Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Plaget meg selv med å se på diverse fødselsklipp fra babycenter.org

Der var det et klipp om morkaken. En gedigen, manet-aktig organgreie som svuppet ut av damen og ned i en stor langpanne. Denne ble så ivrig løftet opp og inspisert av jordmor til skue for alle.

Hvis min mann får se noe slikt, tror jeg han får varige sår på sjelen. Fødsel og slikt skal han vel få skrapt seg igjennom, men jeg tror han lever i lykkelig uvitenhet om slimpropper, morkaker, grønt fostervann og andre ulekre fødselssaker. Og tror han har det best i den tro at det bare er en baby inni der, ikke noe annet.

Kan jeg diskret fortelle jordmor at vi ikke har lyst til noen morkake-i-langpanne-seanse? Eller kommer jeg bare til å skrike langpanne-langpanne-neineineinei i kampens hete?

Må kanskje forfatte et sånn ønskebrev på forhånd?

Hva er dere kloke flergangsfødendes erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel noe de gjør for å sjekke at alt er kommet ut. Slik at det ikke skal bli noe infeksjoner eller andre komplikasjoner for deg i ettertid. Mente jeg leste det i info brosjyren fra fødeavdelingen.

Men kan godt hende de gjør dette et annet sted enn rett forran dere da, jeg er jo førstegangs så vet ikke...

Skrevet

Hva med å informere mannen din om hva som vil komme ut, og hvordan det vil se ut?

La ham være litt forberedt??

Skrevet

Jm bar morkaka med seg og undersøkte den ved en benk, ingen stor seanse, men det er sikkert forskjell fra jordmor til jordmor... man hører jo om foreldre som vil ha morkaka med seg hjem for å begrave den i hagen så *svetter ved tanken* Kan jo ta det med dersom du allerede skal skrive et ønskebrev uansett ;)

Skrevet

Hahaha, unnskyld at jeg ler, men du beskrev dette på en så innmari morsom måte!

Huff, jeg har det på samme måte, jeg har overhodet ikke noen utpreget lyst til å se på den ekle manet-organgreia som plopper ut av kroppen min. Jeg har i det hele tatt fint liten lyst til å se noe annet enn en liten, søt (helst nyvasket) baby. Alt annet som kommer ut av kroppen ser jeg for meg er like ekkelt som... ja... jeg finner faktisk ikke noe å sammenligne det med!

Og jeg vil ihvertfall IKKE at gubben skal se det heller! Jeg ser for meg at hvis han gjør det, så blir det ikke noe sex på meg før vår sønn (som da helt sikkert blir enebarn) står til konfirmasjon! Og det hører med til historien at min supre samboer har brukt mye av sin fritid til å kjøre ambulanse for Røde Kors, og han har sett mye ekkelt...

Jeg kommer til å skrive det i ønskebrevet til føden (med SVÆRE bokstaver), at den morkaken kan de bare stappe diskret på lomma og luske avgårde med!!!

Skrevet

Jeg er oppriktig fascinert av hvor liten tro dere har på mennene deres!

For det første er dette heeelt naturlig, og ikke farlig på noe vis.

For det andre er det dette som har holdt liv i barnet deres de siste 9 mnd.

Og de fleste tåler da å se litt gørr ... jeg er ikke av de tøffeste når det kommer til blod og gørr, men ei morkake skal jeg nok tåle å se.

Samme gjelder det å se babyen komme ut av mor ... min mann vil gjerne se når ungen kommer ut, og det er helt i orden for min del. En fødsel er så lite seksuelt ladet som man kan få det, så jeg tror ikke det kommer til å ødelegge noen verdens ting!

Nei, ha litt tro på mennene deres ... forklar hva som kommer til å skje, og la dem så ta avgjørelsene på hva de vil / ikke vil se selv!

Skrevet

jeg ønsker ikke å beskue morkaka, blir å rette all min fokus på min førstefødte... :)

og har sagt ifra at jeg ønsker at mannen min skal holde seg seg til overdelen av kroppen min. om ting endrer seg underveis får det det, men jo færre som oppholder seg mellom mine ben jo bedre!!! vil helst unngå at han er i stand til å beskrive åssen det så ut.....

Skrevet

I de to fødslene jeg har vært med på har jeg bare fått beskjed om å presse ut morkaka, da har babyen vært i fokus så verken sambo eller jeg har vært så opptatt av hva som skjer der nede. Ingen har heller spurt om den ønskes å beskues :-)

Skrevet

Vi ble spurt om vi ville se morkaken etter forrige fødsel, og det sa vi ja til, syntes rett og slett det var litt interessant å ha sett den. Ikke ekkelt, og det var også rart å se hele "posen" som babyen hadde ligget i så lenge. Jeg regner min mann for å være så voksen at han selv avgjør hva han tåler eller vil se, legger ingen føringer der. Sist var det nok ingen detaljer han ikke fikk med seg, han var veldig interessert i det som foregikk, og kikket også "der nede" med stor iver. Det har på ingen måte preget vårt sexliv i etterkant, og han har heller ikke hatt noen problemer i ettertid pga hva han så under fødselen ; ) Tror et er greit å la mennene avgjøre selv, så presses de heller ikke til å se noe de ikke har lyst til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...