Gå til innhold

November: Innsamling e.l!


vibeke84+lille frk. Eva-Lill:)

Anbefalte innlegg

Prøvde dette innlegget på skravlesiden, men legger det ut her også..

 

Jeg har gått lenge og tenkt og grublet på at jeg har lyst til å gjøre noe for å hjelpe de små barna som ikke har det så godt som våre.. Tenker spesiellt på barnehjem i Russland o.l Men jeg trenger ALT av hjelp, info og tips - har ikke gjort noe lignende før! Noen som har vært med på noe slikt? Som kan fortelle litt om det? Tanken er hvertfall å kanskje samle inn leker, klær, evt penger.. Men vil jo også følge litt med på hvor ting havner. Man må vel leie et lokale kanskje, hvor folk kan komme med ting og tang? Kanskje jeg bør kontakte noen seriøse organisasjoner som Redd Barna, Unicef e.l? Takker på forhånd for tips og hjelp!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

romaniahjelpen driver med akkurat dette. hvis du søker på det kommer siden deres opp. tror de er flere steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg jobber med bistand til andre land og ville ha satset på de seriøse organisasjonene!!! Ingen tvil om det. Det er så mange som mener godt, men som f.eks ikke har de rette kontaktnett eller distribusjonsnett slik at man får lagre av ting som kommer ut på svartebørs eller tiltak som ikke er bærekraftig i lengen uten hjelp utenfra. sOSbarnebyer arbeider ivertfall i nord-russland, Atlas (bistandsorganisasjonen for personer med funksjonshemmeinger. hjerte og lungesyke) arbeider også i Russland mer støtte til barn, de jobber også i forhold til tuberkolose som er et stort problem (som potensielt kan spre seg hit dersom folk fortsetter å ikke ville delta i vaksineprogrammet). Vet ikke om Redd Barna arbeider i Russland, men de er jo del av en stor allianse (save the children UK, sverige, danmark osv.) så jeg ville være overrasket dersom de ikke har noe arbeid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men dette med innsamling av klær osv er ofte komplisert. Det er ofte billigere å bare kjøpe slike ting i mottakerlandet (på grunn av fraktkostnader osv)- da støtter man jo også de lokale butikkene som selger dette. Slike lokale produsenter og butikker kan kveles dersom det flommer over av gratis/billige klær utenfra. Man kan også hel uten å mene det støtte kriminell aktivitet ved at materialene havner på svartebørs. Etter live aid f.eks havnet mat på svartebørs- de hadde ikke det lokale nettverket og distribusjonsnettverk som kreves. seriøse organisasjoner som arbeider langsiktig med lokale organisasjoner har ofte bedre sjanse til å få i stand prosjekter som kan leve videre etter at de har dratt fordi man har fått til lokalt eierskap og støttet lokalt engasjement. hvorfor ikke selge ting og teng på finn og gi pengene til en passende organisasjon- eller gi klær til frelsesarmeen som har et godt etablert system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...