Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 og trenger råd ikke ris. Minsten er 4 1/2 mnd og sovner hver kveld med puppen også løfter vi han over i senga si. Har lyst at han skal finne søvnen selv. Hva kan jeg gjøre? Er ikke så fan av skrikemetoden? Håper noen har gode råd å komme med. Trenger det sårt. Skal ikke på kontroll før om en mnd... Vær så snill!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Har du i det hele tatt prøvd det du kaller skrikemetoden? Er ikke alltid barnet skriker så mye da. Ofte er den første kvelden helt grusom, men dag to og dag tre var ingenting her. Da ble det bare litt småsutring som varte i ca.15min. Det beste rådet jeg noen gang har fått var da helsestasjonen sa at et barn må få lov til å gråte. Ofte er vi mødre så overbeskyttende at babyer ikke får lov til å gråte - noe som er en naturlig del av innsøvning for de små (gråt - ikke hysterisk hyling vel og merke). Jeg har alltid latt min gutt gråte 10 min ved dagsøvnen - og det har gått utmerket. Men måtte ta skrikemetoden (som egentlig aldri ble noe skrik, - bare litt gråt) på kvelden. Ellers kan du jo ha en veldig aktiv ettermiddag og håpe på at minsten er stuptrøtt og sovner før pupp. Du kan jo ta puppen ut før han blir ferdig og prøve å lure med smokk. Ta det gradvis - og ha puppen mer og mer for deg selv. Lykke til!
milk Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Jeg skal i hvert fall ikke rise deg;o) Skjer akkurat det samme her, dessverre:( Ingen gode råd, men litt trøst om at du ikke er alene om det!? Det hjelper forresten av og til at pappa`n bærer og synger, da sovner hun. Lite annet som hjelper hos oss. Helsesøster kan kanskje hjelpe deg? Vurderer å ringe henne selv.
*bolla pinnsvin* Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Jeg tror det mange tenker på med skrikemetoden er å la babyen ligge og skrike i timesvis, mens man selv ligger med puta over hodet og piner seg selv til å la være å gå inn - og selvfølgelig har man verdens svarteste samvittighet. Det trenger ikke å være sånn! Begynn med å forsøke å passe på at småtten ikke får sovnet ved puppen. Han kan godt være døsig når dere legger han ned, men ikke la han sovne først. Han kommer sikkert til å begynne å gråte og det er bare naturlig. Sitt ved senga hans og stryk han på hodet og kroppen, syng gjerne litt rolig og vis at dere er der. Blir det mye hyl, så kan det være greit at pappaen gjør det, for han betyr jo ikke mat for den lille. Vi lot gutten vår holde på i 3-5 minutter om gangen før vi tok han opp og roet han ned. Første kvelden tok det 30 min tilsammen, så ble det 20 min, 10 min og tilslutt var det bare å legge han ned, muligens putte i smokken et par ganger. Bare ta det i et rolig tempo og vis gutten deres at mamma og pappa er der, selv om han ligger i senga si alene. Da blir han trygg på å ligge der og etterhvert vil han ikke ha behov for at dere sitter der sammen med han. Dette er også en metode som har vært relativt skånsom og fri for dårlig samvittighet for oss som foreldre. Uansett hvordan dere velger å gjøre det, så lykke til!
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Gutten min sovna også alltid med puppen i munn, men etterhvert som han ble litt større våkna han når jeg fjerna puppen og da la han seg våken. Sovna helt fint selv etter noen minutter, og gjør det enda. Han er 6,5 mnd. Kanskje du bare skal vente litt til og se om det går av seg selv..
Milletrille Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Her er det ikke snakk om å skrike i søvn, orker ikke det jeg... litt surving, ja, men ikke hyyyyl! Vi legger snuppa når hun begynner å gni seg i øynene og tydelig er trøtt. Hun liker ikke ligge på ryggen, så legger henne litt på siden med en koseklut opp i ansiktet (tar den litt vekk når hun sovner), legger et helseteppe oppå/ved siden av henne som hun kan holde i og tuller dyna rundt. Setter på en spilledåse og stryker henne litt over panna. Hvis hun er overtrøtt og nekter sove og bare skriker, så tar jeg henne opp (ja, vet man ikke skal gjøre det, men hun skriker bare mer og mer intenst hvis jeg lar henne ligge), går litt med henne og gir evt litt pupp før jeg legger henne ned igjen. Nå er snuppa vår veldig aktiv når hun er våken og stort sett veldig trøtt og grei å få i seng. Kluet er å få lagt henne før hun"tipper over", da blir det litt mer trasig... Snuppa ligger fortsatt på lammeskinn (i body), med sprinkelbeskytter og himmel, og vil helst ligge litt oppi kroken.
heldigec Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Min erfaring er at det er helt ok å amme i søvn til de er store nok til å eventuelt benytte skrike-metoden (som er helt fantastisk virkingsfull!) Man sier vel man skal vente til de er 5-6 mnd gamle for å sette igang med det. Ikke vær redd for litt gråt - det er ikke farlig, vondt eller slemt. Vi benyttet metoden og brukte 3 dager på å få gutten til å sovne selv - og siden da var det gjort (med et par repitisjoner senere...) Brukte det også på natt-avvenning. Vår sønn har siden den gang vært veldig glad i å sove og han sover i tillegg lenge om morgenen. (10-11 i helgene) og har aldri vært noe problem å legge (han er snart 3 år nå). Et bevis nok for meg at metoden er helt ufarlig. Men det er viktig å gjøre det riktig og være konsekvent! Sett av en helg. Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå