Gå til innhold

ang.barnedåp... Håper noen kan svare på dette..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det sikker er veldig ulikt hvordan folk gjør det, men lurer litt på når det er vanligst å døpe barna sine. De som gjør det kirkelig, mange har navndag i steden har jeg forstått..

Vi skal døpe barnet vårt og vil gjerne har med besteforeldrene mine. De reiser vekk i en del måneder fra desember og min termin er i begynnelsen av aug. Kan vi døpe barnet når det er 3-4 måneder??

Og hvordan går man frem med forberedelser og avtale med kirken..?

Kostnader..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer i utgangspunktet selv når du vil döpe barnet ditt. Ikke noe problem å vente 3-4 måneder. Tror de fleste er rundt 3 mnd men ingen absolutte regler for dette. Tror ikke det koster noe särlig så lenge dere er medlem av statskirken. Mulig det er en symbolsk sum dersom dere ikke tilhörer den kirken dere skal döpe barnet i.

Hadde jeg värt deg hadde jeg ringt kontoret i den aktuelle kirken, så kan de gi deg svar og eventuelt avtale dato. Noen ganger kan det nemlig väre ganske så fullbooket. Lykke til:)

Skrevet

Først av alt må barnet blir født, men jeg fikk dåpskjole av mamma i går, så da prata vi litt om dåp også. Tenkte døpe når barnet er ca 2mnd, jeg synes det er mange som venter til ungen er så stor. Så vi tenker aug/sept engang. Men har fortstått at det er vanskelig å få dåpstid når man vil, i kirken de siste årene, samme med navnedager, altså hvis man skal ha det på den humanetiske måten. Så vi tenkte å ikke glemme å ringe prestekontoret, altså gjøre det de første ukene etter fødsel. Vi har tenkt på lokale, hvem vi skal be ca antall(20), og mulig hva slags mat også. Hvem som skal bli faddere har vi ikke bestemt oss for enda.

Skrevet

Vi har navnefest for barna våre og det er det bare 2 ganger i året her vi bor. Da vi hadde det for førstemann var han 7 mnd. (orket ikke å delta på sermonien som var nærmest fødselen. Da var han bare 2 mnd og det syntes vi var litt tidlig)

Denne gang blir barnet ca 4-5 mnd.

Ellers har jeg venner som har valgt å døpe når barnet var over 1 år. Ellers har de fleste døpt barna når de er mellom 3-8 mnd har jeg inntrykk av...

Skrevet

Med tulla vår hadde vi dåp i en kirke vi sogner til. Da var tulla ca 3 1/2 mnd. Tror det er vanlig at de er rundt 3 mnd, men vet om også endel som har vært eldre. Vi betalte ikke noe for at barnet skulle bli døpt, men vi måtte ha attest fra folkeregisteret på navnet som barnet skal ha. Dvs at navnet må være bestemt og innvilget før dåpen.

Ellers så hadde vi selskapet hjemme med hjemmelagde snitter og kaker så kostnadene var ikke så høye.

Skrevet

Du kan bestemme selv når du vil døpe barnet ditt, selv døpte vi når snuppa var 3 mnd. Jeg bare ringte kirken og spurte, og fikk velge dato. Så satt vi opp time til info o.l. og så fikk vi litt papirer i posten vi måtte fylle ut, og navn på faddere og sånt.

Kostet ingenting! :)

Skrevet

Takk for alle svarene, nå ble jeg litt roligere...:-)

Skrevet

Veldig enkelt og greit å døpe! Man ringer bare når barnet er født, og avtaler en søndag som passer. Vi døpte førstemann da han var 2 mnd, nummer to da hun var 2,5 mnd. Det er en fin tid, for de sover mye. Venter man lenge, kan man risikere mer skriking i kirken, fordi de vil ha litt aktivitet. Men jeg kjenner flere som har døpt barnet i 6- mnd alderen, og det er bare hva man vil selv. Jeg ville helst bli ferdig med det...

Det var gratis i vår kirke, men jeg vet at noen kirker tar betaling hvis man ikke sogner til den kirken.

Vi hadde koldtbord og kaker hjemme, ble ikke så dyrt. Men husker ikke prisen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...