Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 I dag kom datteren min hjem fra faren sin. Hun fortalte meg at i går hadde hun måttet være med for å kjøpe sykkel til halvsøsteren sin. Uten å få en selv. at det går an å være så åpenlyst urettferdig da. Snakk om forskjellsbehandling. Går det an. synes synd på jenta som har ei så sleip stemor
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Trenger hun en ny sykkel da? har hun ikke en?
Kreoline Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Da er det svært mange som er sleipe foreldre som forskjellsbehandler barna sine. Tror det er vanlig at man ikke kjøper nøyaktig likt til enhver tid til barna, den ene gangen er det den ene som får andre ganger er det den andres tur. Jeg har vært med på å kjøpe sykkel til min søster uten å få en selv, selvsagt føltes det litt urettferdig for det var lenge til jeg var 10 år (3år), men jeg hadde en fullgod sykkel likevel. Det triste her er ikke at jenta føler seg forskjellsbehandlet for det er en helt legal følelse, men at du føler med henne og gnir det inn. Jeg vil tilføye at jeg kommer til å vente med innkjøp av ting til barna mine når stebarna ikke er der. Jeg kommer til å kjøpe nye klær til barna mine uten at stebarna får noe, det må de tåle, for jeg må få lov å kle opp mine to (som ikke er født) uten at jeg må kle opp hans tre i tillegg.
*-* Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Ja, det er jo litt relevant hvor gamle de er og om de trenger ny sykkel. Jeg fikk heller ikke ny sykkel før jeg var tolv år, før det arvet jeg av eldre søsken. Hvis begge to trengte ny sykkel var det jo ikke spesielt fint gjort å bare kjøpe til ene, men hvis bare stesøsteren hadde behov for sykkel så er jo det sånn som barn må forholde seg til, at ikke alle får alt alltid. Men du er jo moren hennes, det er vel også ditt ansvar at hun har sykkel? Hvis hun bor fast hos deg så kan det jo hende at far og stemor tenker at du ordner sykkel til henne, og så ordner de sykkel til barnet som bor fast hos dem? Det er uansett dumt at et blir en konflikt og vond situasjon for barnet, men jeg ville heller snakket med datteren min og sagt at dette sikkert har en forklaring enn å hause opp at det er urettferdig. Kan du ikke ta en telefon til faren og snakke med han? Du vet jo ikke hva slags grunner de har for prioriteringene sine hvis du ikke spør. Kanskje det er helt normale valg som alle foreldre tar. Hvis det er sånn at din datter trenger en sykkel nå like mye som stesøsteren kan du kanskje bli enig med faren hennes om at dere spleiser på en til henne? Tror det er viktig å spørre og snakke med hverandre enn å automatisk anta at de andre voksne omsorgspersonene er sleipe og onde - for det første er det lite konstruktivt og for det andre veldig vondt for barnet. Ikke meningen å dempe en ellers spennende konflikt og mulighet for skikkelig drittslenging, men jeg tenker at vi som voksne må passe på at vi ikke legger opp til og dyrker fram krangler. Jeg kan iblant tenke meg å slenge litt dritt om mor bare på trass når jeg syns hele nyfamilien med all dens koordingering og utfordringer blir for mye - fordi hun på en måte er lettest å være sint på. Men jeg vet at hun også gjør så godt hun kan. Har innført drittslengingskvelder en gang i halvåret eller så, når det topper seg, hvor samboer og jeg heller neppå øl og vin og kaster ut den ene usakligheten etter den andre om ekskona, hehe - stort sett totalt urimelig og over streken, men artig og rensende kveld som ikke skader noen
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Vet ikke men tror sykkel er en av de tingene som følger alder. Mange som praktiserer ny sykkel når du er 7 og ny sykkel når du er 10. I vår familie var det aldri sånn, at når en fikk nye ski så fikk den andre nye ski, nar en fikk ny sykkel så fikk andre ny sykkel. Det var litt arving og bruking innimellom, en del etter behov etc. Ble vel litt mer sånn, en gang er det min tur og en gang er det din tur. Både når det gjaldt det ene og det andre. Slik blir det praktisert her hos oss, både med stebarn og fellesbarn. Men har du bare et barn så ser du vel mer urettferdigheten enn det praktsike. Er en vant med mange barn i familien så innretter en seg jo litt sånn etterhvert. Og opplegget er jo noe helt annet enn om en bare har en, kanskje to.
