis mye av brystet inn i munnen. Babyen skal gape over brystet, ikke suge på selve brystknoppen.

Gjør det fremdeles vondt etter noen sekunder så løsne babyen forsiktig ved å stikke en finger inn i munnen til babyen for å bryte vakumet og prøv igjen.

Når babyen har riktig sugetak vil mesteparten av babyens lepper være synlige/brettet utover.

Du kan også sjekke brystvortens form etter amming. Er brystknoppen trekantet (som på en ny lebestift) er det et tegn på gal sugeteknikk.

Sprukken hud og sår som blør er ikke normalt. Da er som oftest sugeteknikken gal og/eller du har en soppinfeksjon.

Kan du å noen til å se på sugeteknikken? Ring en ammehjelper som kanskje kan komme hjem til deg å hjelpe deg dersom det er ammehjelpere i boområdet ditt. Sjekk her:

http://ammehjelpen.no/asp/hj_sok.asp

Kanskje er HS flink og kan hjelpe deg?

Her står det mer om riktig ammeteknikk:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=32

Ikke gi opp. Dette er et forbigående problem. *Klapp på ryggen*

Skrevet

Hei Tusen takk for flott svar.

Jeg har vondt nesten hele tiden når jeg ikke ammer, sviende/brennende smerte, men det gjør ikke så veldig vondt. Er også veldig ømfintelig for berøring.

Brystet mitt lekker ganske ofte iløpet av dagen, det gjør ikke vondt i det hele tatt, kjenner bare litt pulsering i brystet.

Tror at babyen har riktig sugeteknikk, kan se han suger helt bak ved øret, har også fått et par veninner som ammer til å se på det de mener også at han suger riktig.

Har en manlig HS som desverre ikke har så mye peilig på amming, han sier bare jeg skal pumpe og evt gi tillegg.

Skrevet

Da ville jeg prøvd å fått tak i en ammehjelper. Det er mulig de kan hjelpe deg Hvor i landet bor du?

Dersom det ikke gjør vondt når melken lekker utenom ammingene er det ikke utdrivningen. Kjennes smerten ut som om den kan komme fra sårene? Er smerten mest mellom ammingene eller mest mens du ammer? Har barnet hvitt belegg på tungen?

Jeg tror nesten jeg vil sende deg til lege for undersøkelse av sopp. Se litt info om sopp her:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

Gi uansett ikke opp. Dette er ikke noe du skal leve med resten av ammeperioden, det kommer fu over nå som du etterhvert finner årsaken.

Skrevet

Ja jeg får nok ringe en ammehjelper, bor i Østfold, ser at det er to hjelperer her.

Smerten er vært akku når jeg begynner å amme, da stikker det i hele brystet og helt bak på ryggen, det varer sikkert ikke så lenge, men jeg føler det er i en evighet, resten av ammingen går greit, hender det stikker til en gang i blandt.

Har sjekket om han har hvitt belegg, men kan ikke se noe, kan jo være sopp alikevel så ringer nok legen i morgen.

Tusen takk for gode svar og god støtte, hvis du ikke er ammehjelper bør du kanskje vurdere det:-)

Skrevet

Flott det. Håper legen finner noe og kan hjelpe deg å bli kvitt det. Hvis ikke kan nok en ammehjelper finne løsningen.

Jeg er ikke ammehjelper, men jeg holder på meg eksamensoppgaven for å bli det. Nåe den er ferdig og innlevert blir jeg ammehjelper. Takk for tilliten. :-)

Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til! Ellie blir en flott ammehjelper, og nå vet hun at en av ammehjelperne her har sett på svaret og "godkjent" det ;o)

Skrevet

Takk takk. Gleder meg til å komme igang. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...