Gå til innhold

overrasket og forundret....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg må si meg overrasket.. og forundret... jeg har lest litt tråder både her men også på andre forum ang vekt.. jeg som andre er jo opptatt av å ikke legge på meg noe voldsomt ut over det som er "nødvendig og anbefalt" men jeg syntes det er så mange som legger så lite på seg og som "skryter av det". Jeg er 27 uker nå og har lagt på meg ca 9 kg og syntes de er fint fordelt og med tanke på at det "kun" er 13 uker igjen så har jeg i grunn hatt en rimelig jevn vekstkurve.. det er jo klart at dem som er mye kvalm i starten og dermed går ned ikke legger på seg så mye men utenom det er det ikke barnets beste vi snakker om her???

jeg vil jo ikke risikere at babyen min ikke har det bra fordi jeg spiser for lite og dermed ender opp med å ikke legge på meg og tilføre nok næring til han, men faktisk ta av i svangerskapet..

huff.. nei. må slutte av.. blir bare litt bekymret fordi det virker som slankepresset går over på oss gravide også.. det vil vi jo ikke :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del,kunne jeg godt ha latt vær å legge på meg så mye som jeg har gjort,jeg har endel kg for mye fra før:/ Har hittil lagt på meg 20 kg,har heldigvis kun 1 uke igjen her!!

Skulle ønske hun kunne tære på meg,babyen tar jo de næringsstoffene den skal ha allikevel!Så jeg må si jeg "misunner" de som kun har noen kg ja..

Skrevet

ja det er jo sant, det sies jo at om man har litt ekstra "behøver" man ikke legge på seg så mye som om man er tynn evt vanlig .. (difust :)

men jeg syntes det er "interresant" å lese om andre fordi det gir en bekreftning på om jeg er "normal" gravid eller ikke, bare at jeg i mange tråder ender opp med å føle meg tjukk og unormal i vektøkningen ettersom "alle" andre legger så veldig lite på seg ... U C?

Skrevet

Det er så forskjellig fra pers. til pers. at det er umulig å sammenligne.

Jeg hadde ikke så alt for mye å gå på i utgangspunktet (1.70 og veide 55 kg.) Har gått opp drøye 16 kg til nå (er 37+4 (siden det strengt tatt er mandag nå...)) og synes det er midt i blinken.

Jeg håper såklart at jeg går ned igjen tilsvarende når gullet er ute, og amminga overstått, men så lenge gullet livnærer seg av meg vil jeg jo sørge for at alt ligger til rette for best mulig ernæring!

Skrevet

det er meningen at man skal legge på seg når man er gravid. det er mye av vekten man ikke kan noe for, f eks vekten av babyen, morkaka, fostervann osv.

men man må gså huske på at det ikke er bra å legge på seg for mye. det er selvfølgelig mange som lever sunt og spiser riktig som legger på seg veldig mye uten at de kan noe for det, men det å være gravid skal ikke være en unnskyldning for å leve usunt og bli feit.

jo bedre form mamma er i, jo lettere går fødselen og jo raskere kommer hun seg etterpå.

Skrevet

ja det er sant at det virker som at enkelte bruker graviditeten som en unskyldning - spiser masse sjokkis og annet fet mat fordi man liksom "har lov å bli litt tykk" om dere skjønner. Det syntes jeg blir veldig feil også ettersom ikke bare den lille skal ha næring fra deg men kroppen trives jo ikke med slik usunn mat i lengden heller... så det er jo viktig å leve sunt selv om man er gravid.. når det er sagt så syntes jeg som jeg først skrev at jeg også svarer på linkene om vekt og jeg leser dem gjerne men jeg har bare bekymret meg litt fordi det er en del som "snakker positivt" om sine - 5 eller + 1 kg i uke 25 .. og det syntes jeg ikke er bra ettersom vekten av bebien og alt det andre er høyere enn dette..

jeg for min del vil ikke ned i start vekt igjen. er 168 høy og veide 52 kg før graviditeten. Har fått masse positive komentarer på at jeg ser så sunn ut når jeg la på meg litt og det syntes jeg selv også, så jeg kunne godt tenkt meg å beholdt et par etterpå så ikke jeg blir så "skinny" :D

Skrevet

Jeg er 28+0 i dag og har til nå gått opp 4 kg. Men må si att jeg er forundret over att jeg ikke har gått opp mer. Har hatt dilla på bare usunne ting, og de har gått ned på høykant!!! Sist jeg var gravid la jeg på meg 25 kg. Men de gikk fort av igjen. 4 mnd etter fødsel var jeg 3 kg lettere enn før graviditeten. Jeg tenker ikke på vekta i det hele tatt, spiser det jeg har lyst på.

Skrevet

Jeg opplevde å legge på meg over 20 kilo forrige gang (fra 56 til 78 kilo). Må innrømme at jeg syns det var litt fasinerende å få lov til å være litt svær en stund. De første mndene etterpå forsvant alt sammen og mer til - amming og liten baby tok faktisk ganske mye på + at det nok var mye vann. Måtte ordentlig passe på rutinene og at jeg spise næringsrik mat, slik at det ikke skulle gå helt over styr. Har aldri vært noen vektfantast (veid meg ca 1 gang i mnd og denne gang sjelden utenom kontroll). Har gått opp 10 kilo hittil og er i uke 22. Med tanke på forrige gang, så vet jeg at dette er helt normalt for meg og koser meg med vektøkning og alt.

Tror det viktigste er at vi tenker på babyen vår og at vi skal være i form til å amme etterpå og da skal vi vel ha litt å ta av? Så får vi heller tenke på vekta noen mnder etterpå.

Skrevet

godt å se at min oppfatning ikke stemte helt .. heier på et sunt svangerskap men man skal ikke bli hysterisk heller..:D ha en fin dag :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...