NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Her er noe av det vi har med. Hva man oensker er selvfoelgelig veldig individuelt. -Vil helst vaere hjemme saa lenge det er forsvarlig, gaa mye, dusje, bruke massasjeteknikker som vi har laert paa kurs osv. Oensker veiledning fra sykehuset om naar vi boer komme--nevner spesielt at vi kommer til aa maatte ta drosje. -Rolige omgivelser, dempet belysning under selve foedselen, tillatelse til aa spille rolig musikk, oensker ikke grupper med medisinstudenter selv om det er greit at en er til stede av gangen. -Oensker sykehusskjorte paa under foedselen, evt stor T-skjorte dersom det blir vannfoedsel. (Er ikke av typen som oensker aa foede naken, med andre ord..) -Oensker aa unngaa kunstig igangsetting, med mindre dette er absolutt noedvendig. Gjoer dem obs paa at jeg bruker foedselsforberedelsesolje, massasje og andre strekketeknikker i haap om aa forhindre revning--og oensker aa unngaa klipping saa sant det er mulig. Vil heller revne litt naturlig enn aa bli klippet. (Blir det helt noedvendig med klipp er det greit) -Oensker aa unngaa smertestillende som lystgass, epidural osv--med mindre foedselsen drar seg ut eller blir spesielt traumatisk. -Mannen min og jeg har et "kodeord" som jeg kommer til aa bruke dersom smertene blir uutholdelige. Litt syting og klaging fra min side betyr altsaa ikke at jeg vil ha epidural, og vi vil heller ikke at dette tilbys med mindre kodeordet er sagt. -Dersom det blir snakk om store endringer i foedselsforloepet (de mener jeg trenger epidural, vil bruke sugekopp, osv.) oensker vi at de foerst snakker med mannen min om dette (helst slik at jeg ikke hoerer det) og forklarer situasjonen for ham, slik at jeg slipper aa bli stilt ovenfor store avgjoerelser mens foedselen er igang. Da kan jeg fokusere paa selve foedselen og mannen min (som er den som kjenner meg og mine oensker best) kan komme med en anbefaling. -Mannen min oensker aa vaere til stede dersom det skulle bli behov for keisersnitt, selv om han da vil sitte/staa et sted hvor han ikke ser selve operasjonen. Under vanlig foedsel vil han bli spurt om aa klippe navlestrengen, men er ikke sikker paa om han kommer til aa ville klippe eller ikke. -Oensker ikke aa se morkaken, og vil gjerne at babyen blir toerket raskt av foer han blir lagt paa magen -Oensker aa amme barnet saa fort som mulig etter foedsel. -Oensker familierom dersom det er mulighet for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå