Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Er nesten 27 uker, og hos jordmor ble blodprosenten målt til 10,2 %. Er det noen som vet om det er normalt, eller?? Har vært så utrolig slapp i det siste, og trøtt, og lei, og nedstemt... Lite energi. Tenkte kanskje det har noe med blodprosent å gjøre?? Blir glad for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Det er ikke veldig bra, men det er heller ikke så veldig dårlig. Sa ikke jordmor noe i forhold til om det var derfor du kunne føle deg slapp, trøtt, nedstemt? Ta det opp neste gang du skal dit:) Lykke til.
mylittleangel2♥Gravid♥ Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 jeg hadde blodprosent på 10,4. legen sa det ikke gjorde noe for den går litt ned iløpet av svangerskapet ,men går opp igjen av seg selv. normalen er på 11,7-15,3. jeg er også 27+3 uker på vei. det som kan være bra er å spise leverpostei og dikke appelsin juice under samme måltidet. appelsin juicen virker som en buffer, som tar opp jern fortere til resten av kroppen.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Jeg sliter med lite jern i kroppen, og jeg går derfor på jerntabletter...merker faktisk forskjell for ting går bedre nå, så jeg hadde begynt på jerntilskudd hvis jeg var deg siden du er redusert både fysisk og psykisk. Greit å la lege sjekke hvordan jernlageret er (altså ta blodprøve), for det er ikke det samme som blodprosent. Er slik at en helst skal rådføre seg med lege (eller jordmor) hvis en skal begynne med jerntilskudd i svangerskapet, så da kan du jo ordne med den blodprøven da.
mylittleangel2♥Gravid♥ Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 jeg har også lavt med jern i kroppen. har på 4, men hvis den blir lavere skulle jeg begynne med jerntbl.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Du har nok en Hb på 10,2 og ikke blodprosent. Blodprosent er den gamle verdien. Hvis du føler deg slapp og trøtt, så kan det godt skyldes den lave Hben din (hemoglobin innhold i blodet). Det kan komme av bl.a for lite jern i blodet. Har du blitt anbefalt å ta jerntilskudd? 10,2 er lavt, men ikke faretruende lavt.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 min var 14,7!=) 10,2 er lavt men ikke skummelt lavt, det skal ligge mellom 11 og 15 egentlig når man er gravid!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Hæ? Har du jernlager på 4 og går ikke engang på jerntabletter??? Fikk streng beskjed om å ta jern siden jeg hadde 7 i jernlager! Og etter fødselen til snulla hadde jeg 8,2, og fikk da blodoverføring (8,2 er jo ikke så lavt at alle med det får blodoverføring, men jeg tok ikke i meg noe jern via tabeletter, og var veldig redusert etter 7 mnd med kvalme, så sykehuset foreslo blodoverføring)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Takk til alle som svarte meg i går kveld. Hadde alt for mye å gjøre og fikk derfor ikke vært her.. Vel jordmor sa jeg ikke skulle ta noe jerntilskudd. Men vurderer det selv. Det kan vel ikke være direkte usunt å ta forsiktig med jerntilskudd? Kan jo ta Floradix som er vennlig for magen. Må vel også nevne at jeg har to barn fra før, og sliter med rygg plager. Sover ofte dårlig om nettene. Så det er vel også medvirkende til at jeg føler meg uopplagt. Og nå har gubben dratt på fisketur og kommer hjem lørdag, og tillegg har jenta bursdag om få dager. Men alt går vel.. He he... (et lite hjertesukk). Er helt innstilt på dette, så det går nok fint :-)
prøvekluten+3små Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 hadde 11,noe i dag jeg,men ingen sa noe om at dette var for lavt..går på jernpiller da
Krokodillemor Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Du bør ikke ta jerntilskudd hvis ikke legen har bedt deg om det. Pass heller på å spise mat med mye jern og drikk appelsinjuice. C-vitamin hjelper kroppen med å ta opp jern. Blodprosent og jernlagre er helt forskjellige ting. Når man har lav blodprosent kan man klare å fikse mye av det med å spise fet fisk, leverpostei, brokkoli osv. Det er helt normalt at blodprosenten synker når man er gravid. 10,2 er ikke så veldig lavt, men lavt hvis ikke du er gravid.
Krokodillemor Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Glemte å nevne at du bør drikke mye vann.
Fløffy Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Hadde 10 på sist kontroll i uke 21, men fikk ikke beskjed om å ta jern. Ligger alltid litt lavt, jeg. Men jernlageret mitt var ganske bra i mars, så jeg bekymrer meg ikke så mye...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå