Gå til innhold

hjelp meg jenter!!?? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

den hælv møkkamann til sambo har sånn helt ut av det blå bestemt segf or at han vil at vi skal flytte fra hverandre pga "økonomiske" problemer og at han vil ha mere tid sammen med ongene (det er snakk om å proritere mener nå jeg da,han kan prioritere barna foran festing ol,men det skjønner han ikke..).. særlig..mistenker noe annet jeg da,men vi har snart fem barn sammen å jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal gripe dette ann. noen som kan gi meg noen tips/råd?? han har bestandig vært egoist da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har fått djevelen på ryggen og han er dum nok til å hoppe ned selv, så må du i hvertfall ikke være dum nok til å bøye deg ned for å slippe han opp igjen.

Om han prioriterer festing og fyll i stor grad, er dette lite forenlig med å være en engasjert 5 barnsfar. Og at han ønsker mer tid med ungene, må jo være renspikket tull. Da må dere jo heller finne løsninger sammen, i stedet for å flytte fra hverandre.

Du kommer til å klare deg bra, vi har gode støtteordninger for aleneforeldre. Vel å merke om du blir alenemor da, og han ikke bare ønsker trygdejuks. (I så fall er det store sjanser for å bli tatt). Om du ikke har noen utdanning, har du muligheten nå.

Skrevet

hvilke rettigheter har jeg vist jeg blir alene 50% da? de to eldste er mine fra tidligere(han har vært "far" i 7år til de) så de to får jeg event støtte til,men usikker på de andre. å hvordan fungerer samvær med en nyfødt?når kan han kreve 50% omsorg for den? skal snakke med tr-kont imorgen,men tenkte kansje du viste noe? takk i allefal:)

Skrevet

og med en nyfødt ser jeg det som renspikket egoisme. Selv om jeg personlig er en stor tilhenger av 50-50, for større barn.

Du får ev litt bidrag om dere velger 50-50, om han tjener en del mer enn deg. Ellers får du barnetrygdene annethvert år, eller for halvparten av 50-50 barna. De barna som er over åtte år, kvalifiserer deg ikke for stønader som overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og utdanningsstønad (fra trygdekontoret).

Har du barn under 3 år (som du har), vil du kunne få stønader som aleneforelder uten å være i yrkesrettet aktivitet. Dvs uten å studere eller jobbe minimum 50%. Har du barn mellom 3 og 8 år, vil du kunne få stønader om du er i yrkesrettet aktivitet. Jobber du, vil du få reduserte stønader. (Om du ikke tjener for mye). Men for at man skal få disse støtteordningene, må man ha minimum 60% av omsorgen. Dvs at den andre forelderen kan ha barna inntil 40% av tiden.

Tenk deg godt om. Når man står midt opp i bruddet er det vanskelig å tenke klart, og dumt å ta store beslutninger. Min eks ville også ha 50-50, til tross for at han hadde bidratt minimalt i hjemmet og med barnet. Jeg sa heldigvis nei til dette, men var åpen for at han skulle få ha barnet mest mulig. Som jeg forutså har han ikke klart å følge opp noe jevnlig samvær med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...