Gå til innhold

Hvor tidlig/hvordan kan fargeblindhet oppdages?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi sønnen min surrer med noen farger. Han er bare 20 mnd, så det høres sikkert teit ut at jeg lurer på dette. Men saken er at han har full kontroll på disse fargene: svart, grå, hvit, oransje, lilla, rosa. Han sier aldri feil når vi spør om disse. Men fargene rød, grønn, blå og gul roter han veldig med. Dvs, han kaller dem konsekvent for grønn alle sammen. Hvis vi sier at det ikke er grønn så bare gjetter han en farge og virker nesten litt forvirret. Jeg trodde at det var disse fargene som er lettest å lære for barn jeg, men mulig det ikke er tilfelle.

Kan han være fargeblind på noe vis? Ikke at jeg bekymrer meg, for han er jo så liten enda. Men hvis noen har peiling/erfaring så blir jeg glad for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først; jeg tror det er altfor tidlig å bekymre seg for dette, - alle barn kan forveksle navn på farger. Så smør deg med tålmodighet, - fortsett å øve med ham. På 4-årskontrollen blir sånt sjekket,- både fargeblindhet og andre synstester. Er du veldig i tvil, kan du jo spørre helsesøster om hun kan teste ham med de bildene de bruker på 4-årskontrollen. Men tror det er vanskelig for dem å si noe konkret om fargeblindhet før barna er 3-4 år.

Skrevet

Er ikke noe som bekymrer meg dette, men bare synes det er litt pussig. Kommer nok til å spørre helsesøster for moro skyld på 2-årskontrollen til høsten. Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...