*-* Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 For ordens skyld, dette med drittslengingskveld var ment på fleip, det handler mer om meg og ikke om moren. Vi har godt forhold til mor, så det er mer det at jeg iblant trenger å få ut litt frustrasjon over komplisert familieliv, mer humoristisk enn seriøst ment. Det er jo mye logistikk, styr og hensyn i nyfamilier, så innimellom kan jo noen hver ønske seg noen å plassere skylda hos....
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Joda hun har sykkel hos meg.(en splitter ny en), men hun kunne vel fått en å ha hos de. Så slapp hun ta med sin hver gang hun skal dit. Datteren min er 9 år og halvsøsteren er 4 år.
~~DoraDora~~ Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Jeg synes ikke det er sleip i det hele tatt. Så lenge barnet bor fast hos deg, er det du som er ansvarlig for å holde sykkel til datteren din. Det er vel ingen problemer med at hun tar sin egen sykkel med til farens familie når hun skal til de. Faren og stemoren må jo kjøpe klær og ting til fellesbarnet deres, når det passer de. Hadde vært annerledes dersom fellesjenta fikk feks en dukke, som begge ønsket seg. da kunne de ventet med å kjøpe den, til de ikke hadde datteren din hos seg.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Syns det har vært veldig mange gode og reflekterte svar her! Det virker som om HI bør gå en runde med seg selv, og se på om hun projiserer sin sjalusi over på barnet sitt. Det er i så fall en forferdelig kjip ting å gjøre overfor sitt eget barn. Hør på alle innleggene her, de forsøker å fortelle deg noe viktig.
#februar# Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Når det viser seg at hun har en ny sykkel hos deg,skjønner jeg godt at de ikke kjøpte til henne også.Tror de aller fleste har bare en ting av ting som sykkel,ski osv som barna har med seg mellom mor og far. Vi kjøpte ny sykkel til stesønnen min som han har med seg til moren,fungerer helt fint!
*-* Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 Hei dere - gå inn på denne linken på dib og se på "Fy søren så sinna jeg er" (klarer ikke å kopiere linken akkurat nå...) Det er håp i verden og masse fine mødre der ute! Vi er enigere enn vi tror
*-* Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 hehe, skrev 'gå inn på denne linken' da jeg fremdeles trodde jeg klarte å kopiere den. Maskinen min nekter å lime inn noen link, men tråden ligger på aleforeldredebatten.
Kreoline Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Her er linken. Mange fine svar. http://www.dinbaby.com/forum/thread/9677694
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 Vi har kjøpt sykkel til stedatteren min som hun har her. Men hun bruker den aldri. Er ikke interrisert i den i det hele tatt. Hun har også et stort rom fullt av leker, som hun heller ikke bruker. Hun vil helst være sammen med sambo og meg. Eller nabojentene som hun er kjempe god vennine med. Vi vil ikke kjøpe noen ny sykkel til henne når hun vokser fra den. Med mindre hun blir mer glad i å sykkle og leker kjøper vi heller ikke så mye av lenger. Vet at hos moren er hun mye alene på rommet og leker, men her er det ikke det hun vil bruke tiden sin på.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 HI-dette er jo helt latterlig. Jeg skjønner ikke logikken din og blir helt matt..Dattern din har sykkel, en fireåring har fått en ny sykkel. Buhu - stakkars dattern din som ikke får en til.. Jøssenavn!!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 Ja og inne på dib innlegget, kaller hun halvsøsteren til datteren for drittunge.. Er nok mye sjalusi fra HI sin side her.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #17 Skrevet 4. juli 2007 Min har sykkel her hjemme, men han får den ikke med til faren for da får vi den ikke igjen. All utstyr, leker blir der det er kjøpt. Jeg sender en bag med klær med han når han drar. Det faren kjøper eller får blir hos han. Når han feirer jul hos faren får han ingen gaver med hjem, pleide å sende alle med han,men ikke nå mer. Ikke den beste ordningen, men har ikke så mye valg.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Med mindre man bor i nærheten av hverandre, så er det nok best at det finnes et dobbelt sett av slikt utstyr som sykler, ski o.l. Vi har ikke muligheten til å sende med sykkel og ski, så de står fast hos oss. Ønsker far at datteren skal sykle, så er det opp til ham å kjøpe en sykkel.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #19 Skrevet 5. juli 2007 Faren kan kanskje ta et sykkelstativ på bilen, sånn at barnet kan ta med sin egen sykkel når hun skal til . En kan da ikke skjemme disse ungene helt bort bare for at de er skillsmissebarn. Alle vet jo hvordan det ofte ender med plukk bortskjemte barn. Ingen ønsker vel det for sine egne barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå