Serial mom Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Forbannade bondetamper,kunne de ikke spandert en dass på dem? Lurer på om jeg må kjøre rundt til hele østlandet å dele ut sterile våtservietter til dem,sånn at det er trygt å spise bær man ikke selv har plukka! Dette har ingenting med graviditet å gjøre,da,men dette er et oppslag som går igjen i avisene hver sommer,og det er for jævlig at ikke bøndene kan ta seg i kraven! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144999
2søtesmåh Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 He-he. Må jo nesten le litt også da. Selvsagt bør arbeiderne ha bra nok sanitære forhold, mener ikke noe annet, men...: Jordbær vokser ute i det fri, og hvor har alle insektene som setter seg på bærene vært?? Kanskje har en hund, en katt, en rev, en liten harepus vært innom åkeren og pisset litt her og der,- UTEN at vi det det. Hva skal vi gjører med det tro?? Og alle som plukker på bærene ETTER at de har kommet i butikken/til salgs, hvor har deres fingre vært?? Og om man vasker bærene, hvor mange av bakteriene dør av en skvett kaldt vann?? Tror nok vi har tatt hysteriet litt langt. Ventet i spenning på alle magesjauutbrudd som skulle komme etter 17.mai jeg da. Pølseutsalgene på skoler og barnehager var vel nesten livsfarlig så vidt jeg kunne lese......men jeg sitter her og venter fortsatt. Jeg tar selvsagt hensyn til hva jeg spiser, men med måte. Vasker salaten og grønnsakene mine, men ærlig talt, de skylles godt i kaldt vann, jeg bruker hverken antibakteriell såpe eller kokende vann for å få fjernet bakterier så HVOR effektivt er det egentlig?? Mark i magen er en ting, men det er vel div. bakterier vi skal bekymre oss for, og tror neppe de forsvinner med kaldtvannet ) Nei, vi får ta vår forhåndsregler i hjemmet og eventuellt avstå fra å spise ting VI synes er risikofyllt. Det har vel seg sånn at 80-90% av alle matforgiftninger skjer i hjemmet og skyldes forholdene på kjøkkenet og Vår egen behandlingen av maten der.... (var med i et eller annet program jeg så på TV for litt side)..... Agurktid sier jeg bare
Serial mom Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2007 Er bare følelsen av at man vet at noen har bajsa i buskene og ikke vaska seg som er ekkel da,vet jo at man ikke kan bli kvitt bakterier o.l med bare å skylle noe...!
*Vetlis* Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Fy faen elli! Nå ble hele jordbær sommeren ødelagt for min del. Bah!!!!!! Kan aldri spise jordbær igjen SNUFS!
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Helt enig Elli! Herremann det er jo flinke arbeidere, og de fortjener så mye bedre på mange vis!! Vet om noen som leide inn polakker til å legge stein i et gardsrom, det er vel og greit, men de jobba nesten 12 timer i strekk, og i denne perioden var sjefene innom flere ganger, men bare en gang med mat og drikke! De var jo helt utmatta! Fysj...får vondt av å se på..Men det er vel bakdelen med å jobbe "svart"..
Aylinah Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Hehehe ÅåÅå herremin hatt,ler så jeg dauver på meg her....Oi oi
Serial mom Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2007 He-he,hva med denna da: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=144720 Glad jeg er allergisk mot klor!
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 hehe det beste er vel å holde seg vekk era ALT-bare da er man sikker :-D
*Vetlis* Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Nå er det ikke mange som har så kort arbeidsdag som oss i Norge da... Det er mange land som har 12 timers arbeids dag (de har sikkert det i Polen å?). Men å få mat en gang i løpet av 12 timer er vel litt drøyt.
*Vetlis* Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Ja der var det enda en grunn til å ikke reise til syden på ferie hehe!
Serial mom Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2007 Nei,fysj og fysj,synes ikke det er riktig at de blir behandla sånn,de gjør en kjempejobb rundt her i landet,de fortjener bedre! De gjør tross alt jobber ikke andre nordmenn vil ha,så det er jo ikke slik at de stjeler jobber heller. Men... er vel derfor de ikke kan sette noen krav. Hvem har vel hørt om fagorganiserte jordbærplukkere!
