Gå til innhold

Merkelig 6 - ukers kontroll...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte legen forrige uke for å bestille time til kontroll. Og får beskjed om at da må jeg ta med urinprøve, og det vil bli tatt blodprøve og veing av megll!!! Skulle tro det var en vanlig svangerskapskontroll :-) Er det noen andre som har hatt det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig ja. I hvert fall blodprøve og urinprøve. Veiing varierer litt om de gjør eller ikke.

Skrevet

Vet du hva legen s atil meg da jeg møtte opp på den kontrollen som jeg bestilte?? D var ikke vanlig med en slik kontroll!!!!!!! Følte meg helt idiot, og spurte om han ik skulle sjekke livmora(utenpå altså) etc.. Jaja, jhan kunne jo d når jeg var der..!!!!!!!!

Ik noe veiing, prøver-ingenting. D enste han tok initiativ til, var å snakke om prevensjon framover!

Hallo?

Skrevet

Snakket ikke om fødselen, tok ikke blodtrykk eller noen ting på 6-ukersen jeg. Fikk bare resept på minipiller. Følte meg litt sånn bare "bli ferdig med det" =(

Skrevet

Og jeg har ennå ikke vært på 6-ukers, for fastlegen er langtidssykemeldt, og jeg vil ikke gå til en amnnlig lege. Babyen er nå 5 mnd...

Skrevet

Jeg tok 6 ukers kontroll etter 8 uker. Jeg tok bt og urinprøve, pluss prat om prevensjon og resept. Det ble også sjekket magen.

BT og urinprøve ble tatt siden jeg fikk babyen min før tiden gr. svangerskaps forg. Magen ble sjekket, fordi jeg hadde følt meg litt sår/øm i magen, og kun en gang mens vi lå på barsel, var det noen som sjekket magen min om livmoren hadde sunket. Med første mann ble det sjekket hver dag.

så jg tror at 6 ukers kontroll er bare for å høre hvordan det er gått, og prat om prevensjon.

Skrevet

Etter at de nye retningslinjene kom (med færre svangerskapskontroller) fosvant 6-ukers kontrollen av mamma også. Den er liksom ikke nødvendig lenger så lenge du føler deg ok..

Men mange leger følger de gamle retningslinjene likevel, og da er det vanlig med urinprøve, blodprøve (blodprosent bl.a), kjenne på livmora og samtale om prevansjon. Evt gynekologisk undersøkelse med kreftprøve hvis det er lenge siden sist..

Skrevet

Jeg har ikke vært til lege siden Nikolai ble født i november...

Skrevet

jeg hadde en veldig grei 6-ukers kontroll hos jordmora som fulgte meg opp.

først gikk vi igjennom fødselspapirene, og hun forklarte hvordan det forløpte seg. Vi prata om fødselen og ønsker til en eventuell neste fødsel.

hun sjekka blodtrykket mitt ettersom det var 160/120 da jeg kom inn på sykehuset.

Vi prata litt om prevansjon og sex "for første gang"

Hun sjekka stinga mine (var bare et par) og kjente at livmora var på plass!

synes det var veldig greit med denne kontrollen..da visste jeg at alt var i orden liksom:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...