Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Jeg og min mann er begge i full jobb. Han er lærer og jeg jobber turnus i helsevesenet.Jeg skal begynne å jobbe 6 uker etter fødsel, og da skal han være hjemme med barnet.Men, vet dere hva vi har trumfet igjennom? Jo, hver gang han likevel har fri fra jobb (høstferie, juleferie, påskeferie,vinterferie, og slutten av juni 2008), DA TAR JEG PERMISJON.Dette beyr jo at kvinnelige lærere som tradisjonelt tar ut mesteparten av permisjonen, kan be om IKKE å ha permisjon ovennevnte uker, men la mannen sin ta permisjon hvis han er interessert da....
Amalie82 Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Syntes nesten det er rart at det er lov, for en del av de feriene er jo avspasering for jobbingen lærere gjør utenom vanlig arbeidstid, retting av prøver mm. Dette gjør en jo ikke når en er i permisjon. Hvem snakket dere med det om?
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Gjelder ikke dette med avspasering bare sommerferieukene?
Amalie82 Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Skal ikke si det sikkert, men trodde det gjaldt i hvertfall høstferie og vinterferie også jeg. Men godt mulig jeg tar feil. Fikk ingen beskjed om at jeg kunne trekke fra de ukene på permisjonen min i hvertfall. . . Men det skal jeg selvfølgelig sjekke, for det vil jo si at en kan få lengre permisjon det da??
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Ja det skal jeg prøve og finne ut av også Sender deg en melding hvis jeg finner ut av det Tussa79, er jo lærer jeg og. Greit å vite hva vi har krav på
mamma i juli Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Har fått høre at jeg bare får fire ukers ferie i tillegg til permisjonen selv om jeg er lærer. I og med at jeg har ferie nå mister jeg de tre ukene med fri før fødsel også. Mannen min er også lærer så uansett kunne vi ikke gjort det slik du foreslår.
Luans mamma Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Bare signerer denne mamma i juli. Jeg er også lærer og har fått akkurat samme beskjed. Synes den ordningen høres helt merkelig ut....
silkeføre Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Er også lærer. Lærere har FERIE i juli måned, 25 dager, resten er avspasering for lange dager resten av skoleåret. Hadde ikke turd å nevne dette for sjefen min engang, synes det er litt på kanten. Avspasere for ekstra arbeid jeg ikke gjør?
Amalie82 Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Kjempe fint.Skal sjekke i morra jeg også, så da skal jeg også si ifra hva de sier her. Dette bør vel f.eks. utdanningsforbundet vite i hvertfall.
Coolbela Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 Hei, har vært bortreise men nå er jeg tilbake. Det trodde vi også først at høstferie etc var avspasering. Men , det er det IKKE lengre. Lærere har et avtalefestet arbeidsår på 39 uker, så det er ikke avspasering dere driver med i i uke 40 , uke 8 etc. Dette har jeg avklart med trygdekontoret i Kristiansand, som måtte skrive brev til ledelsen der min mann jobber at man har rett på å overlate permisjonen til meg i de ovennevnte ukene. Han kan feks ikke si at han ikke tar ut permisjonen de ukene hvis jeg ikke hadde vært i full jobb (eller minst 75% stilling som det heter).Og, vi kan heller ikke bruke det for å forlenge permisjonen, bare at jeg, som ikke har fri de ukene, kan ta fri uten å bruke mine 5 ukers ferie. Det skal være VEKTIGE grunner som taler for at man ikke kan styre permisjonen selv, og ØKONOMI er ikke en slik vektig grunn.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ i magen Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Hei... Vet det er veldig praktisk for den som skal ha permisjon og den som jobber, for er lærer selv.. Men jeg har likevell ikke gjort det, for jeg får så vondt av vikaren min. Hun mister jo alle sine muligheter til å slappe litt av! Når jeg skal "ha tilbake jobben min" i alle ferier, får jo ikke hun betalt for noen av dem, og må kanskje jobbe ved siden av også... Synes det er nok at jeg kommer tilbake fra permisjon i slutten av juni, og dermed går rett ut i betalt ferie, som hun da ikke får. Men det er jo ikke sikkert det fungerer sånn i din kommune.
Coolbela Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Vikaren får full lønn, dette er også avklart.Men tror det er sjeldent at mannen er den som tar ut mesteparten av permisjonen, men alt har altså ordnet seg. Jeg skal ha 3 uker før fødsel, 6 uker etter, mannen min sine 6 uker, og resten fordeler vi med at jeg tar ut 7 uker og han "får" resten.Synes lærere burde benytte seg av denne muligheten oftere, spesielt hvis deres menn/samboere ønsker å ta ut permsijon akkurat de "friukene" dere har. Husk, det er IKKE avspasering dere har i hsø og vinterferie. Dere har et avtalefestet arbeidsår på 39 uker.Vesensforskjell!
Amalie82 Skrevet 27. juni 2007 #13 Skrevet 27. juni 2007 Kan vi nyttegjøre oss av dette på noen måte når det er jeg som mor som skal ha permisjonen?
Coolbela Skrevet 28. juni 2007 #14 Skrevet 28. juni 2007 Ja, din mann kan ta ut permisjon i uke 40, pluss jul/romjul, pluss vinterfereie uke 8, pluss i slutten av juni, slik at han ikke behøver å ta ut sine ferieuker da...feks....I tillegg skal han ta ut 6 ukers pappapermisjon. Husk, dere kan ikke FORLENGE permisjonperioden på denne måten, men ha mere FRI sammen. Skjønner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå