Gå til innhold

Fikk advarsel fra mamma, hun hadde lest

Anbefalte innlegg

Skrevet

en artikkel skrevet av en lege (hun ikke husket navnet på) som hadde forstet på alkohol i svangerskap.

Han viste iallefall til dette:

Barnet påvirkes negativt av alle former og mengder alkohol allerede fra 3. svangerskapsuke. Noe som da sier at man er 2+ ettellerannet... altså, helt fra el.

Han drepte også den standard myten om at man en sjelden gang kan kose seg med et glass rødvin o.l i svangerskapet. Det er påvist at uansett hvor mye/lite man drikker, påvirker det barnet på forskjellige måter.

Ville bare si ifra til alle dere som prøver og er gravide. Det er nå påvist at alkohol kan (med understrek på kan) skade fosteret allerede fra da befruktningen skjer.

Er jo greit å vite, så man selv får vurdere alkoholintak mellom el og ikm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at alkohol faktisk er skadelig for foster - en annen at alkohol kan minske fruktbarhet....så det er jo også viktig å ha et bevisst forhold til alkohol her inne på BG....

Men - i natt kom TR og jeg har jammen tenkt å feire med hvitvin i kveld ;) mer fanatisk greier ikke jeg å være i allefall!

Skrevet

Ja, enig med deg lioevr.. Jeg liker dette føre var prinsippet. Vi vet ikke mye om alkohol og svangerskap.

Alkoholskade på et barn trenger ikke være noe stor synlig skade, men kanskje konsentrasjonsvansker eller eksem osv. Vi vet jo ikke -så hvorfor ikke bare holde seg unna, så gå på dilla når en har mensen..? :)

Skrevet

Men hvordan påvirker alkohol/røyk og annet fyfy med tanke på mannens sæd?

Det tar jo tre måneder for en sånn sædcelle er klar for å jakte på egget....?

Bør de ta noen forhåndsregler tre måneder i forveien?

Skrevet

det er med sæden som med mannen. alkoholen er vekke i løpet av 12 timer.

mener å ha lest at det ikke skal ha noen betydning på kvaliteten, bare prestasjonene i senga. hihi

det som derimot ikke er bra: varme i bilseter og trange bukser.

selv har jeg alltid tenkt at helga før ikm går det sikkert greit. nå er siste inntak av alkohol satt til ca ett par dager før el. koste meg med litt vin i helgen, og har el i morgen. man skal jo ikke legge hele livet sitt på hylla, men det er jo snakk om ufødte barn, de velger jo ikke plagene de får av mors alkoholintak selv.

fikk iallefall meg til å tenke to ganger på hva jeg tyller i meg.

Skrevet

røyk kan forre3sten sette ned fruktbarhet for både mann og kvinne.

Skrevet

jeg tror ikke røyk kan sette ned fruktbarheten så veldig mye.Litt kansje.For setter den ned fruktbarheten mye så lurer jeg på hvor raskt jeg hadde blitt gravid med min yngste datter,vis ikke jeg og sambo røykte..vi røykte begge to + at vi drakk litt alkohol begge 2,han drakk mest av oss..D gikk 5 mnd før vi ble gravide fra p-pilleslutt..

Skrevet

Røyken skal visstnok skade slimhinnene og de flimmerhårene som eggene skal feste seg fast i som er der nede i tunnelen et sted..har jeg lest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...