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Helt enig med at de må få bedre forhold på arbeidsinnsatsen. Når det kommer til jordbærproduksjon... under utdannelsen min som gartner fikk jeg jo se hvordan dette foregikk. og du skulle sett bilder av alle de insektene som angriper jordbær altså. de er ikke mye pene. Ok, etter litt besøk av diverse trehodede insekter, blir disse jordbærne plukket av polakker som ikke har tørket seg i ræven. deretter blir jordbærne sendt til et lager. og joda, jeg har jobbet på lager også. og jeg skal love deg: på et frukt/grønnsakslager er det INGEN som går med hansker når de plukker frem varene. Så finner de kanskje en kasse med noen gode og noen dårlige bær. Hva gjør de? joda. de graver nedi jordbærne, plukker ut de dårlige bærne og putter oppi fine bær med sine uvaskede , hanskeløse hender. Kanskje faller det noen jordbær på betonggolvet som ikke er blitt vasket på en stund. disse går oppi kassa igjen. hvis dette er utenlandske bær, blir de gjerne sendt til en ny grossist i norge, hvor hele prosessen med sortering gjentar seg. Deretter blir bærene sendt til butikker, hvor gjerne de butikkansatte plukker ut dårlige bær før de settes ut i butikken. også disse med skitne hender. deretter blir de satt på plass, og en liten unge som nettopp har klødd seg i rumpa kommer og skal smake. Ungen graver nedi kurven din etter det største jordbæret. etter en god del smakeprøveunger kommer de butikkansatte og ser at det er for lite bær i hver kurv. hva gjør de da? joda, tar en kurv og fordeler denne (fremdeles med skitne fingre) ut i de andre kurvene. tatta, så kommer du og kjøper kurven...
Serial mom Skrevet 25. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 25. juni 2007 Går herved over til syltetøy! *fnis* Biller og fluer m.m er ingen krise,men skitne fingre er NASTY!!!!!! Ja ja,bare lukker øynene og tenker på noe annet når jeg spiser frukt og bær jeg også.....:-( Var tider det,når vi hadde egen jordbærhage og bringebærkratt hjemme! Har bare solbærbusker,et lite epletre med eplekart som har fått svarte flekker,et plommetre med èn plomme på og et morell(eller kirsebærtre?) som får halvmodne bær som faller ned på bakken i vinden.... Noen som sa grønne fingre?!? ;-p (til mitt forsvar,jeg er nordnorsk,har aldri sett et fruktre før,og vi kjøpte huset nå i desember -06...)
2søtesmåh Skrevet 25. juni 2007 #15 Skrevet 25. juni 2007 Nettopp mitt poeng. Vi vet "alle" (men ikke de i mattilsynet og journalister tydeligvis) at frukt og grønt stort sett må komme i kontakt med basilusker fra både den ene og andre plassen i både dyr, insekt og planteriket. Men vi behøver ikk å bli minnet om det hele tiden, visse ting egner seg ikke å tenke på hele tiden. JEg blir også kvalm av tanken på at noen som ikke har vasket fingrene har tatt på bærene jeg spiser, men ikke mer delikat å tenke på at ei flue som satt oppi ei kuruke også har sittet på samme bær.... På samme måte synes jeg også det er ekkelt å tenke på at mamma og papp hadde sex for at jeg skulle komme til. Vet jo at det må til, men blir rett og slett nesten uvel av å tenke på det osv.osv..... Må vi bli minnet på slike "ekle" ting hele tiden? Hva blir det neste? At egget kommet ut av rompa til høna??? DET er litt av en nyhet det, vi spiser faktisk noe som kommer ut rompa på et dyr. Men igjen, polakkene fortjener skikkelige sanitærforhold, men har dere sett størrelsen på jordbæråkrene?? Man jobber på akkord, og er man litt utpå åkeren kommet, så kan man fort regne en liten halvtime på å komme seg til toalett, og tilbake igjen. Ikke rart om mange da velger å gjøre fra seg i åkerkanten......... Må ikke bare "ta" de norske bøndene her nå heller. Profitt og grådighet styrer de fleste av oss....
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #16 Skrevet 25. juni 2007 Det er helt klart helt forferdelig, men om dere tenker dere om: Det har sikkert vært polske jordbærplukkere her i 15 - 20 år, og tror dere at forholdene har vært annerledes og bedre før? Er det noen av dere som noen gang har blitt dårlig av norske jordbær? Ikke jeg, og jeg spiser mengder av det hver sommer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå