AnnCoglillepinky=) Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Har termin 7.juli, og skal begynne på skolen igjen i slutten av august. Det er et deltidstudium, 75%, som baserer seg på å lese på egenhånd. Det er forelesninger hver fjerde uke. Hadde tenkt at jeg skulle klare dette, for jeg har en del år igjen på skolen og må jo bli ferdig en gang. Pappan skal fortsette å jobbe. Men så leser jeg flere innlegg der de som har flere barn sier at vi førstegangsfødene ikke kan forestille oss hvordan det blir å ha en baby. Skjønner jo at man blir sliten, og at det blir mye å gjøre og sånt. At det er mer enn å bare skifte bleie og amme litt inne i mellom liksom. Er det noen som har erfaring med dette å begynne på skolen så kort tid etter fødselen? Kan jo selvfølgelig velge å permitere meg hvis jeg ser at det blir for mye, men det studiet jeg skal gå settes bare opp annenhvert år så det blir vanskelig å komme tilbake igjen...
Celene -2.09.07~*HØYGRAVID*~ Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Med god hjelp fra pappaen og litt hjelp fra andre, tror jeg du skal kunne greie deg gjennom. Men det blir tøft, men jeg har også hørt mange som sier at de absolutt kunne hatt noe fast å gjøre... det blir litt vel mye cafe og trilling lykke til
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 jeg håper ikke at du har vært for optimistisk for jeg har tenkt å ta en fulltids studium til høsten og jeg har termin 30 juni. Selvsagt kan vi ikke forestille oss hvordan det er å ha barn, men hvis man virkelig vil og er innstilt på å jobbe hardt tror jeg nok vi klarer dette! MANGE har fått det til før oss og MANGE kommer til å gjøre det etter oss! Tror ikke du skal tvile så mye! og hvis det ikke går så har man hvertfall prøvd! :) men nå skal jeg reise på sykehuset! masse lykke til med babyen og skolen!
ziba Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Hei. Jeg synes du er veldig flink som gjør det, og jeg tror hvis du virkelig vil så klarer du det. Du må jo bare lese innimellom når babyen sover, og det gjør de jo mye den første tiden Jeg venter barn nr 2, og tror at jeg hadde fått det til med den første. Hun var veldig rolig. Nå er det nok anderledes fordi jeg må ta meg av 2. Synes du skal prøve. Lykke til !
sunlight- ny baby i september Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg går på et deltidsstudium som varer i 4 år, og er nettopp ferdig med første året. Tanken har hele tiden vært å fortsette til høsten, men blir mer usikker da jeg også lurer på om det kan bli for mye. Men, jeg har funnet ut at jeg ser det an fram til studiestart i begynnelsen av september. Det har jo mye å si på hvordan babyen er, og hvordan jeg selv reagerer. Det som gjør at jeg tror at det kan gå er at barnefaren støtter meg 100% og vil stille opp både i forhold til praktisk ting og psykisk. Babyens mormor bor i nærheten og gleder seg allerede til de ukene jeg skal på samling. Det som gjør at jeg vingler er tanken på å være borte, om det lar seg gjøre, og det emosjonelle med å ikke være tilgjengelig for en baby som har vært så etterlengtet. Men, jeg tenker også på at jeg synes det er fælt å skulle være borte fra babyen når den er ett år. Gjennomfører jeg dette året, har jeg kun igjen masteroppgaven og da slipper jeg å jobbe mye ekstra for å få avspasering. Samtidig vet jeg om mange som har klart å fullføre heltidsstudium med en liten baby, og vi gå på et deltidstudium. Vel, dette var noen tanker fra meg og håper du finner ut av det som er best for deg:) Lykke til!
beibiboom Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Nå vet ikke jeg hvilket type studium du tar, men på lærerutdanningene og også sykepleien tror jeg, er det alltid flust med damer som føder i hytt og pine, og tar med seg de små på forelesninger og allting! kjenner mange som har klart seg helt fint!! men du må nok jobbe ekstra hardt ja!
AnnCoglillepinky=) Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2007 Tusen takk alle sammen Ble litt roligere nå... Godt å høre at det er flere i samme båt...hihi. Får være innstilt på at det skal gå, og at det ikke skal være noe nederlag om det ikke fungerer. Men er veldig heldig som har mange snille mennesker rundt meg som gjerne vil hjelpe til, og mannen min synes ikke det var noe å lure på engang.
Solskinnsjenta Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Vil anbefale at far tar gradert permisjon slik at han kan være hjemme litt med babyen også, slik at ikke alt arbeidet med barnet faller på deg. Det er f.eks. ikke anbefalt å ha med baby på forelesning, det er forstyrrende både for deg og for de andre studentene. Vet om en som valgte som deg å fortsette å studere kort tid etter fødsel. Hun sa det var veldig tungt, men at det gikk greit. Hun fant ut at hun måtte være veldig effektiv og lese når barnet sov, og brukte besteforeldre som barnevakt ofte. Hun klarte seg helt greit, ingen A-student, men stod på alle eksamener. Hvis du går inn for det tror jeg nok du skal klare det, men forbered deg på å måtte forsvare valget ditt for alle du møter!
aanonym Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Det skulle gå helt fint, så fremt at er i orden, at barnet ikke har kolikk etc.Men du er nødt til å strukturere dagen på en helt annen måte enn uten barn. Det kan være vanskelig å planlegge/struturere dagen påforhånd,så du må f.eks. lære deg å benytte hver ledig stund, og kutte ut samvittighet om klesvask, rydding, trilling etc. Hilsen Cindy, fulltids hovedfagsstudent da jeg fikk første barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå