Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Datteren min har snakket m ukjente på chatteprogram og brukt webcamera. Går det an å lagre for mottakeren? Livredd mamma
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #3 Skrevet 24. juni 2007 Hvordan gjør de det? Bør jeg anmelde? Herregud, jeg holder på å kaste opp. Kjørte logg på datteren min og ser at ho har blitt "lurt" av noen gamle griser. Hun er 12 år.
lilja70 Skrevet 24. juni 2007 #4 Skrevet 24. juni 2007 Dessverre veldig vanlig. Ville ringt politiet og bedt om råd, de har folk som jobber med slikt, både opp mot skoler og mer generelt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #5 Skrevet 24. juni 2007 Å fy fader. Jenta forteller at hun har blitt mobbet, har fortalt det til noen på nett, fått tillitt til de etc. Jeg er helt kjørt nå, har rett og slett kastet opp. Er så redd og bekymret. Må vel vente med å ringe politiet til i morgen, kommer ikke til å sove i natt.
Gjest ->>- Skrevet 24. juni 2007 #6 Skrevet 24. juni 2007 Finnes plenty av programmer som fikser denslags. Det er utbredt og enkelt. Om du bør anmelde kommer an på hva som har skjedd og hva som eventuelt kan dokumenteres. Det er ikke i seg selv ulovlig for voksne å chatte med tolvåringer på internett, ei heller å se dem på webcam. Sånn umiddelbart vil jeg foreslå følgende, om dere ikke allerede har det slik: -Alvorssamtale med tolvåringen. -Alle PC-er med internett skal befinne seg i ett av boligens fellesrom. -Webcam tillates ikke.
Måsa so skit på ferjo Skrevet 24. juni 2007 #7 Skrevet 24. juni 2007 Her trengs det en alvorsprat.... og i tillegg: *passord for å i det hele tatt komme inn på maskinen(en 12-åring trenger strengt tatt ikke tilgang til PC og internett uten overvåking av en voksen) *kontakt politiet for å få råd om hva dere skal gjøre videre. *Repetere den "snakk-ikke-med-fremmede-menn-og-hvis-du-føler-deg-utrygg-så-hyl-så-høyt-du-kan-og-løp-som-f***" -regelen.
lilja70 Skrevet 24. juni 2007 #8 Skrevet 24. juni 2007 Lett å være etterpåklok selvfølgelig, men på internett skal ikke ungdommer uten tilsyn. Det er ikke dermed sagt at man skal sitte der sammen med dem, men ha pc med nett-tilgang i et rom hvor det er naturlig at du eller faren (eller læreren) kommer uanmeldt. Jeg må for eksempel gå gjennom kjellerstua på vei til vaskerommet, og der går jeg jo gjerne på underlige tidspunkt på døgnet. Politiet har forresten døgnåpent. Sikkert noen som kan snakke med deg, eller fortelle deg hva du bør gjøre i morgen.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Enig med de andre her om at pc med barn/ungdommer i hus, bør befinne seg i rom alle oppholder seg i.
KariMari Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Bare en liten ting.....Hvorfor i allverden lar du en tolvåring ha web kamera????? Du ber jo omtrent om trøbbel!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 jeg er jo så infam at jeg ville logget meg på som henne og kjørt disse svina i ei felle som ville felt dem. Avtalt møter med dem og betalt noen torpedoer som kunne knust kneskålene deres - to ganger! Tipper de hadde mista lysta på å kødde med datra di igjen. Men sånn er nå jeg da.
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Skjønner at du er fortvilet.. har selv en tolvåring i hus- men hun er totalt uinteressert i nettet- gudskjelov! Husk at du på feks msn kan lagre alt som blir skrevet og mottatt i en logg. Finn ut hvilke chattekanaler hun har vært innom, det står i historikken på pcen din. ALT som blir distribuert på nettet av ord, tekst og bilder kan lagres... Finn nick her inne, søk på google så ser du hvor lett det er å spore opp. Finner du derimot ut hvem hun har chattet med av nick, "googler" du opp disse for å finne ut litt. Det er lov å snoke når man har jenter i den alderen, altså! Vi kjører og henter, sjekker og fikser. Det er alderen for mye rart nå om vi som foreldre ikke følger med i timen! Lykke til- å være mamma til 12 år gamle jenter er ekstremsport
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå